خرید تور تابستان ایران بوم گردی

میان‌خطوط سخنان رهبری در نماز جمعه

/ رهبری به اعتراض دلواپسان پاسخ داد؟ /

محمد توکلی، انصاف نیوز: آیت الله خامنه‌ای چند روز پس از ترور سیدحسن نصرالله و واکنش موشکی ایران به این اقدام اسرائیل در نماز جمعه‌ی تهران حاضر شد و در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که ایران در اقدامات خود نه تعلل می‌کند و نه شتاب‌زده عمل خواهد کرد.

رهبری نظام در نماز جمعه‌ی تهران که پس از مدت‌ها شاهد حضور طیف‌های متنوع‌تری بود بر وظیفه‌ی امت اسلام در برابر اقدامات اسرائیل تاکید کردند.

ایشان پیش از این نیز در پیامی درباره‌ی رخدادهای لبنان تاکید کرده بودند که ‘بر همه‌ی مسلمانان فرض است که در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث لبنان را یاری کنند’

آیت الله خامنه‌ای در چند سخنرانی اخیر خود همچون بخش عمده‌ای از خطبه‌ی نخست نماز جمعه‌ی امروز تهران بر مفهوم ‘امت’ تاکید داشته و به نظر می‌آید راه‌حل مقابله با اقدامات رژیم اسرائیل را در همراهی و اتحاد همه‌ی کشورهای اسلامی و نه اقدام یک کشور مانند ایران و یا یک گروه مانند حماس یا حزب‌الله می‌دانند.

رهبری نظام در بخش کوتاهی از خطبه‌های نماز جمعه به عملیات موشکی وعده صادق ۲ نیز اشاره کرده و تاکید کردند ایران در اقدامات خود نه دچار شتابزدگی خواهد شد و نه تعلل می‌کند.

تاکید رهبری بر عدم تعلل در اقدامات صورت‌گرفته را می‌توان نوعی پاسخ به بخشی از مدافعان نظام که خود را ‘دلواپس’ می‌نامیدند نیز دانست.

این گروه که در انتخابات اخیر از سعید جلیلی حمایت می‌کردند در روزهای اخیر مدعی بودند که تصمیم‌گیری نظام پس از ترور اسماعیل هنیه با تعلل انجام شده و همین تعلل در تصمیم‌گیری و اجرایی کردن آن باعث ترور سیدحسن نصرالله شده است.

اکنون به نظر می‌آید که رهبری بدون اشاره‌ی مستقیم به این نوع اعتراضات مدافعان نظام پاسخ داده‌اند.

سومین نکته‌ای که می‌توان در میان‌خطوط سخنان رهبری دید بیان سخنان در چارچوب‌های  اصولی گذشته بوده است. به نظر می‌آید که افزایش تنش‌ها هم نتوانسته است که اثری جدی بر تغییر چارچوب گفتمانی ایشان بگذارد و آنچه بیان شد با اندکی تغییر در گذشته نیز بارها مطرح شده بود.

برخی گمانه‌زنی می‌کردند که احتمال دارد آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده و افزایش تنش‌ها نوعی دیگر سخن بگویند، سیاست تهاجمی تازه‌ای را ارائه دهند و یا دیدگاه‌های خاصی را پیرامون حکم جهاد و یا استفاده‌ی نظامی از ظرفیت‌های هسته‌ای بیان کنند که هیچکدام از این موارد در سخنرانی رهبری نظام مطرح نشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا