خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«انتفاضه دانشجویی» و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا:‌ شرایط دشوار بایدن

وحید عابدینی، مدرس دانشگاه بین‌المللی فلوریدا، در مصاحبه با انصاف نیوز درباره‌ی تاثیر اعتراضات دانشجویی اخیر در آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: با وجود تلاش بایدن برای اتخاذ موضع میانه،‌ می توان گفت که به پایگاه رای بایدن بیشتر ضربه خورده تا پایگاه رای ترامپ. رای دهندگان حامی ترامپ با اعتراضات دانشجویان مخالفند ولی پایگاه رای بایدن کاملا دو تکه است.

گفت‌وگی انصاف نیوز با آقای عابدینی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

انتفاضه دانشجویان آمریکایی برای فلسطین، برای ویتنام و برای آفریقای جنوبی

انصاف نیوز: تا چه اندازه اعتراضات دانشجویی در آمریکا را جدی می دانید؟

اعتراضات دانشجویی اخیر در آمریکا یا آنطور که برخی آن را نامیده‌اند «انتفاضه دانشجویی» بسیار جدی است و حداقل در چند دهه اخیر در سیاست آمریکا بی سابقه است. البته اعتراضات دانشجویی در تاریخ آ‌مریکا بی‌سابقه نیست؛ هم در اعتراضات علیه جنگ ویتنام و هم زمان اعتراضات علیه حکومت نژاد پرست آفریقای جنوبی اعتراضات دانشجویی به عنوان موتور محرک این جنبش های مهم اجتماعی آمریکا نقش بازی کردند و به تغییرات سیاسی انجامید. 

اعتراضات دانشجویان آمریکایی گسترش خواهد یافت

انصاف نیوز: دامنه این اعتراضات چقدر است و چقدر می تواند گسترش یابد؟

از ۷ اکتبر به بعد شکل هایی از اعتراض به نسل کشی اسرائیل در غزه در بعضی از دانشگاه های آمریکا دیده می شد، با این حال‌ از ۱۷ آوریل که اعتراضات دانشجویی در دانشگاه کلمبیا شروع شد و بلافاصله به دانشگاه‌هایی مثل ییل و نیویورک و ماساچوست گسترش یافت و این اعتراضات از نظر جغرافیایی در حال گسترش بوده است.

تاکنون در ۴۵ ایالت از ۵۰ ایالات آمریکا اعتراضات دانشجویی رخ داده است. در بیش از ۱۴۰ دانشگاه، شکل‌هایی از اعتراض دیده شده است. در روزهای اخیر این اعتراضات از آمریکا فراتر رفته و به بیش از ۲۵ کشور از جمله فرانسه،‌ آلمان، بلژیک، هلند و سوئیس سرایت کرده. در روزهای گذشته شاهد پیوستن دانش آموزان به این اعتراضات نیز بوده‌ایم. بر اساس این روند می‌توان انتظار داشت که اگر تغییری در جنگ غزه رخ ندهد و نسل کشی اسرائیل تداوم یابد، این اعتراضات افزایش هم یابد. 

انصاف نیوز: شکل این اعتراضات چگونه است؟ 

اعتراضات اشکال مختلفی داشته است ولی مهم‌ترین شکل اعتراضی که منجر به مناقشه شده کمپ زدن دانشجویان در سطح دانشگاه بوده است که در موارد متعددی به خشونت کشیده شده است. راهپیمایی و تحصن اشکال دیگر این اعتراضات بوده‌اند. در مراسمات فارغ التحصیلی هم شکل‌هایی از اعتراض فردی دیده شده است. 

کمپ زدن دانشجویان کالج میدلبری

دانشجویان آمریکایی نمی‌خواهند شهریه‌شان صرف نسل‌کشی در فلسطین شود

انصاف نیوز: دانشجویان چه خواسته ای دارند؟

دانشجویان به نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل معترضند و به طور مشخص خواهان شفاف شدن روابط مالی دانشگاه‌ها با اسرائیل و قطع این روابط مالی بوده است. توجه داشته باشید که دانشگاه‌ها در آمریکا در بسیاری از موارد خودکفا هستند و به واسطه شهریه دانشجویان اداره می شوند. دانشجویان خواهان این هستند که سرمایه‌گذاری‌های دانشگاه شفاف شود تا مطمئن شوند پولی که آنها به عنوان شهریه به دانشگاه می پردازند صرف نسل کشی فلسطینیان نشود.

علاوه بر این دانشجویان خواهان این هستند که از تحقیقات آن‌ها برای نسل‌کشی استفاده نشود بنابراین خواهان قطع ارتباط با شرکت‌هایی هستند که در تامین نظامی اسرائیل مشارکت دارند. در نهایت دانشجویان خواهان عفو دانشجویانی هستند که بازداشت شده‌اند یا مورد تعلیق قرار گرفته‌اند. 

انصاف نیوز: به بازداشت و تعلیق دانشجویان اشاره کردید. واکنش مقامات و پلیس به این اعتراضات چه بوده است؟‌

این اعتراضات از سوی مقامات دانشگاهی و سیاسی تحمل نشد و با خشونت تلاش شد که اعتراضات متوقف شود. ورود پلیس به محوطه دانشگاه و بازداشت گسترده و خشونت بار دانشجویان و اساتید منجر به شعله‌ورتر شدن اعتراضات شده است. تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر در این اعتراضات بازداشت شده‌اند و تعداد زیادی از دانشجویان تعلیق یا اخراج شده اند.

دانشگاه‌ها همچنین تهدید کرده‌اند که دانشجویان معترض را از بورس و حمایت مالی محروم خواهند کرد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این اعتراضات را هرج و مرج نامید و خواستار توقف آن و برقراری نظم شد. سناتور روبیو نیز خواهان اخراج دانشجویان خارجی معترض شده است. 

انصاف نیوز: آیا این اقدامات برای پایان اعتراضات موثر بوده است؟

تاکنون که این اقدامات نه تنها به پایان اعتراضات نینجامیده بلکه در مواردی خشونت اعمال شده به افزایش اعتراضات انجامیده است. در بعضی از موارد مثل دانشگاه کلمبیا، پلیس توانست دانشجویان را از ساختمان اشغال شده اخراج کند یا کمپ‌هایی که در صحن دانشگاه ایجاد کرده بودند را جمع کند ولی این به معنی پایان اعتراضات نبوده است.

توجه داشته باشید که دانشگاه در آمریکا یک صنعت است و دانشگاه‌ها باید مراقب باشند که این برخوردها به کاهش محبوبیت دانشگاه نیجامد. چرا که کاهش ثبت نام دانشجویان به شدت می‌تواند به توانایی مالی هر دانشگاهی ضربه بزند. این موضوع در مورد دانشجویان خارجی هم صادق است. بنابراین مسئله اخراج دانشجویان خارجی هم بعید است از سطح یک تهدید فراتر رود چرا که منافع مالی این دانشجویان برای آمریکا بسیار مهم است و به خطر انداختن این صنعت موفق (آموزش)‌ به ضرر آمریکاست. 

انصاف نیوز: اثر این اعتراضات بر افکار عمومی چیست؟ تا چه اندازه افکار عمومی با اسرائیل همراهی می کند؟

به نظر می‌رسد که افکار عمومی آمریکا هم همزمان با گسترش این اعتراضات بیشتر نسبت به جنگ غزه حساس شده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکنون آمریکایی‌هایی که معقتدند اسرائیل در حال نسل کشی است از کسانی که مخالف این نظر هستند بیشتر شده‌اند. البته هم شکافی بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در این زمینه مشاهده می‌شود و هم شکاف نسلی وجود دارد.

همدلی با فلسطینی‌ها در میان جوانان سه برابر افراد بالای ۶۵ سال است و ۷۶ درصد جوانان بایدن را در جنگ غزه مقصر می دانند. همچنین اکثریت دموکرات ها و اکثریت جوانان زیر ۴۵ درصد معتقدند که اسرائیل در حال نسل کشی در فلسطین است. اکثریت آمریکاییها موافقند که تا زمانی که اسرائیل مانع از ورود حمایت های بشردوسانه به غزه می شود، آمریکا باید حمایت تسلیحاتی خود از اسرائیل را معلق کند.

انصاف نیوز: آیا این اعتراضات بر انتخابات پیش رو هم تاثیر می گذارد؟ از بین بایدن و ترامپ کدام بیشتر سود می برد؟

تا اینجای کار با وجود تلاش بایدن برای اتخاذ موضع میانه،‌ می توان گفت که به پایگاه رای بایدن بیشتر ضربه خورده تا پایگاه رای ترامپ. رای دهندگان حامی ترامپ با اعتراضات دانشجویان مخالفند ولی پایگاه رای بایدن کاملا دو تکه است. ۳۰ درصد حامیان بایدن از این اعتراضات حمایت می کنند، ۲۰ درصد با آن مخالفند و ۴۰ درصد هم با خواسته های معترضین همراهند ولی با روشهای آنها نه. بنابراین کار بایدن سخت تر است که بتواند بدنه رای خود را کاملا جذب کند. با توجه به ضربه ای که به پایگاه رای بایدن خورده می توان حدس زد که بایدن تلاش کند که فشار بیشتری بر اسرائیل وارد کند و اقداماتی برای راضی کردن معترضین انجام دهد. 

انصاف نیوز: به نظر شما بایدن می تواند نظر معترضین را جلب کند؟

من چندان خوش بین نیستم. بدنه حزبی دموکرات ها پیر و فرسوده است و توان ارتباط گیری با بدنه جوان تر را ندارد. البته بایدن تلاش کرد با همراه کردن خانم کورتز،‌ نماینده نیویورک که به نحوی نماد جوانان در سیاست آمریکاست این شکاف نسلی را پر کند ولی به نظر نمی رسد که موفق بوده باشد. 

البته باید توجه داشته باشیم که انتخاب پیش رو در آمریکا انتخاب بین بد و بدتر است و ترامپ اصلا نمی تواند مطالبات نسل جدید را برآورده کند. به خصوص که مطالبات جوانان بیش از آنکه مسئله فلسطین باشد،‌ مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است که در همه اینها بایدن به این مطالبات نزدیک تر است. بنابراین این مشخص است که رای دهندگان جوان حتما به ترامپ رای نخواهند داد ولی نکته این است که ممکن است انگیزه کافی برای مشارکت در انتخابات نیابند.

علاوه بر این، این جوانان هستند که بسیاری از فعالیت های بسیج گری انتخاباتی را انجام می دهند و بی تفاوتی آنها نسبت به بایدن می تواند ضربه کاری به کارزار انتخاباتی او وارد کند. در هر صورت با وضعیت کنونی الگیارشی حزب دموکرات باید تلاش جدی تری بکند تا بتواند پیروزی را در انتخابات پیش رو رقم بزند. این رای جوانان و مسلمانان در ایالت های چرخشی است که می تواند ورق انتخابات را برگرداند. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا