خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سایه‌ی سنگین تورم بر سر مستاجران کرمانی

مهدیه السادات میرمهدی حسینی در سایت کرمان امروز نوشت: «فصل جابجایی شروع شده ومستاجران کرمانی در روزهای مانده به تابستان از یک طرف با اجاره هایی رو به رو می شوند که در توانشان نیست که بپردازند و از سویی دیگر به دلیل تورم موجود مجبورند به حاشیه شهرها رانده شوند. این قصه هر سال بازار مسکن و مستاجرانی است که طی چند سال اخیر در هزار توی مشکلات گرفتار شده و به نظر می رسد که بیرون آمدن از این هزار دالان غیر ممکن باشد. در همین زمینه گزارشی تهیه شده که در ادامه قابل مطالعه است.
افزایش اجاره بهای مسکن در حالی موجب شکایت ها و گلایه های بی شمار مستاجران کرمانی شده که هزاران خانه خالی در شهرهای استان وجود دارد.

برخی از مستاجران ساکن شهر کرمان در مناطق مختلف این شهر در پاسخ به میزان اجاره بها اعلام کردند طی 3 سال گذشته میزان اجاره بها بیش از 3 برابر شده است که بخشی از آن به مالک و به بنگاه های مسکونی و بخشی به دولت باز می گردد.

اصغر پناهی یکی از شهروندان کرمانی است که می گوید؛ مدت 3 سال است که برای یک واحد 100 متری 200 میلیون ودیعه و ماهانه 7 میلیون تومان اجاره پرداخت می کنم و صاحبخانه هر ساله آن را افزایش می دهد و اعلام کرده که وقت تمدید است و مبلغ اجاره را 10 میلیون تومان می کند که چون قادر به پرداخت نیستم باید خانه را تخلیه کنم. از طرفی به هر بنگاه مسکنی که مراجعه می کنم قیمت ها بسیار بالا و از توانم خارج است.

البته بنگاه داران می گویند مالکین یکی از عمده ترین دلایل افزایش نرخ اجاره بها هستند و هر ساله به بهانه اینکه قرار است فرزندان خودشان در واحدها ساکن شوند، مستاجر را مجبور به تخلیه می کنند و بلافاصله با یک قیمت دو برابری آن را برای اجاره آگهی یا به بنگاه اعلام می کنند که خود این موضوع به یک چالش بین مالک و بنگاه دار تبدیل شده است، چرا که قیمت های درخواستی صاحبخانه ها غیر واقعی است و تناسبی با ملکشان ندارد. همچنین برخی از بنگاه داران غیر مجاز که فاقد مجوز هستند نیز به این فضا دامن زده و باعث افزایش قیمت خرید و اجاره بها می شوند.
تا وقتی که مالکان به منازلشان به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه کنند میزان اجاره هر سال بالا و بالاتر می رود.

خانوارهای کرمانی که مستاجر هستند بیشتر هزینه سالانه شان را برای تامین مسکن صرف می کنند و همین موضوع باعث شده که بسیاری از خانوارها ناچار شوند با وجود داشتن چندین فرزند در واحدهای مسکونی بامتراژ پایین سکونت کنند چرا که قادر به پرداخت بهای اجاره نیستند. در کنار آن برخی هم سرنوشت جداگانه ای پیدا کرده و مجبور شده اند به مناطق حاشیه ای شهر سوق پیدا کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا