خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطرِ انتقال فکریِ موعودگرایی به موهوم‌گرایی | هادی سروش

هادی سروش، استاد حوزه، در کانال تلگرامی خود نوشت: «در رسانه ها از سوی تولیت محترم مسجد جمکران نقل است که گفته ؛ “تربیت کادری نیرومند برای امام زمان را وظیفه خود میدانیم. عمران مسجد جمکران در حدی که برای حضرت محل حاکمیت جهانی باشد در دستور کار است.”

جدا امیدوارم این خبر درست نباشد و تکذیب شود.
ایشان چه میگوید؟!
تربیت کادر نیرومند یعنی چه؟!
مسجد جمکران محل حاکمیت جهانی است؟!

آیا بر این دو موضوع ادعا شده، یک روایت معتبر داریم؟!
آیا بر این دو موضوع، یک اعتبار عُقلایی میتوان یافت؟!

بر اساس آموزه های اجتهادی فقه و فقاهت؛ وقتی در موضوع مهمی، نه مستند روایی داریم و نه اعتبار عُقلایی، آن نظریه چیزی بیش از تَوهُم و خرافه نخواهد بود.

هرازگاهی در زمینه “مهدویت” سخنی در رسانه ها پخش میشود که نتیجه ای جزء تضعیف باورهای دینی را بدنبال ندارد!

در زمان “دولت معجزه هزاره سوم!” که باب توهمات و موهومات در زمینه حضرت بقیةالله (عج) رواج پیدا کرد ؛ آیت الله آقای سیستانی -در دیدار با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی- در این موضوع ، اعلام هشدار جدی نمودند! چرا که روشن است اظهار نظرهای شخصی و بدون مستند به دلیل عقلی و شرعی باعثِ انتقال فکریِ جامعه دینی از موعود گرایی به موهوم گرایی میشود.

در زمینه “تربیت کادر نیرومند و محل حکومت جهانی” ما هیچ گزاره عقلی و یا دینی نداریم . محل حکومت جهانی در روایتی [اگر صحت سند ان را بپذیریم] کوفه ذکر شده ، و در مورد “تربیت کادر نیرومند” همان یک روایت ضعیف را هم نداریم!

مسئله مهدویت طبق روایات متعدد از “اسرار الهیه” است و از جوانب آن بی اطلاع هستیم و فقط موظف به “حفظ دینداری” در دوران پر غم غیبت هستیم ، والسلام!

برای اطلاع از هشدارهای معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) نسبت به خطر “موهوم گرایی” در زمینه حضرت ولی عصر (عج) این روایت شریف را باید با دقت خواند که خروجی “موهومات”؛ تحقق عینی ومیدانیِ این بیان روشنِ حضرت رسول الله (ص) خواهد شد که فرمود:

“زمانی برای اسلام در پیش است که از قرآن شکل ظاهری آن می‌ماند، و از اسلام فقط نامی شنیده می‌شود، و از مراکز مذهبی؛ هرگونه هدایتگری دیگر دیده نمی‌شوند، و از عالمان دینی فتنه بر می خیزد! يَأْتِيَ عَلَى امتی زَمَانٌ  وَلا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلا رَسْمُهُ و لا يَبْقَى مِنَ الإِسْلامِ إِلا اسْمُهُ یسمون به و هم ابعد الناس عنه ، مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ , وَهِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى, فقهاء ذلک الزمان شر فقهاء تحت السماء منهم خرجت الفتنه…”

نکته و توصیه پایانی ؛ از “دین گریزی” دلمان خون است و سخنی نمانده که گفته نشده باشد!

اما آنچه باید مکرر گفته شود این است؛ امروز مردم شریف مسلمان و تمام شهروندانِ ما نیازمند تسهیل در آموزش، بهرمندی از بهداشت و درمان و برقراریِ آرامش و خلاصه رفاه برای زندگی آبرومندانه هستند. پس کسانی که میز و یا منبر رسمی دارند و اختیاری در وجوه شرعیه و یا دولتیه دارند؛ بجای تربیت کادر نیرومند و تهیه دیدنِ محل حاکمیت امام زمان (عج)‌، به این ضروریات رسیدگی بفرمایند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا