خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امام حسین قهرمانی است که او را در طول تاریخ کشته‌ایم

ناصر مهدوی: آن که با آزادی انسان می‌جنگد با خدا سرجنگ دارد

ناصر مهدوی، استاد فلسفه و عرفان، با بیان اینکه امام حسین قهرمانی است که او را در طول تاریخ کشته‌ایم، می‌گوید که پیام امام سوم شیعیان و حرکت او در عاشورا زندگی بود.

به باور او، امام حسین می‌خواهد بگوید که انسان و حقوق انسان مهم است و آن که با آزادی انسان می‌جنگد با خدا سرجنگ دارد.

به گزارش انصاف نیوز، آقای مهدوی در سخنرانی خود به مناسبت ایام محرم گفت: یادکرد امام حسین فقط متاعی برای آخرت نیست. او معلم زندگی بود.

او با اشاره به حدیث ثقلین گفت: واقعیت تلخی‌ست که هم قرآن و هم عترت مورد جفا و تحریف قرار گرفت. قرآنی که بوی اعجاز و حیرت می‌دهد و حقیقتا بدون تعصب در بین تمام کتابهای آسمانی حیرت‌انگیز است. قرآن مهم‌ترین منبع تاریخی در شرح درد و رنج پیامبر است.

مهدوی ادامه داد: بسیاری آدمیان در دوره‌ی پیامبر دچار فسق و جهل بودند و بخشی از آیات شرح چنین دوره‌ی است اما بخش دیگری از آیات قرآن فرازمانی است که شرح عشق و ایمان پیامبر است. متاسفانه این بخش معنوی قرآن مغفول ماند و و این جفای بزرگی به قرآن بوده است. نسبت به آیاتی که شرح احوال و اخلاق پیامبر بود غفلت شد. این بعد قرآن کاملا مغفول ماند و پیوند نسل جوان با آن لاغر و ضعیف شد.

این استاد فلسفه و عرفان گفت: در مورد اهل بیت هم همینطور است که جز نامی از آنها باقی نمانده است. تاریخ ما تاریخ تقدیس شده است و نه تاریخ شناخت و سنجش. امام علی در میان ما غریب است. یکی از حیرت انگیزترین کتاب‌ها نهج البلاغه است. این را بدون تعصب می‌گویم که در تاریخ چنین آدمیانی نداریم که چنان واژگانی را بیافریند.

مهدوی در ادامه افزود: بر خلاف بسیاری که به مردم از سر بی مهری نگاه می‌کنند، امام علی بر نظارت بر قدرت و به رسمیت شناختن این حق در جای جای نهج البلاغه تاکید دارد. از نگاه امام علی اگر مردم نظارت نکنند قدرت به فساد کشیده می شود. ببینید که بین این نگاه با نگاه آنها که حق نظارت بر قدرت را سلب می‌کنند چقدر فاصله وجود دارد.

او بر این باور است که در نگاه امام اول شیعیان، سیاست فقط برای اجرای عدالت است و نه اجرای احکام، و می‌گوید: در چنین نگاهی اگر فقر و فساد و ناامیدی را کمتر کردی و بر اعتماد اجتماعی افزودی تو برنده‌ای. این تفکر درخشان را مقایسه کنید با اندیشه‌ای که این حرف‌ها اصلا در آن جایی ندارد.

مهدوی گفت: هر چه جلوتر آمدیم قرآن و اهل بیت بیشتر در حجاب می‌روند. امام حسین را به شخصیتی که تقدیر او را به سمت شهادت برده تبدیل کردند. این روایت از ماجرای آن امام را فقط مداحان می‌توانند بیان کنند و ثمره‌ی آن هم صرفا گریه خواهد بود.

او ادامه داد: برای امام حسین انسان از همه چیز برتر است. اگر عقیده و دینی وجود دارد همه‌اش برای خدمت به انسان و شکوفایی اوست. حالا ببینید در تاریخ این شخصیت و اندیشه چطور گم شده است و تفکری شکل می‌گیرد که به نام دین است اما انسان در آن هیچ انگاشته می‌شود.

این استاد فلسفه و عرفان با بیان اینکه از مرگ قهرمانانه مرگ مظلومانه ساخته‌ایم، گفت: امام حسین برای کشته شدن به کربلا نرفته است. در نگاه او زندگی موهبت خداست. گریز ‘حسین’ از مرگ به این خاطر نبود که از مرگ بترسد، به این دلیل بود که زندگی زیباست. گریز او از خفت و پلشتی بود. امام حسین می‌خواهد بگوید که انسان و حقوق انسان مهم است و آنکه با آزادی انسان می‌جنگد با خدا سرجنگ دارد. گریز او از سازمان ناسالم و فاسدی بود که به نام پیغمبر تاسیس شده اما در آن عدالت و انصاف جایی ندارد. حسین قهرمانی است که ما او را در تاریخ کشتیم، قهرمانی که پیامش زندگی است.


فیلم سخنرانی ناصر مهدوی، استاد فلسفه و عرفان، را می‌توانید در ادامه ببینید:

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا