خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رنگ‌باختگی ادعای مکرر افزایش چشمگیر تولید؛ جدول خاموشی صنایع بازگشت!

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: با آغاز فصل گرما، مدیریت مصرف انرژی هم از دیوار کوتاه صنعت آغاز شده و شرکت‌های برق منطقه‌ای در حال ابلاغ جدول خاموشی صنایع به صاحبان کارخانه‌ها و تولیدکننده‌ها است.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، از استان‌های گوناگون خبر می‌رسد صنعتگران و تولیدکنندگان پیامکی دریافت کرده‌اند که در آن روز قطعی برق هفتگی مشخص شده است. تولیدکنندگان قمی از جمله دریافت‌کنندگان این پیامک هستند. در این پیامک، شرکت توزیع برق استان قم نوشته است: «به اطلاع می‌رساند در راستای اجرای برنامه‌های ابلاغی پیک بار تابستان و به منظور جبران ناترازی انرژی، برنامه مدیریت بار در محدوده آدرس شما روزهای […] هر هفته از ساعت […] صبح (به مدت 24 ساعت) اجرا خواهد شد. خواهشمند است اقدام لازم را به عمل آورید.»

طبق این اعلام، جدول خاموشی صنایع برای پهنه‌های صنعتی و تولیدی مختلف، متفاوت تنظیم شده است.

قطع برق صنعت یکی از راه‌کاری ابتکاری وزارت نیرو برای مدیریت مصرف انرژی در فصل تابستان بوده که همواره مورد انتقاد صنعتگران و تولیدکنندگان قرار داشته است. از جمله مهم‌ترین نقدها به این سیاست، این بوده که یک روز تعطیلی اجباری به کارخانه‌ها تحمیل شده است در حالی‌که نه سازمان تامین اجتماعی و نه سازمان امور مالیاتی، این تعطیلی اجباری را به رسمیت نمی‌شناسند و مبالغ دریافتی خود را بر اساس تولید کامل کارخانه‌ها محاسبه و اخذ می‌کنند.

یکی دیگر از نقدهای تولیدکننده‌ها و صنعتگران این بود که قطعی برق هیچ الگوی مشخصی ندارد و قطع ناگهانی، سبب خسارت‌های سنگین سخت‌افزاری می‌شود. این نقدها به تنظیم جدول خاموشی صنایع منجر شد.

سیاست قطع برق تابستانه و قطع گاز زمستانه صنایع که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به مورد اجرا گذاشته شد، همواره مورد نقد رسانه‌های اصول‌گرا بود و سپس توسط دولتمردان سیزدهم هم بارها مورد انتقاد و حتی تمسخر قرار گرفت. دولتی‌ها و رسانه‌های وابسته به اردوگاه سیاسی دولت در 3 سال اخیر بارها و بارها ادعا کرده‌اند که دولت رئیس‌جمهور فقید، سیدابراهیم رئیسی، کم‌کاری‌های دولت حسن روحانی در ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید برق را جبران کرده است:

«قطعی مکرر برق یکی از بحران‌های چهار سال اخیر کشور بود که حسابی کام مردم را تلخ کرده بود. این قطعی‌ها که در نتیجه کم‌کاری و سومدیریت دولت روحانی پدید آمد، با اقدامات هدفمند و سنجیده دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته، به خصوص زمستان و تابستان، کنترل شد و کشور یک سال بدون قطعی مکرر برق در بخش خانگی را از سر گذراند. اما علت اصلی خاموشی‌ها در دوره روحانی چه بود و دولت سیزدهم چگونه تواست این بحران را مدیریت کند؟» (رجانیوز، 25 مرداد 401)

«داوود منظور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت با کمبود ۱۵ هزار مگاواتی برق مواجه بود که توانست با تدبیر و برنامه‌ریزی این نیاز را تامین کند.» (ایرنا، 14 مهر 402)

«دولت رئیسی جور کم‌کاری دولت روحانی در تولید برق را کشید!» (برنانیوز، 6 شهریور 402)

«خسارت سنگین دولت روحانی با ناترازی برق به اقتصاد کشور… در یک نگاه کلی، وزارت نیرو در تلاش بوده که کاستی‌ها و خرابی‌های به جا مانده از دولت قبل در زمینه برق و آب را به نحو مطلوبی ترمیم و جبران کند؛ تلاشی که باعث شد تابستان سال گذشته بدون هرگونه خاموشی به پایان برسد. هر چند در دولت قبل، خاموشی‌ها به یک روال عادی و طبیعی برای مشترکان برق تبدیل شده بود.» (ایرنا، 23 تیر 402)

«رئیس‌جمهور: دولت سیزدهم در این مدت به میزان دو مقطع دولت‌های گذشته برق تولید کرده‌ است.» (ایسنا، 19 خرداد 402)

«رکورد منفی تولید برق برای روحانی و رکورد مثبت برای دولت رئیسی… پس از ۸ سال درجا زدن صنعت برق در دوره روحانی، دولت رئیسی توانست با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود، رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق را افزایش داده و به ۱۰۶۵ مگاوات برساند.» (خبرگزاری دانشجو،  14 شهریور 402)

حال به نظر می‌رسد واقعیت‌های میدانی چیز دیگری است و مشکل ناترازی برق هم‌چنان ادامه دارد. به عبارت دیگر، دولت‌مردان سیزدهم بحران کمبود انرژی را از بخش خانگی، که به شکل مستقیم روی افکار عمومی تاثیرگذار است، به بخش صنعت و تولید منتقل کرده‌اند تا بتوانند ادعا کنند مردم شاهد خاموشی نبوده‌اند و به این ترتیب برای دولت رو به اتمام سیزدهم، دستاورد بتراشند!

به هر حال بازگشت جدول خاموشی صنایع نشان می‌دهد مشکل کمبود برق همچنان گریبان‌گیر کشور است و باید برای حل این مشکل، برنامه‌ای اجرایی عملیاتی تدوین شود!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا