خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۹ خرداد سال ۸۰ | «کم‌کم شبهه تقلب در انتخابات مطرح می‌شود»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 19 خرداد 1380 | 16 ربیع‌الاول 1422 9 ژوئن 2001

از صبح زود، به تدریج نتیجه اخذ آرای انتخابات [ریاست‌جمهوری] اعلام می‌شود و گویا مجموع آرا، بیش از 28 میلیون شده که دو میلیون رأی، از انتخابات چهار سال پیش کمتر است؛ با اینکه تعداد واجدان صلاحیت رأی، حدود هفت میلیون اضافه شده است. آرای آقای [سید محمد] خاتمی از 21 میلیون رأی گذشته و آقای احمد توکلی، کمی بیش از چهار میلیون رأی.[1] کم‌کم شبهه تقلب در انتخابات مطرح می‌شود. از دیروز پیش از ظهر، صحبت کم‌آمدن تعرفه در شعبه‌های بسیاری از شهرها می‌شده، با اینکه بیش از 45 میلیون تعرفه توزیع شده و نیز وزارت کشور، اصرار بر اضافه‌کردن صندوق اخذ رأی داشته، ولی چون تفاوت بین آقای خاتمی و دیگران زیاد است، سایر نامزدها صرفه‌ای در طرح شکایت نمی‌بینند. شورای نگهبان اشاراتی‌ کرده است.

آقای [جواد] مقصودی، رئیس ستاد [برگزاری] نماز جمعه تهران آمد و اعتراف‌ کرد که پیش‌بینی‌شان نادرست بوده است. دیروز در نمازجمعه به من گفت، شواهد نشان می‌دهد که آقای خاتمی، بیش از 12 میلیون رأی ندارد و آقای توکلی هم بیش از 10 میلیون رأی دارد و با اذعان به اشتباه جناح راست، از من راه‌ چاره برای جبران اشتباهات می‌خواست که تذکراتی دادم و گفتم، نظر من از شش سال پیش این بود که جامعه روحانیت مبارز، باید با جریان معتدل و مستقل که بیش از 40 درصد هستند، هماهنگ باشند، ولی نظر رهبری و جامعه روحانیت این نبود و فکر می‌کردند که باید ارزشی‌های چپ و راست، در مقابل دیگران با هم متحد شوند که عملی نیست.

آقای [عبدالعلی علی] عسگری، [رئیس بنیاد غرب‌شناسی] هم آمد و همین مطلب را مطرح کرد و چاره‌جویی کرد و گفت، از بنیاد تعاون سپاه کناره گرفته، برای اینکه بنیاد آمریکاشناسی را به منظور شناخت و معرفی دشمن بزرگ انقلاب، تشکیل دهد و اداره کند. گفت، سپاه به روزنامه جوان و ایثارگران به روزنامه سیاست‌روز کمک می‌کنند.

عصر آقایان [سیدرضا] سجادی، [رئیس دفتر فن‌آوری ریاست‌جمهوری]، دکتر [همایون] معدلی و مهندس [علی] وکیلی، [رئیس پژوهشگاه صنعت نفت]، برای پیگیری تکنولوژی پیل سوختی آمدند. راهکاری ارائه دادم.

رسانه‌های خارجی و به خصوص [رادیو] بی بی سی، از پیروزی چشمگیر آقای خاتمی، ابراز خوشحالی می‌کنند و اظهارات تحریک‌آمیز و اختلاف‌افکن دارند.


[1] – طبق اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، آقای سیدمحمد خاتمی با کسب ۲۱ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۵۳ رأی از مجموع ۲۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۳۰ رأی مأخوذه، برای دومین بار به ریاست‌جمهوری انتخاب شد. آقای احمد توکلی، با کسب حدود چهار و نیم میلیون رأی، نفر دوم شد. آقای علی شمخانی، با کسب حدود هفتصد هزار رأی، نفر سوم شد. هفت نفر دیگر، آرایی کمتر از تعداد آرای باطله داشتند.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا