خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پدافند زیستی آذربایجان شرقی تب دنگی را رصد می‌کند

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی گفت: پدافند زیستی استان شیوع و گسترش بیماری تب دنگی را با دقت و با رعایت موازین بهداشتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز رصد می‌کند.

به گزارش سایت نصر (تبریز)، «محمد بیگ در همایش اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های بهداشتی تب دنگی از منظر پدافند غیر عامل، با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با تب دنگی، افزود: طبق تجربه ای که از ایام کرونا به دست آمده است، همراهی و هماهنگی فرمانداران، شهرداران مناطق، سپاه، بسیح و مدیران اطلاعات کلیه شهرستانها در کنترل این بیماری ضروری است.

او ادامه داد: باید در اجرای دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از منظر پدافند غیرعامل جدی باشیم تا بتوانیم این بیماری را مدیریت و کنترل کنیم.

بیگ با اشاره به اینکه مستندات این همایش بعد از بحث و بررسی های لازم به عنوان سند عملیاتی به شهرستانهای استان ابلاغ خواهد شد، بر همکاری و تعامل فرمانداران و شهرداران شهرها و بخش های مختلف استان در کنترل تب دنگی تاکید کرد.

او اهمیت پیشگیری در مقابله با تب دنگی را بسیار مهم و محوری دانست و افزود: با اطلاعات و آگاهی هایی که در این همایش مطرح شد، تشکیل سریع قرارگاه پدافند زیستی در شهرستان ها امری ضروری است و باید دستورالعمل ها در شهرستان ها نیز توسط فرمانداران، شهرداران و سایر عوامل نیز به طور جدی پیگیری و اجرایی شود.
بیگ اظهار کرد: طبق اطلاعات و آمارها بیماری تب دنگی در کشور به طور کامل انتشار نیافته است و اگر عوامل پیشگیرانه سریع تر اجرایی و عملیاتی شود، نتیجه بهتری خواهیم گرفت و با این آمادگی و راهکار می توانیم پیامدهای بیماری را کاهش دهیم.

پشه آئدس از سال های قبل وجود داشته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه طبق شواهد عینی، تغییرات اقلیمی و گذر جمعیتی در آذبایجان شرقی بروز بیماری های نوپدید قابل پیش بینی است، اعلام کرد: در این راستا پشه آئدس در کشورهای دیگر از سال های قبل وجود داشته است و به صورت وارداتی و از طریق مسافران خارجی وارد کشور ما شده است.

حسین حقایی گفت: تاکنون تعداد ۱۵۰ مورد بیماری تب دنگی در ایران شناسایی شده است که از این تعداد ۱۴۸ مورد وارداتی و ۱۲ مورد در کشور ما اتفاق افتاده است که در استان های جنوبی و شمالی کشور مشاهده به ثبت رسدیه است.
به گفته وی در دو هفته گذشته وجود پشه آئدس در شهرستان خداآفرین در شمال آذربایجان شرقی شناسایی شده است.
حقایی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، بر اثربخشی پیشگیری در کنترل بیماری های نوپدید تاکید و اضافه کرد: تامین سلامت جامعه از طریق آگاهی بخشی، اطلاع رسانی، هماهنگی و اقدامات پیشگیرانه با هماهنگی همه ارگان ها و سازمان های استانی امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا در همایش اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های بهداشتی تب دنگی از منظر پدافند غیر عامل به منظور برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای پیشگیری و مقابله با تهدیدیات ناشی از مهاجم زیستی (پشه آئدس) فرمانداران، شهرداران، فرماندهان سپاه و مدیران اطلاعات کلیه شهرستانهای استان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان‌شکن هم گفته‌اند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در بیش از ۱۱۰ کشور رایج است و سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا می‌شوند.

هرچند میزان مرگ ناشی از ابتلا به تب دنگ بسیار نادر است، اما مرگ سالانه حدود ۱۰ هزار نفر تخمین زده می شود که بیشتر کشورهای عقب مانده و دارای مشکل در سامانه بهداشت و سلامت را شامل می شود.

عوامل ابتلا به تب دنگی را بشناسیم

۱. پشه‌های حامل ویروس: پشه‌های انواع مختلف از جمله پشه‌های آئدس به عنوان پشه‌های حامل و منتقل ویروس دنگی شناخته شده‌اند. وقتی یک پشه حامل ویروس دنگی، یک فرد را نیش می‌زند، ویروس به بدن فرد منتقل می‌شود.
۲. محل زندگی و شرایط محلی: شانس ابتلا به تب دنگی در مناطق با شرایط زندگی مساعد برای پشه‌ها از جمله رطوبت بالا، آب های راکد، نامناسب بودن سیستم آب و فاضلاب و نبود پوشش ضد پشه افزایش میابد.
۳. فاکتورهای فردی: عوامل فردی نظیر سابقه ابتلا به تب دنگی، سابقه سفر به مناطق با ریسک بالای تب دنگی، وضعیت سلامت عمومی فرد، سن، جنس، وضعیت ایمنی و …
۴. محافظت شخصی: استفاده از روش‌های محافظتی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، استفاده از توری برای پنجره و درها
ابتلا به تب دنگی به عوامل چندگانه بستگی دارد که شامل پشه‌های حامل و محل زندگی، فاکتورهای فردی و محافظت شخصی است. آگاهی از این عوامل و اقدامات پیشگیرانه موثر می‌تواند کمک کننده در کاهش خطر ابتلا به تب دنگی باشد.»
منبع: ایرنا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا