خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آنچه باید از ویروس هاری بدانیم

هاری یک بیماری ویروسی بوده که سیستم عصبی پستانداران و از جمله انسان را درگیر می‌کند و متأسفانه راه درمانی ندارد.

به گزارش سایت نگاه خراسان جنوبی، «هاری یک بیماری ویروسی و مشترک‌ میان انسان و حیوان است که به رغم پیشرفت‌های بزرگ در علوم پزشکی هنوز درمانی برای آن یافت نشده و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، در همه ی موارد منجر به مرگ می‌شود.

بنا به گفته متولیان، پیامدهای بیماری هاری بسیار شدید بوده و برای مبتلا نشدن به عارضه باید حیوانات خانگی سالیانه علیه بیماری هاری واکسینه شوند چراکه واکسینه کردن حیوان به سالم ماندن فرد هم می‌کند.

اگرچه تاکنون اقداماتی علیه هاری در خراسان جنوبی انجام شده اما بدیهی است عدم رعایت برخی از نکات بهداشتی و بی توجهی به موارد درمانی ناشی از گاز گرفتگی حیوانات، تهدیدی جدی برای سلامت افراد است.

امار متولیان از وضعیت بیماری هاری در خراسان جنوبی، عدم رعایت برخی بایدها و نبایدهای بهداشتی از سوی مردم به ویژه دامداران و روستاییان را یادآوری می‌کند که نیازمند توجه است.

هاری، درمان ندارد

محمد شفائی، معاونت سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی، هاری را یک بیماری ویروسی دانست و گفت: این بیماری سیستم عصبی پستانداران و از جمله انسان را درگیر می‌کند.

او با بیان اینکه این بیماری درمان ندارد و انسان یا فرد مبتلا به این بیماری بدون شک از بین خواهد رفت، افزود: ویروس این بیماری در بزاق حیوان مبتلا وجود دارد و از طریق گاز گرفتن منتقل می‌شود.

بنا به گفته شفائی، عامل بیماری که در بزاق و ترشحات دام بیمار وجود دارد در صورت ورود به سلول‌های مخاطی بینی، سیستم تنفسی، چشم و پوست زخمی هم می‌تواند ایجاد بیماری کند.

تأیید ۲۵ مورد هاری در سال گذشته در استان

معاونت سلامت دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: طبق آمار دامپزشکی استان، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۹ مورد گزیدگی دام توسط حیوانات انتقال دهنده هاری به شبکه های دامپزشکی استان گزارش شده است.

او ادامه داد: با توجه به نمونه‌گیری‌های انجام شده از این حیوانات، هاری در ۲۵ مورد از نمونه‌ها توسط آزمایشگاه تایید شده است.

بنا به گفته شفائی، از این تعداد ۱۰ قلاده سگ، ۱۲ قلاده گربه، یک قلاده شغال، یک قلاده روباه و یم راس الاغ هار بوده‌اند.

توصیه‌هایی به شهروندان

او در توصیه‌ای به شهروندان، گفت: از مردم خواستاریم در صورت مواجهه با حیوانات مشکوک به هاری، مورد را جدی گرفته و هر چه سریعتر به شبکه‌های دامپزشکی گزارش کنند.

شفائی خواستار اطلاع‌رسانی در خصوص هر گونه حمله وحوش به انسان به شبکه بهداشت و دامپزشکی شد و گفت: واکسینه کردن حیوانات خانگی در درمانگاه‌های دامپزشکی از دیگر توصیه‌های مهم به شهروندان است.‌

او با بیان اینکه شهروندان در صورت هر گونه گزش انسان توسط حیوانات بلافاصله محل زخم را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو دهند، افزود: سپس زخم را با آب معمولی صابون‌زدایی کرده و بعد از ضد‌عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشت جهت دریافت واکسن و سرم ضد هاری مراجعه کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا