خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲۳ تیر سال ۸۰ | اعاده دادرسی در دیوان‌ عالی‌ کشور

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 23 تیر 1380 | 22 ربیع‌الثانی 1422 14 جولای 2001

«مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. ابتدا در مورد فوریت تجدیدنظر در مسأله تحقیق و تفحص [از سازمان صداوسیما]، تصمیم‌گیری کردیم؛ با پیشنهاد پنج نفر از اعضا به کمیسیون فرستادیم. بقیه بندهای امنیت ملی از بُعد فرهنگی تصویب شد. بعد از جلسه، پیام آقای [سیدمحمود] علیزاده طباطبایی، عضو شورای شهر تهران را که محکوم به زندان شده و حکم اجرا شده است، به آقای [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه] دادم؛ تقاضا دارد، اجرای حکم متوقف شود، تا معلوم شود که نتیجه درخواست اعاده دادرسی در دیوان‌ عالی‌ کشور چیست.

ظهر مطابق معمول ماهانه، آقایان [عباس واعظ] طبسی، [احمد] جنتی، [قربانعلی] دُرّی [نجف‌آبادی]، [علی‌اکبر] ناطق [نوری]، [محمد] یزدی و [محمدعلی] موحدی [کرمانی]، میهمانم بودند. آقای یزدی، [عضو شورای نگهبان]، از آقای جنتی انتقاد داشت که چرا بدون کسب نظر اعضای شورای نگهبان، پیشنهاد داده که آقای [سیدحسن] طاهری خرم‌آبادی، مسئول مجمع مشاوران [فقهی شورای نگهبان] باشد؛ با توجه به ضعف و کسالت جدی ایشان.

از اینکه با آقای شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه]، نتوانسته‌اند در مورد معرفی حقوقدانان شورای نگهبان، به توافق برسند، ناخرسندند و نگرانی دیگر این است که مجلس به افرادی که قوه قضاییه معرفی می‌کند، رأی ندهد؛ گرچه شورای نگهبان نظر داده که مجلس، مجبور است از میان همین شش نفر که معرفی می‌شوند، سه نفر را انتخاب کنند، ولی این نظریه بعید است مورد قبول مجلس باشد؛ چون نمی‌شود کسی را اجبار به رأی دادن کرد؛ با توجه به اینکه اکثریت مطلق آرا لازم است. راهکارهایی برای علاج پیشنهاد شد. بحث اصلی، درباره راهکار علاج انحرافات از اصول اسلام و انقلاب بود که دوم‌ خردادی‌ها مرتکب می‌شوند؛ نیمه‌تمام ماند.

بحران فلسطین شدیدتر می‌شود. حزب اسلامی [فضیلت] ترکیه، در آستانه انشعاب است؛ سنت‌گراها و نوگراها از هم جدا می‌شوند. اتحادیه اروپا، نگران مخالفت‌ها و مزاحمت‌هایی است که از ناحیه چپ‌گراها، در مقابل سیاست جهانی‌سازی و توسعه ناتو به‌وجود آمده و حادترین شکل آن، در سوئد اتفاق افتاده است و تصمیم گرفته‌اند، مانع تظاهرات مردم شوند؛ برخلاف ادعاهای آزادی‌خواهی.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا