خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سکه‌ها در برابر سوت‌ها | پرونده‌ فساد در فوتبال

مسعود افشاری در سایت اصفهان زیبا نوشت: «هرچند که فقط یک هفته از پایان رقابت‌های لیگ بیست‌وسوم و قهرمانی پرسپولیس گذشته؛ اما حواشی مربوط به پرونده فساد در فوتبال ایران همچنان ادامه دارد و اواخر هفته گذشته بود که خبر دستگیری خداداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون فوتبال خبرساز شد و به نظر می‌رسد که در این هفته باز هم شاهد اخبار جدیدی در این ارتباط باشیم.

ماجرا اتفاق کوچکی نبوده و احضار افراد به مراجع قانونی و منتشرشدن جزئیات آن، نشان می‌دهد که ماجرا به این سادگی‌ها حل‌شدنی نخواهد بود.

گفته می‌شود در جریان بررسی اسناد مالی باشگاه مس رفسنجان، سند مربوط به خرید تعداد فراوانی سکه طلا کشف‌شده که این موضوع حساسیت مراجع ذی‌صلاح را به‌دنبال داشت؛ به همین علت موضوع با حساسیت زیادی دنبال می‌شود که پس از احضار مدیر باشگاه مشخص می‌شود این حجم از سکه طلا برای مخارج مربوط به با تیم خریداری‌نشده؛ بلکه هدف از خرید سکه‌ها چیز دیگری بوده است.

مدیران باشگاه مس اطلاعات کسب‌شده خود را با مدیران بالادستی در شرکت ملی مس در میان می‌گذارند و این شرکت هم نسبت به احقاق حق خود اقدام حقوقی می‌کند.

در ادامه با ورود نهادهای اطلاعاتی و بررسی تراکنش‌های مالی حساب باشگاه مس رفسنجان، مشخص می‌شود ارقام سنگینی از حساب این باشگاه به حساب سه صراف واریز شده است. در ادامه بعد از احضار این صراف‌ها، مشخص می‌شود که آن‌ها این ارقام را در قبال فروش ۴۰۰سکه طلا و مقادیری دلار و یورو دریافت کرده‌اند. با انجام تحقیقات گسترده و اعتراف آقای مدیرعامل پای نفرات دیگر هم به این ماجرا باز می‌شود که بر اساس اعلام رسانه‌های خبری نام چند مدیر از داخل فدراسیون فوتبال، چند فرد رسانه‌ای و یک مربی لیگ‌برتری به میان آمد.

احتمال سقوط مس رفسنجان

در شرایطی که ذوب‌آهنی‌ها برای ادامه کار با محمد ربیعی، سرمربی سابق مس رفسنجان، به توافق دست پیدا کرده‌اند، متهم اصلی پرونده فساد در فوتبال باشگاه مس رفسنجان است که گفته‌شده در حدود هفتصدسکه طلا در بین ارکان دوری، مدیریتی و رسانه‌ای فوتبال ایران توزیع کرده تا به اهداف خودش دست پیدا کند.

این اتهامات مربوط به فعالیت‌های باشگاه مس رفسنجان در فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است که با ورود مراجع قضایی همراه بود تا مهدی تاج، رئیس فدراسیون، نیز چاره‌ای جز کنارگذاشتن خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران و همچنین سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ نداشته باشد؛ موضوعی که به مراجع بین‌المللی فوتبالی همچون AFC هم کشید تا آن‌ها خواستار روند رسیدگی به پرونده‌ای که شامل ارتشا و دست‌کاری در قراردادهاست، شوند.

همین موضوع باعث ورود جدی کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون فوتبال شده است تا آن‌ها پیگیر ماجرا شوند؛ تا جایی که احتمال کنارگذاشتن مس رفسنجان از لیگ برتر و حکم به سقوط این تیم به لیگ دسته دوم مطرح شود؛ پرونده‌ای که با دستور مهدی تاج قید فوریت خورده است تا قبل از شروع رقابت‌های فصل آینده لیگ برتر موردبررسی و تعیین حکم انضباطی قرار بگیرد. در صورتی که باشگاه مس رفسنجان به لیگ‌های رده پایین‌تر با حکم کمیته انضباطی سقوط کند، ابهام بزرگی در آیین‌نامه رقابت‌های سازمان لیگ وجود دارد.

در چنین مواردی هیئت‌رئیسه سازمان لیگ درباره نحوه انتخاب تیم جایگزین به جای تیمی که حکم انضباطی گرفته است، تصمیم‌گیری می‌کند؛ موضوعی که احتمال بازگشت یکی از دو تیم سقوط‌کرده در جدول لیگ برتر فصل بیست‌وسوم، یعنی پیکان تهران و صنعت نفت آبادان را مطرح می‌کند که طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر، احتمال می‌رود تیم رده پانزدهم، یعنی پیکان، در لیگ برتر باقی مانده و مس همراه با صنعت نفت آبادان به رقابت‌های لیگ در سطوح پایین‌تر سقوط کنند.

بااین‌حال هیئت‌رئیسه سازمان لیگ فوتبال قصد دارد در نشست پیش روی خود این موضوع را در دستور کار قرار داده و هرگونه احتمالی را موردبررسی قرار دهد تا با قوت‌گرفتن حکم کمیته انضباطی مبنی بر سقوط مس رفسنجان به دلیل فساد مالی، تیم جایگزین را انتخاب کنند.

پای بقیه هم گیر است

هرچند که مس رفسنجان متهم اصلی این پرونده است؛ اما شنیده شده که در این هفته نام چند باشگاه دیگر هم رسانه‌ای خواهد شد و مدیران آن‌ها باید پاسخگوی اتهامات وارد شده باشند. بررسی موضوع فساد در فوتبال دیگر محدود به شهر رفسنجان و استان کرمان و محدوده سال ۱۴۰۰ نخواهد بود و عوامل متخلف در برخی دیگر از استان‌های کشور در سال‌های بعد نیز وارد روند تحقیقات خواهند شد.

انتظار می‌رود با جدیت قوه قضائیه و نهادهای مربوط، ادامه روند بررسی موضوع، موجب دعوت از برخی عوامل مرتبط با تخلفات سال‌های اخیر و محرومیت طولانی‌مدت متخلفان، به‌ویژه مسئولان وقت سه باشگاه صنعتی شود.

به‌هرحال در فوتبال آن‌قدر مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود دارد که هنوز بعد از یک هفته استقلالی‌ها به‌عنوان قهرمانی پرسپولیس شک و شبهه وارد می‌کنند و قرمزها هم عناوین مختلفی را برای ناکامی آبی‌ها در رسیدن به جام برمی‌شمارند و شاید رسانه‌ای‌شدن ماجرای فساد سکه‌ها در طاقت فوتبال ایران نباشد؛ ولی چندسال قبل در لیگ ایتالیا موضوعی مشابه با همین داستان منجر به سقوط تیم بزرگی مثل یوونتوس به دسته پایین‌تر شد و انتظار می‌رود که در فوتبال ایران هم این پرونده هر چه سریع‌تر موردبررسی قرار بگیرد و متخلفان به جامعه فوتبال معرفی شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا