خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افتتاح در وقت اضافه!

حسین دلیر، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

چند روزی از برگزاری آیین‌های تنفیذ و تحلیف «مسعود پزشکیان» به‌عنوان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و آغاز رسمی دولت چهاردهم می‌گذرد. وانگهی برخی وزیران و مدیران کابینه سیزدهم، همچنان در خلأ برپایی کابینه تازه به دستاوردسازی برای خود سرگرم‌اند.

می‌کوشند پروژه‌های برجای‌مانده از گذشته را حتی در وضع نیمه‌تمام و آزمایشی راه‌اندازی کنند تا در اندک مجال باقی از هنگامه‌ی مدیریتشان؛ همچنان رویدادساز باشند. رویه‌ای که به داغ شدن بازار افتتاح پروژه‌های نیمه‌تمام انجامیده است.

راز افتتاحیه‌ها در این وقت‌های اضافه به رویکرد دولت سابق با عنوان «نهضت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام» مرتبط است. اینک که مردان کابینه سیزدهم نتوانستند به روال عادی و همیشگی از فرصت کافی برای پایان‌بندی دلخواه خود برخوردار شوند؛ می‌خواهند با هر کیفیتی بر شمار پروژه‌ها و طرح‌های انجام‌شده دوره خود بیفزایند.

چنین راهبردی دو مزیت اساسی برای این دولتمردان دارد؛ نخست تعداد کمتری –به‌ظاهر- پروژه نیمه‌کاره را به کابینه بعد می‌سپارند و دوم اینکه بر تعداد طرح‌های افتتاح شده افزوده‌اند، ولو در وضعیت نیمه‌کاره! هر دو رویکرد مجال مانور تبلیغاتی را برای مدیران دولت پایان‌یافته فراهم کرده و به فراخور انتشار گزارش عملکرد در گاه مقتضی، می‌توانند بدان‌ها گواهی دهند.

همچون افتتاح شتاب‌زده یک بیمارستان و پیش‌راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن در آبادان که طی روزهای 13 و 15 مردادماه جاری صورت گرفته است. اگرچه نقدهایی متوجه افتتاح پروژه نخست شد و دومی چنان از اهمیت و ارزش خبری به دور بود که در رسانه‌ها بازتاب نداشت. به هر روی خبرهای افتتاح پروژه‌ها در هنگامه غروب آفتاب دولت مردمی، به‌قدری فراوان و پرتکرار شده‌اند که برخی واکنش‌ها و حساسیت‌های رسانه‌ای و اجتماعی را برانگیخته‌اند.

بخش بزرگی از این پیامدها به کج‌سلیقگی یا ناآگاهی کار به‌دستان از موقعیت جاری مرتبط است. که اگر بنا بر رعایت هوشمندی و هوشیاری مدیریتی بود، دست‌کم هر افتتاح با پیوست درخورتر رسانه‌ای؛ رخدادی بیش از دستاوردسازی و افتتاح نمایشی انگاشته می‌گشت.

دریغا و شگفتا که کم‌کاری در عمل به وعده‌ها را با بیش‌فعالی در گشایش نمادین پروژه‌ها نباید و نمی‌توان جبران کرد. شهروندان در مواجهه با موقعیت‌های واقعی هر پروژه؛ به تجربه عملی و عینی می‌رسند. بنابراین به‌صِرف تمجید و تایید تبلیغاتی؛ عملکرد مدیران پررنگ و برجسته نخواهد شد! به‌عکس در پی این دست رفتارها و رویکردهای بعضاً نمایشی، موجی از انتقاد شکل می‌گیرد که واکنشی معمول از سوی جامعه محسوب می‌شود.

افتتاح نمادین بیمارستان تأمین اجتماعی!

سه‌شنبه شانزدهم مردادماه، خبرگزاری «ایلنا» با انتقاد از افتتاح بیمارستان تأمین اجتماعی آبادان نوشت:

«بیمارستانی که با حضور وزیر کار در آبادان افتتاح شد، انتقاداتی را به همراه داشت. در تاریخ سیزدهم مرداد امسال، افتتاح و آغاز به کار بیمارستان هفده شهریور تأمین اجتماعی در آبادان با حضور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور، امام‌جمعه اهواز و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رسماً اعلام شد.
در تصاویر پخش‌شده از شبکه خبر، ضمن نشان دادن بخش‌های مختلف این بیمارستان، اعلام شد که با این افتتاح، به ۲۱۶ هزار نفر افراد تحت پوشش تامین اجتماعی در آبادان خدمات درمانی و بیمارستانی ارائه می‌شود.

اکنون و پس از گذشت چند روز از این مراسم، یک فعال حوزه بازنشستگان تأمین اجتماعی آبادان به خبرنگار ایلنا گفت: این افتتاحیه و ادعاها، ابهاماتی دارد که باید مسئولان مربوطه شفاف‌سازی کنند.

الیاس رحیم‌خانی، افزود: تجهیزات بیمارستان ۱۷ شهریور قدیمی، به بیمارستان ۱۷ شهریور جدید منتقل شد و به همین خاطر، ۱۷ شهریور اصلی از مدار خارج شد. وی ادامه داد: اصلاً چرا باید تجهیزات قدیمی و مستهلک‌شده به بیمارستان نوساز انتقال یابد؟ ضمن اینکه قرار نبود افتتاح یک بیمارستان باعث تعطیلی دیگری شود!

وی ادامه داد: بیمارستان جدید هم با این موج از تبلیغات، مراجعه‌کنندگان را از درب نگهبانی به این دلیل که فعلا قادر به ارائه‌ی خدمات نیستیم، بر می‌گردانند تا شاهد سرگردانی این حجم از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در آبادان به خاطر تعجیل در یک افتتاحیه‌ی نمادین باشیم.

در همین رابطه برخی از فعالان کارگری با بیان اینکه در این خصوص نامه‌نگاری‌هایی کرده‌ایم و منتظر پاسخ مسئولان سازمان تامین اجتماعی هستیم، گفتند: این اقدام سازمان تأمین‌اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرفا جنبه‌ی تبلیغاتی داشته و هیچ نفعی برای بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تاکنون نداشته است.»

آن‌گونه که در خبرهای مربوط به افتتاح آمد؛ این بیمارستان 160 تختخوابی در زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع و با اعتباری هزار میلیارد تومانی پس از ۱۱ سال به بهره‌برداری رسیده است.

روز قبل‌تر از گشایش بیمارستان، خبرگزاری فارس در خبری با عنوان «دریا در آبادان شیرین شد» به آغاز عملیات پیش‌راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن آبادان اشاره کرد. جز این نرم‌خبر به قلم «محمد عنایتی نجف‌آبادی»؛ کمتر رسانه‌ای به رویداد پیش‌راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن در آبادان اشاره داشت. نشان می‌دهد متولیان این پروژه مهم، قائل به اطلاع‌رسانی فراگیر نبوده یا قصد خبری کردن این رویداد تا راه‌اندازی اصلی آب‌شیرین‌کن را نداشتند!

پیش‌راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن آبادان

عملیات پیش‌راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن آبادان صبح 15 مرداد آغاز و این منطقه صاحب روزانه ۲۷ هزار مترمکعب آب شیرین دریا شد.
پیش‌ازاین فقط رزق و روزی ما از دریا بود؛ امروز علاوه بر رزق، «آب هم از دریا می‌رسد». این صحبت‌های «علی رمضانی» صیاد خوزستانی است. آب شیرین‌کن آبادان با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه ۲۷ هزار مترمکعب آب دریا پیش‌راه‌اندازی شد. این میزان آب معادل مصرف دوسوم جمعیت شهرآبادان است. مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان «صابر علیدادی» می‌گوید که «بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خوزستان برای افزایش کیفیت آب آبادان ساخته شده است».

پیش از راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن، کم کیفیت‌ترین حالت آب رودخانه کارون به دلیل قرارگیری آبادان در انتهای حوضه آبریز به این شهر می‌رسید. این آب‌شیرین‌کن سه بخش ۹ هزار مترمکعبی دارد که به ترتیب و پس از تست به مدار می‌آیند و مناطقی از آبادان، مینوشهر و چوئبده را سیراب می‌کنند. تامین آب از منابع آب نامتعارف از جمله آب دریا و پساب یکی از راهکارهای تامین مایع حیات در مناطق خشک و نیمه‌خشک جهان است. کارشناس منابع آب «رحمان عبدی» اتکا به آب‌شیرین‌کن به دلیل هزینه بالا را صحیح ندانسته و معتقد است که به‌جای هزینه زیاد برای راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن باید فرهنگ‌سازی کرد که مصرف مردم پایین بیاید. اما یک کارشناس آب دیگر «جواد نوفرستی» می‌گوید که نباید به نام فرهنگ‌سازی مانع توسعه شویم، قطع آب در یک شهر بزرگ هزینه به‌مراتب بیشتر از هزینه توسعه زیرساخت آب‌رسانی دارد. مرکز پژوهش‌های مجلس، تامین هزینه زیرساخت منابع آب از طریق تعرفه‌گذاری پلکانی مشترکان را راهکاری معرفی کرده که می‌تواند به حل مسئله هزینه طرح‌های آبی منتهی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا