خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۸ تیر سال ۸۰ | درگیری لبنان و اسرائیل

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 8 تیر 1380 | 7 ربیع‌الثانی 1422 29 ژوئن 2001

در منزل مطالعه و استراحت داشتم. وقت زیادی صرف مطالعه [کتاب مویه‌های غریبانه]، خاطرات یک مهاجر به شوروی‌ کردم. آقای [اسد] مستوفی، شرحی از مقدمات تشکیل حکومت جعفر پیشه‌وری و شکست او و فرار 25 هزار نفر به شوروی و حوادث و مشکلات این مهاجرت داده است.

دیشب دولت صربستان، [اسلوبودان] میلوشویچ، [رئیس‌ جمهور سابق صربستان] را تحویل دادگاه [رسیدگی به جنایات جنگی] لاهه داد. رئیس‌جمهور و حزب سوسیالیست و بسیاری از مردم اعتراض‌ کردند و او جواب داد که بعضی از دولت‌های اروپایی، شرکت خودشان را در اجلاسی که امروز بنا بود، برای کمک به یوگسلاوی تشکیل شود، مشروط به تحویل او کرده بودند. آمریکا، آلمان و انگلیس و کوفی‌عنان، [دبیرکل سازمان‌ملل]، استقبال‌ کردند و روسیه اعتراض‌ کرد. [زوران جینجیچ]، نخست‌وزیر یوگسلاوی که مسئول تحویل است، مجبور به استعفا شد. میلوشویچ، به‌خاطر جنایات صرب‌ها در بوسنی و کوزوو و… محاکمه خواهد شد. دادگاه قانون اساسی یوگسلاوی، تحویل او را مخالف قانون اساسی خوانده بود.

[کالین پاول]، وزیر امورخارجه آمریکا، برای پیشرفت سازش در فلسطین در مورد استقرار نیروهای سازمان ملل در نزدیکی فلسطین موافقت‌ کرد؛ قبلاً مخالف بود، ولی مشروط به پذیرش اسرائیل‌ کرد که لابد نخواهد پذیرفت. اعلام شد که بر سر توقف خشونت‌ها و آتش‌بس، موافقت شده و پیشرفت داشته است، ولی امروز درگیری وجود داشت. حزب‌الله در لبنان، به نظامیان اسراییل در [مزارع] شبعا حمله کرد و بلافاصله اسراییل، جنوب لبنان را بمباران نمود.

ابراهیم غوشه، [سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)] که دو هفته در فرودگاه امان، [پایتخت اردن]، سرگردان بود، به تایلند پرواز کرد، ولی [عبدالله دوم]، شاه اردن، اجازه ورود او به کشورش را صادر کرد و گفته شد، غوشه تعهد کرده که با حماس در اردن همکاری نکند.

محسن، [رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)] گفت، آقای [ابراهیم] اصغرزاده، از اعضای شورای شهر تهران، از او خواسته‌ که سمت شهرداری تهران را بپذیرد و او نپذیرفته است.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا