خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش‌های معلمان در زنجان

مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان: چرا باید به نیازهای معلم بی‌توجهی شود، معلم مگر جزو کارمندان این کشور نیست؟

به گزارش پایگاه خبری صدای زنجان نیوز، «روز معلم روزی برای گرامیداشت مقام این قشر است اما برخی از معلمان زنجانی معتقد این شغل جایگاه خود را از جامعه از دست داده است و فضای مجازی هر روز بیشتر از گذشته بر تربیت دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد، مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان زنجان نیز می‌گوید: مشکلات این قشر به حدی است که جایگاه ‌و کرامت آنها تحت تاثیر قرار گرفته است.

همه ما در خاطرات خود معلمانی را به یاد داریم که با نگاه و رویکرد خود اثر بالایی در ذهن ما به جای گذاشته‌اند، معلمانی که یک روز به نام آنها نهاده شده است تا فرصتی برای قدردانی از تلاش آنها باشد اما آنچه که بیش از نام‌گذاری یک روز برای معلمان اهمیت دارد، بحث ارزش‌گذاری به جایگاه معلم و حل مشکلات صنفی این قشر است. مشکلاتی که سالیان سال است توسط معلمان مطرح شده و هیچ کس پاسخ درستی در مورد آنها نمی‌دهد؛ شرایط نامناسب این قشر موجب شده است به مرور جایگاه این شغل ارزشمند تنزل پیدا کرده و تمایل قشر جوان به فعالیت در این حوزه کم شود.

معلمان فراموش شدند

یکی از معلمان استان زنجان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است، با اشاره به اینکه معلمی شغل انبیا است، اظهار می‌کند: اما این روزها دیگر معلمی جایگاه سابق را ندارد.

این معلم زنجانی با بیان اینکه معلمان این ر‌وزها در حوزه تعلیم و تربیت کار سختی در پیش دارند، اضافه می‌کند: معلمان در شرایط کنونی در حوزه آموزش و تعلیم دانش‌‌آموزان دست تنها بوده و با توجه به توسعه فضای مجازی و در اختیار بودن بی حد و حساب این فضا در اختیار کودکان موضوع تربیت را امری پیچیده کرده است.

او با اشاره به اینکه در گذشته خانواده‌ها در موضوعات تربیتی و آموزشی دست معلمان را برای فعالیت باز می‌گذاشتند، ادامه می‌دهد: اما این روزها نمی‌شود سخت‌گیری به دانش‌آموزان چه در حوزه تحصیلی و چه در حوزه تربیتی کرد چرا که اولیا این اجازه را نمی‌دهند که معلمان از روش‌های تربیتی استفاده کنند ولی در صورتی که از وضعیت تحصیلی یا تربیتی دانش‌آموز خود ناراضی باشند اولین جمله که به ذهنشان می‌رسد این است که معلمان چه می‌کنند؟

او با اشاره به اینکه خیلی از مردم در جامعه معلمان را با تعطیلات تابستان و نوروزی می‌شناسند، اضافه می‌کند: اما کمتر کسی از کنترل یک کلاس ۳۰_۴۰ نفر و مسئولیت یک مدرسه چند ۱۰۰ نفری حرفی می‌زند.

این معلم همچنین به مشکلات معیشتی و درآمدی معلمان نیز اشاره کرده و می‌گوید: همواره موضوع پرداختی حقوق فرهنگیان رسانه‌ای شده و توجه‌ها را به خود جلب می‌کند اما اساسا این افزایش رخ نداده و بیشتر در حد حرف می‌ماند در حالی که اطلاع‌رسانی‌ها ذهن مردم را نسبت به حقوق معلمان کنجکاو می‌کند.

این فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه همواره همه از جایگاه و اهمیت شغل معلمی می‌گویند و از این شغل تعریف و تمجید می‌کنند، ادامه می‌دهد: کاش مسئولان محترم به اندازه شعارشان برای معلمان و رفع مشکلاتشان تلاش کنند.

او با اشاره به اینکه کمبود نیرو و فشار بر روی معلمان فعال در مدارس، شرایط نامناسب ساختمان و تجهیزات آموزشگاهی و غیره نیز از دغدغه‌های معلمان در حوزه آموزش است، عنوان می‌کند: در حقیقت معلمان یا بهتر بگوییم آموزش و پرورش با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است.

تامین اعتبار برای پرداخت مطالبات فرهنگیان، چالش آموزش و پرورش است

حسن مظفری مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان زنجان در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: یکی از عمده مشکلات فرهنگیان در آموزش و پرورش عدم پرداخت کسورات حقوق فرهنگیان و پاداش بازنشستگی آنها است.

او با اشاره به اینکه سازمان بازنشستگی، برنامه و بودجه و آموزش و پرورش باید در این زمینه به توافق برسند و نسبت به پرداخت معوقات فرهنگیان اقدام کنند، عنوان می‌کند: مدتی است که این مهم محقق نشده است و فرهنگیان موفق به دریافت حق و حقوق خود نشده‌اند.

مظفری با اشاره به اینکه این مشکل هم برای افراد شاغل و هم بازنشسته مطرح است، اضافه می‌کند: در واقع این شرایط چالشی برای آموزش و پرورش است.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه موضوع رتبه‌بندی مدت بسیاری سر و صدا کرده ولی در این طرح نیز مدرک‌گرایی به شدت وجود دارد، اضافه می‌کند: باید از کمیت این موضوع کاست و به سمت کیفیت و توجه به آن در اجرای رتبه‌بندی حرکت کرد.

او با اشاره به اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان باید ساماندهی شود و نسبت به پرداخت ارزش افزوده دارایی این صندوق اقدام شود، می‌گوید: این موضوع چندین سال است که مسکوت باقی مانده است.

مظفری با بیان اینکه هزینه حق‌التدریس معلمان به ویژه بازنشستگانی که در این ایام کمبود معلم یاری‎‎گر آموزش و پرورش هستند با تاخیر زیاد پرداخت می‌شود، اضافه می‌کند: در برخی موارد این هزینه‌ها با چندین ماه تاخیر و با پیگیری فراوان پرداخت می‌شود که موجب دلسردی همکاران می‌شود.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه همه ساله پاداش بازنشستگی فرهنگیان با یک سال تاخیر پرداخت می‌شود، بیان می‌کند: مگر این شرایط در سایر دستگاه‌ها هم به همین نحو است؟ آموزش و پرورش باید در این زمینه چاره‌اندیشی کند.

او با اشاره به در نظر نگرفتن رفاهیات برای قشر معلم عنوان می‌کند: چرا باید به نیازهای این قشر بی توجهی شود، معلم مگر جزو کارمندان این کشور نیست؟ حتی برای کادر اداری آموزش و پرورش نیز رفاهیات در نظر گرفته نمی‌شود.

مظفری با بیان اینکه اعتبارات و بودجه پیش‌بینی شده برای مدارس و در مجموع آموزش و پرورش بسیار اندک است، عنوان می‌کند: بسیاری از ساختمان‌ها و تجهیزات مدارس استان در حال فرسوده شدن هستند و اعتبارات اختصاصی دردی از آموزش و پرورش دوا نمی‌کند.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه دولت برای تربیت نسل آینده باید بر روی آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند، ادامه می‌دهد: باید در زمینه جذب نیروی انسانی متخصص و همچنین آموزش نیروهای فعال در آموزش و پرورش توجه ویژه صورت گیرد و از استخدام‌های سفارشی و فامیلی خودداری کرد.

او با اشاره به اینکه هر پایه تحصیلی باید معلم مجرب و متخصص خود را داشته باشد، اظهار می‌کند: کار تعلیم و تربیت کاری ظریف و در عین حال حساس است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا