خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۷ خرداد سال ۸۰ | «از آقای خاتمی انتظار حرف‌های تندی داشتند»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 7 خرداد 1380 | 4 ربیع‌الاول 1422 28 می 2001

صبح برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی صنایع برق، به نمایشگاه بین‌المللی [تهران] رفتم. یک ساعت از نمایشگاه بازدید کردم. حدود 400 شرکت داخلی و خارجی – از تولید و انتقال و توزیع و مصرف- شرکت کرده‌اند. در مراسم [افتتاحیه]، پس از استماع گزارش و خیرمقدم آقای [حبیب‌الله] بیطرف، وزیر نیرو و آقای [سیدشمس‌الدین] حسینی، مسئول [روابط‌عمومی] نمایشگاه، درباره اهمیت برق و آینده‌دار بودن صنایع برق و منابع و موقعیت عظیم ایران، سخنرانی‌ کردم.[1]

تا عصر در دفترم کار کردم. آقای [سلمان] فرهمند، مسئول شبکه قرآن سیما آمد و درخواست کمک به برنامه‌هایشان با تدریس یا مصاحبه داشت. یک جلد کتاب فرهنگ قرآن به ایشان دادم که از روی آن برنامه بسازند. آقای [احمد] بلوکیان، نماینده سابق کاشمر، همراه آقای حسینی از صنعتگران خراسان آمدند. شرحی از آثار مهم توسعه صنایع در دولت سازندگی و تضعیف آنها در دولت فعلی دادند و نیز آقای بلوکیان، مراتب امتنان مردم کاشمر از کمک‌های بی‌دریغ من به تأسیس کارخانه ریسندگی کاشمر را ابلاغ کرد؛ سهام آن برای عموم مردم است و تسهیلات ارزی و ریالی از دولت گرفته است.

آقای [سیدمحمد] خاتمی، در ورزشگاه شیرودی اجتماع انتخاباتی داشت. بعضی از حضار شعارهای منفی علیه قوه قضاییه و آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اسبق اطلاعات] و محکومیت استبداد و آزادی زندانیان سیاسی دادند و از نیمه‌های صحبت، تعدادی از حضار اجتماع را ترک کرده‌اند؛ شاید انتظار حرف‌های تُندی از آقای خاتمی داشتند.

در انگلستان، در شهر اولدهام در شمال این کشور، بین سفیدپوست‌ها و آسیاتبارها درگیری پیش آمده است. در الجزایر، در منطقه شمال شرقی، درگیری بربرها با پلیس تکرار شده است. در اندونزی، با نزدیک‌شدن تاریخ استیضاح رئیس‌جمهور، کشور متشنج است و نیروهای مسلح به‌حال آماده‌باش درآمده‌اند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ذخیره برق ما کافی نیست. باید برنامه‌ریزان کشور، مجلس و دولت، مواظب باشند که عقب نیفتیم. چون پیشرفت دوباره کار آسانی نیست. مخصوصاً که صادرات برق را آغاز کردیم؛ اگر نتوانیم صادرات مطمئن داشته باشیم، بخش بازرگانی برق آسیب می‌بیند که ارزش افزوده زیاد و نقش مهمی دارد.

قطعاً باید ذخیره مطمئنی از برق داشته باشیم. منابع انرژی، چه منابع فسیلی، چه منابع باد، چه منابع خورشیدی و چه منابع زمین‌گرمایی، در ایران غنی هستند. همه منابع تأمین برق را در کشور داریم. یکی از کارهای مهم این است که در انرژی‌های نو که در دنیا به خاطر محیط زیست، به آن توجه زیادی دارد، فعال باشیم. می‌خواهم از صنعتگران، محققان و دانشمندان این بخش خواهش‌کنم که همت کنند.

موقعی که مسئول اجرایی بودم، در جریان صنعت بسیار مهمی قرار گرفتم و آن تولید پیل سوختی است. در وزارت نیرو حرکتی شروع شده بود. این مسأله خیلی جدی است. چند کشور هستند که اتوبوس‌هایی با سوخت هیبریدی آماده کار کردند. همان هم به منابع انرژی اوّلیه وابستگی دارد که ما داریم. آن‌ها عمدتاً دنبال متانول هستند که در ایران هم گاز و هم متانول جزو سرمایه‌های مهم ماست. مقدمات این کار برای ما فراهم است.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا