خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصاویری از مرگبارترین غذای جهان

«کوی‌پلا»، محبوب‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین غذای تایلند و لائوس است که سالانه موجب مرگ بیش از ۲۰هزار نفر می‌شود.

خبرآنلاین: «کوی‌پلا»، محبوب‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین غذای تایلند و لائوس است که سالانه موجب مرگ بیش از ۲۰هزار نفر می‌شود.

«کوی‌پلا»، نوعی سالاد محبوب مردم لائوس و منطقه آیسان تایلند است که از ترکیب ماهی خام له‌شده، آب لیمو، گیاهان معطر و ادویه‌ها تهیه می‌شود. ممکن است حدس بزنید ماهی خام در این سالاد مشکل‌ساز است اما در واقع انگلی که در این ماهی زندگی می‌کند، افراد را در خطر مرگ قرار می‌دهد.

این ماهی که در آب شیرین رودخانه مکونگ «Mekong» زندگی می‌کند اغلب آلوده به کرم‌های پهن انگلی است. این انگل‌ها عامل یکی از تهاجمی‌ترین سرطان‌های شناخته‌شده در انسان، سرطان مجرای صفراوی، هستند. این سرطان فقط در تایلند موجب مرگ ۲۰ هزار نفر در سال می‌شود.

بنابه گفته «نارونگ خونتیکئو» جراح کبد از دانشگاه خونکین تایلند در سال ۲۰۱۷، هیچ کس نمی‌داند که مصرف این غذا موجب ابتلای فرد به سرطان مجرای صفراوی می‌شود و به‌دلیل این خوراکی درست مانند ریزش برگ‌های درخت، به سرعت جان خود را از دست می دهند.

این جراح که والدین خود را بر اثر مصرف طولانی‌مدت این غذا و سرطان ناشی از آن از دست داده است، سال‌های متعددی است به مناطق روستایی شمال شرق تایلند (مناطق بومی کوی‌پلا) سفر کرده و مردم را از خطرات این غذای ارزان اما بسیار خطرناک آگاه می‌کند.

تصاویری از مرگبارترین غذای جهان

این جراح می‌گوید، افراد مسن را که این غذای سنتی محبوب‌شان است نمی‌توان ترغیب به ترک این غذا یا پخت ماهی کرد اما حداقل نسل جوان متوجه خطر مصرف «کوی‌پلا» می‌شود. مصرف حتی یک وعده از این غذا احتمال دارد فرد را به سرطان مجرای صفراوی مبتلا کند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا