خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درمان سرطان معده با این گیاه دارویی

استفاده از گیاهان دارویی به عنوان راهکاری برای درمان سرطان معرفی شده است.

ایسنا: استفاده از گیاهان دارویی به عنوان راهکاری برای درمان سرطان معرفی شده است.

در پژوهشی با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران(وابسته به جهاددانشگاهی) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تاثیر عصاره گیاه بادرنجبویه به همراه نانو کامپوزیت گرافن نقره بر تغییر بیان ژن های p۵۳ ، BCL-۲ و HSP۹۰ در رده سلولی سرطان معده (AGS) مورد بررسی قرار گرفت.

بهداشت نیوز در گزارشی نوشت: سرطان معده، پنجمین سرطان شایع و کشنده در جهان است. استفاده از گیاهان دارویی بعنوان راهکاری برای درمان سرطان معرفی شده است. در تحقیق حاضر اثر عصارهاتانولی بادرنجبویه به همراه نانوکامپوزیت نقره¬-گرافن بر زندهمانی رده سلولی سرطان معده (AGS) و ردهسلولهای نرمال بافت گوارشی (HuGu)، با روش MTT و تاثیر آن بر روی سطح بیان ژنهایp۵۳، Bcl-۲وHSP۹۰ مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین میزان آپوپتوز سلولها با دستگاه فلوسایتومتری نیز ارزیابی شده است.

پس از کشت، تکثیر و آماده سازی رده های سلولی فوق، در زمان های ۲۴ و ۴۸ ساعت با عصارهی بادرنجبویه در غلظت های ۲۰، ۴۰، ۸۰، ۱۶۰، ۳۲۰، ۶۴۰ و ۱۲۸۰ میکروگرم در میلی لیتر و رقتهای عصاره همراه با نانو کامپوزیت در دو غلظت ۱۰۰ و ۲۰۰ میکروگرم بر میلیلیتر انکوبه و تیمار شدند. زنده مانی نیمی از سلولها در رقت ۱۶۰ میکروگرم بر میلیلیتر از عصاره، بدست آمد (IC۵۰). نتایج این پژوهش نشان دهنده¬ آن است که همافزایی عصاره اتانولی بادرنجبویه با نانوکامپوزیت نقره-گرافن موجب افزایش بیان ژن p۵۳ و کاهش بیان ژن Bcl۲ در رده سلولی سرطان معده شده است. لذا عصاره اتانولی بادرنجبویه باعث توقف رشد و تکثیر سلولهای سرطانی معده (AGS) میشود و از تکثیر بیرویه آنها جلوگیری میکند همچنین ترکیب عصاره با نانوکامپوزیت نقره – گرافن به خاصیت ضد سرطانی آن میافزاید و حداکثر غلظت بازدارندگی آن کاهش مییابد و بعد از تیمار توسط ترکیب حاصل، القای مرگ سلولی برنامهریزیشده افزایشیافته و آپوپتوز بیشتر رخ می‌دهد.

شایان ذکر است نتایج این پژوهش با همکاری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران(وابسته به جهاددانشگاهی) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شما در ششمین کنگره بین المللی و هجدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران ارائه و به عنوان پوستر برتر انتخاب شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا