خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم: تعداد ممنوع‌الکاران سینما کمتر از انگشتان ۲ دست است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زمانی که کار را آغاز کردیم تنها در حوزه موسیقی حدود ۱۰۰ نفر ممنوع‌الکار بودند، گفت: امروز تعداد ممنوع‌الکاران سینما، تلویزیون و نمایش خانگی کمتر از انگشت‌های ۲ دست است و در این مسیر افرادی را که بازگشتند، پذیرفتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا (اصفهان)، «محمدمهدی اسماعیلی شامگاه گذشته جمعه دوازدهم مرداد با حضور در برنامه هفت با موضوع بررسی عملکرد سه ساله وزارت فرهنگ ضمن تسلیت شهادت شهید اسماعیل هنیه اظهار کرد: به تمام آزادگان و مستضعفان اطمینان می‌دهیم که فرزندان انقلاب اسلامی و فرزندان امام در مقابل این گستاخی با قوی‌ترین پاسخ روبه‌رو خواهند شد و رژیم غاصب صهیونیستی و حامیانش در مقابل اراده ملت‌های مسلمان و جبهه مقاومت چاره‌ای جز شکست ندارد و به‌زودی نماز را در قدس برپا خواهیم کرد.

او در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌ای که در ابتدا به مجلس ارائه کرده بودیم دارای دو بخش بود، افزود: بخش اول وضعیت موجود به استناد دستگاه‌های مختلف و رسمی و بخش دوم برنامه‌های خودمان بود و بر این اساس در این مدت با ۱۲۴ برنامه عملیاتی به جلو رفتیم و امروز شاهد نتایج آن هستیم یعنی برنامه‌هایی که در این مدت اجرا شده است طبق برنامه ۸۳ صفحه‌ای ارائه شده در ابتدا بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: هنرمندان عواطف، احساسات رنگی ویژه‌ای دارند، یعنی جنس آن‌ها از مخاطبان دیگر امتیازها متفاوت است که در عین امتیاز بودن گاهی اوقات سوتفاهم‌هایی پدید می‌آورد.

اسماعیلی با اشاره به سابقه همکاری خود با آیت‌الله شهید رئیسی یادآور شد: با رئیس‌جمهور شهید همکاری طولانی داشتم و در این سه سال اگر موفقیتی کسب شد ناشی از اعتماد موجود بود.

او با بیان اینکه زمانی که در حال تدوین برنامه‌های وزارتخانه بودم، شاهد کاهش توان حکم‌رانی این وزارتخانه نیز بودم، یعنی وزارت ارشاد نه توان اجرای نقش حمایتگری و نه تنظیمگری را داشت، عنوان کرد: در وزارت فرهنگ حدود ۲۰ حوزه موضوعی از حج و نماز تا موسیقی و سینما وجود دارد و از سویی تنها وزارتخانه‌ای است که پسوند «اسلامی» دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر زمانی که در حاکمیت میان دولت و اسناد بالادستی و نظام کلان حکم‌رانی اتفاق نظر در حوزه فرهنگ وجود نداشته باشد، نهاد تنظیم‌گر دولتی ضعیف می‌شود و در دوره هشت سال قبلی شاهد این امر بودیم؛ ما بیش از ۹۵ درصد حکمرانی در تمام بخش‌ها را به وزارتخانه بازگرداندیم، از سویی زمانی که وزارت فرهنگ را تحویل گرفتیم ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بودجه داشتیم و در همان روزهای ابتدایی ۵۰۰ میلیارد تومان از رئیس‌جمهور شهید برای کمک به صندوق هنر بودجه گرفتیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی پیرامون اجرایی شدن طرح «سینماکارت» (رایگان شدن سینما برای افرادی که نیازمند هستند) گفت: این موضوع را با رئیس‌جمهور توافق کردیم تا در قالب طرح‌هایی همچون «فجرانه» پیش ببریم، یعنی رایانه‌ای برای امر در نظر گرفته بودیم.

او با بیان اینکه نهضت پلاتوسازی در تئاتر را آغاز کردیم و در این امر از تبصره‌های ۱۶، ۱۸ و از سویی کمک‌ها کار را پیش بردیم، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم در دیپلماسی فرهنگی موضوع بریکس بود که حدود نیمی از جمعیت جهان را در بر می‌گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تولیدات مشترک با دیگر کشورها گفت: فیلم مست عشق در ابتدا در کشورمان به مشکل برخورده بود. از سویی مینی سریالی در ترکیه تهیه شده بود که با تعاملات ایجاد شده در نهایت یک فیلم مشترک ساخته شد که امروز بیش از ۱۱۲ میلیارد تومان فروخته است.

اسماعیلی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی هم‌زمان با اغتشاشات سال ۱۴۰۱ بیان کرد: گرفتار بحثی شدیم که نقطه ثقل آن موضوع فرهنگ بود؛ پای کار ایستادیم و هنرمندان نیز همراهی کردند

او با بیان اینکه زمانی که کار را آغاز کردیم، تنها در حوزه موسیقی حدود ۱۰۰ نفر ممنوع‌الکار بودند، یادآور شد: امروز تعداد ممنوع‌الکاران سینما، تلویزیون و نمایش خانگی کمتر از انگشتان دو دست است و در این مسیر افرادی را که بازگشتند، پذیرفتیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بنای ما این است که حداکثر رفاقت را با هنرمندان داشته باشیم، گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع از بازگشت یک ایرانی به کشور شود و موضوعات و دیگر روندها طبق قانون پیش می‌رود؛ یکی از شعارهای مهم رئیس‌جمهور در ابتدای کار بازگشت ایرانیان به کشور بود و در این راستا اقدامات خوبی رقم خورد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی با اشاره به حکمرانی نهادهای دولتی در فرهنگی یادآور شد: ما می‌خواهیم نهاد دولتی تراشیده و خوش‌اندام داشته باشیم، یعنی فضای حمایتی را رقم بزنیم؛ در حوزه فرهنگ دچار موضوع نقدینگی بودیم، یعنی منابعی متصل شده بود که آلودگی‌هایی را رقم زد.

او تاکید کرد: هنرمندان نیازمند نهاد صنفی قدرتمند هستند تا امنیت کاری آن‌ها را حفظ کند و بر این اساس امروز در ضوابط پروانه ساخت و نمایش همین کار را پیش بردیم و بر این اساس یک نهاد متعلق به حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کردیم که نمایندگان اصناف، ارشاد و مجلس در آن حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک جایگاه سیاست‌گذاری دارد و از سویی دارای دو شورای هنر و فرهنگ عمومی هستیم، توضیح داد: شورای هنر ۱۳ سال تعطیل بود و آن را احیا و بیش از ۳۵ مصوبه و قانون را در آن مصوب کردیم.

اسماعیلی تاکید کرد: دغدغه ما رفع دغدغه‌ها و تکریم اهالی سینما است و در این راستا تمام بخش‌ها و مدیران وزارتخانه از بدنه همان بخش هستند.

او اعلام کرد: در دوره ما یک فیلم توقیفی وجود نداشت و هر فیلمی پروانه ساخت گرفته، پروانه نشر هم گرفته است، یعنی کار به طوری پیش رفته که امروز پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه سینماسازی، آموزش، تقویت انجمن سینمای جوان از توصیه‌هایی است که به وزیر فرهنگ بعدی دارم، خاطرنشان کرد: در دولت آیت‌الله رئیسی بنایمان این بود که دوره تاریخی با حل گره‌ها و مسائل گذشته را رقم بزنیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا