خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غلامرضا شریعتی: استاندار جدید باید به تغییر معتقد باشد

| اولویت باید با انتخاب استاندار بومی باشد مگر آنکه… |

سرویس سیاسی، انصاف نیوز: استاندار تراز دولت چهاردهم چه ویژگی‌هایی دارد؟ این سوال شاید ساده به نظر می‌رسد اما پاسخش، می‌تواند سرنوشت دولت را تغییر دهد. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، یک روز پیش از رای اعتماد مجلس به دولت چهاردهم به دفتر انصاف نیوز آمد و استدلال‌هایش درباره شابلن انتخاب استانداران را بیان کرد.

او توجه افکار عمومی و رسانه‌ها به وزارت کشور را به دلیل اهمیت ذاتی این وزارتخانه در نظام اداری و میزان تاثیرگذاری‌اش بر زندگی شهروندان دانست و گفت: وزارت کشور یعنی وزارت کشورداری. وزارتخانه‌ای است که نقش محوری در وضعیت و کیفیت زندگی شهروندان دارد و بنابراین همیشه درباره گزینه تصدی این مسئولیت حساسیت وجود داشته است.

عدالت و انصاف شابلن انتخاب استانداران

غلامرضا شریعتی با تجلیل از شخصیت اسکندر مومنی، او را شخصی آرام و متعادل اما مصمم خواند و ادامه داد: غیر از این شناخت شخصی، معتقدم هر کسی که در راس وزارت کشور قرار می‌گیرد، باید به سیاست‌های رئیس‌جمهور متعهد باشد. یعنی واقعا کسی می‌تواند و باید وزیر کشور باشد که برنامه‌ها و باورهای رئیس‌جمهور را بر باورهای خودش مقدم بداند. چنین شخصی وزیر کشوری درستکار خواهد بود.

او گفت: وزیر کشور باید به شعارها و برنامه‌های رئیس جمهور متعهد و پای‌بند باشد. کسی که این مسئولیت را می‌پذیرد باید خود را متعهد به برنامه‌های رئیس‌جمهور بداند و برای پیاده‌سازی آن اقدام کند.

استاندار سابق خوزستان انتخاب استاندارهای تراز دولت چهاردهم را یکی از مهم‌ترین وظایف وزیر کشور دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مجراهای پیاده‌سازی و اجرای ایده‌ها و شعارهای رئیس‌جمهور، استانداران و فرمانداران هستند که موفقیت دولت هم در گرو اعتقاد و باور آنان به برنامه‌های رئیس‌جمهور است. بنابراین باید کسانی در این سمت قرار بگیرند که اولا به شعارهای رئیس‌جمهور باور داشته باشند و ثانیا برای اجرای سریع و موفق این شعارها هم ایده و ابتکار و اراده داشته باشند.

شریعتی به تاکیدات مکرر پزشکیان بر اجرای وعده‌هایش اشاره کرد و افزود: برای رئیس‌جمهوری که گفته گردنم را گروی اجرای وعده‌هایم می‌گذارم، باید استاندار و فرمانداری انتخاب شود که به آن وعده‌ها باور داشته باشد و تمام تلاش خود را برای موفقیت در اجرای وعده‌ها به کار گیرد.

او ادامه داد: مردم تاکیدات آقای پزشکیان بر عدالت و انصاف را شنیدند و به آن رای دادند. بنابراین من مهم‌ترین وظیفه وزیر کشور را انتخاب استاندارانی می‌دانم که به عدالت و انصاف اعتقاد داشته باشند.

در اهمیت هیات دولت ایستاده!

استاندار خوزستان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره اهمیت استانداران در اجرای سیاست‌های دولت گفت: به تعبیر من یک هیات دولت نشسته داریم که همان وزرای کابینه هستند و یک هیات دولت ایستاده داریم که استانداران هستند. استاندار نماینده عالی حاکمیت در هر استان است و با توجه به شأنیت و اختیاراتی که دارد، نقش بسیار برجسته و ویژه‌ای در وضعیت استان دارد.

او ادامه داد: کارکرد، عملکرد و رویکرد استاندار به حساب دولت و نظام گذاشته می‌شود چون بالاترین مقام اجرایی در استان است. استاندار رئیس شورای تامین استان است که با حضور اعضایی از ارکان حاکمیتی تشکیل می‌شود؛ از اداره کل اطلاعات و دادگستری بگیرید تا نیروهای نظامی و انتظامی در این شورا نماینده دارند تا شخص استاندار را در اداره بهتر منطقه یاری کنند.

آقای شریعتی به مصرحات قانونی درباره انتخاب مدیران استانی اشاره کرد و ادامه داد: طبق قانون وزرا مکلف هستند در انتخاب مدیران دستگاه در استان، هماهنگ با استاندار عمل کنند. اگر استاندار با گزینه‌ای مخالفت کرد و هم وزیر و هم استاندار بر نظر خود اصرار داشتند، طبق پیش‌بینی قانون، جلسه‌ای نزد معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و موضوع در آن سطح بررسی و حل و فصل می‌شود.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره نسبت وزیر و استاندار در تصمیم‌گیری برای اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای، به تفکیک طرح‌های ملی و استانی در قانون بودجه‌های سنواتی اشاره کرد و افزود: طرح‌های استانی کاملا در حیطه اختیارات استاندار است. مدیران کل هم از این بابت کاملا وابسته به تصمیم استاندار هستند چون او به عنوان رئیس همه شوراهای مهم سطح استان و از جمله شورای برنامه‌ریزی، ممکن است برای طرحی اولویت قائل باشد و بودجه بیشتری بگذارد و برای طرح دیگری بودجه‌ای در نظر نگیرد. در مورد طرح‌های ملی که اعتباراتش توسط وزارتخانه یا سازمان برنامه تخصیص می‌یابد، باز پیگیری‌ها و نظارت استاندار، بازدید و دنبال‌کردن پروژه پیش وزیر یا مجری طرح و… تاثیر بسزایی در پیش‌بردن طرح و برطرف‌کردن موانع دارد.

استاندار سابق خوزستان به یکی از تجربیات خود اشاره کرد و گفت: خط لوله انتقال گاز به عراق یک طرح راهبردی و استراتژیک بود که هم از نظر امنیتی و سیاسی و هم از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشت. این طرح در استان موانع محلی زیادی داشت که اگر شخص من مداخله نمی‌کردم و این طرح را جزء اولویت‌های خود نمی‌دانستم، طرح شاید خیلی دیرتر از موعد به سرانجام می‌رسید.

شریعتی به این سوال که استاندار خوزستان باید در تهران به دنبال رفع موانع پروژه‌های استانش باشد یا باید در اهواز پیگیر اجرای طرح‌ها باشد، جواب داد: هر کدام وقت خاص خود را دارد. استاندار نباید فقط در تهران باشد، نباید فقط در اهواز بنشیند. هم باید در تهران دنبال مصالح استان باشد، هم باید در منطقه حضور پررنگ و ملموسی داشته باشد. استاندار مسئول بسیاری از شوراهای استان است. نمی‌گویم در همه جلسات باید شخصا شرکت کند اما باید در عمده جلسات حاضر باشد تا بتواند فضای کلی حاکم بر امور استان را درک کند. از سوی دیگر لازم است در پایتخت، از نهاد ریاست جمهوری یا وزارت کشور، از سازمان برنامه یا از وزارتخانه‌ها مطالبات استان را پیگیری کند.

او ادامه داد: بنابراین به نظر من استانداری می‌تواند موفق باشد که در مدت تصدی این مسئولیت، آرام و قرار نداشته باشد و خود را وقف پیش‌برد کارهای استان در منطقه و در پایتخت کند.

استاندار تراز دولت چهاردهم

استاندار سابق خوزستان درباره ارجحیت انتخاب استاندار از میان نیروهای بومی یا نیروهای غیربومی گفت: بنا به شرایط هر استان می‌توان انتخاب خاصی داشت؛ شرایط برخی از استان‌ها اقتضا می‌کند که شخصی غیربومی به عنوان استاندار انتخاب شود اما در بسیاری از استان‌ها هم امکان استفاده از نیروهای بومی وجود دارد. درباره خوزستان فکر می‌کنم استاندار بومی بهتر جواب می‌دهد.

شریعتی اضافه کرد: من معتقدم با یک نسخه واحد نمی‌توانیم این مساله را حل کنیم؛ منطقه به منطقه و دوره به دوره باید شرایط را سنجید و به نسبت آن، استاندار را انتخاب کرد اما در مجموع فکر می‌کنم اولویت باید با انتخاب استاندار بومی باشد مگر آن‌که به دلایل خاصی انتخاب استاندار بومی به صلاح نباشد.   

استاندار سابق خوزستان در توصیف استاندار تراز دولت پزشکیان گفت: استاندار تراز دولت چهاردهم باید به تغییر معتقد و متعهد باشد چون آقای پزشکیان با تاکید بر تغییر توانست نظر مردم را به خود جلب کند. استاندار دولت چهاردهم باید برای اصلاح امور و بهبود شرایط برنامه داشته باشد. باید مانند رئیس‌جمهور صادقانه با مردم برخورد کند. استاندار این دولت باید به عدالت و انصاف باور و اعتقاد قلبی داشته باشد و مواجهه عادلانه و منصفانه با مردم را در دستور کار خود قرار دهد. استاندار تراز دولت چهاردهم باید مردمی و بین مردم باشد و باید برای توسعه استانش تلاش کند.

خبرنگار انصاف نیوز پرسید که آیا در میان مردم بودن و پیش بردن امور استان با هم جمع می‌شود؟ آقای شریعتی در پاسخ گفت: بله، این‌ها قابل جمع شدن است. نمی‌گویم همه مردم تلفن استاندار را داشته باشند و به او تلفن بزنند. می‌گویم استاندار باید در دسترس باشد. گروه‌های مرجع باید بتوانند مسائل خود را با استاندار مطرح کنند؛ فرض کنید معلمان یک استان، بازنشسته‌ها، دانشجویان و… باید احساس کنند می‌توانند مسائل خود را با استاندار در میان بگذارند.

غفلت از مدیریت دانش و ثبت تجارب

شریعتی در پاسخ به این پرسش که آیا تجربه استانداران ادوار گوناگون با هدف انتقال تجربه، مستندسازی می‌شود، گفت: متاسفانه ما در مدیریت دانش ضعیف هستیم و نمی‌توانیم از تجربه‌های گران‌بهایی که به دست آورده‌ایم بهره کافی و مطلوب ببریم. البته مجمع استانداران را داریم که برخی کارهای تخصصی را هم انجام داده است اما فرض کنید تجربه ما در مدیریت آن سیل سنگین در خوزستان، جایی ثبت و ضبط نشده است.

او ادامه داد: ما در شرایطی که هر لحظه شایعه شکستن یکی از سدهای استان منتشر می‌شد، بدون یک نفر تلفات، بدون آسیب به زیرساخت‌های یک شهر و… آن سیل را مدیریت کردیم اما آن تجربه مستندسازی نشده است. جایی وجود ندارد که این تجربه را برای استفاده عمومی عرضه کند در حالی‌که شما از همه آن شرایط و مدیریتی که شد، یک درگیری لفظی میان من و یک شخص انتشار عمومی یافته است. کسی نمی‌گوید شریعتی 46 شبانه‌روز خانه نرفت. البته من منتی سر کسی ندارم و اگر چنین نکرده بودم از وظایف خودم تخطی کرده بودم. حرفم این است که آن تجربه برای استفاده دیگران مستندسازی نشده است.

در اهمیت معاون سیاسی وزیر کشور

شریعتی در پایان، انتخاب معاون سیاسی وزیر کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: از آن‌جا که انتخاب استانداران از طریق این معاونت انجام می‌شود، همه ویژگی‌هایی که برای استاندار تراز دولت چهاردهم بیان کردم باید در معاون سیاسی وزیر کشور هم متجلی باشد. اگر معاون سیاسی به برنامه‌های رئیس‌جمهور باور داشته و به شعارهای او پای‌بند باشد می‌تواند استاندارانی انتخاب کند که وعده‌های آقای رئیس‌جمهور را عملی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا