خرید تور تابستان ایران بوم گردی

۵ آسیب اجتماعی مهم در کرمان

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان کرمان با اشاره به رصد آسیب‌های اجتماعی استان در سال 1401 و شناسایی آن‌ها در شهرستان‌های مختلف گفت: «اعتیاد، طلاق، خودکشی، تن‌فروشی و مصرف الکل جزو آسیب‌های بولد (مطرح) استان کرمان هستند».

به گزارش سایت فردای کرمان، «خسرو ملکشاهی در خصوص هزینۀ آزمایش‌های ژنتیک نیز توضیح داد: «به این دلیل که امکان انجام بسیاری از آزمایشات ژنتیک در داخل کشور وجود ندارد و نمونه‌ها به کشورهای اروپایی مانند آلمان، بلژیک، هلند و فرانسه ارسال می‌شود، هزینۀ آزمایش‌ها با نرخ دلار و یورو بالا و پایین می‌شود».

او یادآور شد: «در حال حاضر هزینۀ آزمایش‌های ژنتیک از حدود ۷۰۰ هزار تومان تا 18 میلیون تومان است».

معاون بهزیستی استان کرمان در ادامه با اشاره به وجود یک کمیته در بهزیستی برای موضوع ژنتیک، افزود: «در این کمیته‌ 4 متخصص ژنتیک حضور دارند و این‌طور نیست که اگر پزشکی درخواست آزمایش ژنتیک بدهد، ما بپذیریم بلکه درخواست در کمیته طرح موضوع می‌شود، شجرنامه و آزمایشات اولیۀ بیمار بررسی می‌شود و در مجموع اگر بنا بر ضرورت انجام آزمایش ژنتیک باشد، این آزمایشات برای مددجوی سازمان بهزیستی 100درصد رایگان است و برای غیرمددجو با توجه به گزارش مددکار بهزیستی، تا ۵۰ درصد هزینه‌ها را بهزیستی تقبل می‌کند».

او همچنین با اشاره به معلولیت‌ها در استان کرمان خاطرنشان کرد: «در جنوب استان معلولیت ژنتیکی و اکتسابی با هم افزایش می‌یابد، معلولیت‌های اکتسابی به دلیل آمار بالای تصادفات و سقوط از نخیلات در این منطقه زیاد است و از سوی دیگر به دلیل ازدواج‌های خویشاوندی معلولیت‌های ژنتیکی نیز زیاد است».

ملکشاهی متوسط سن اعتیاد در استان را ۲۴ سال بیان کرد و یادآور شد: «وضعیت استان در حوزۀ مواد مخدر اصلا خوب نیست، کرمان جزو چند استان اولی است اما در مصرف مواد صنعتی جزو چند استان آخر است».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا