خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برگزاری ماراتن‌ شب در بیابان لوت با حضور دوندگان ایرانی و خارجی

نهمین دوره از ماراتن بیابان لوت روز پنج‌شنبه ۲۶ مهرماه از ساعت ۵ عصر تا ۱۲ شب در بیابان لوت شهداد برگزار می‌شود.

به گزارش سایت فردای کرمان، «این، دومین‌ نایت‌ماراتن یا ماراتن‌شب است که در لوت برگزار می‌شود. دو روز بعد از آن، ترکیه چنین رویدادی را برگزار می‌کند. شرکت‌کنندگان در نایت‌ماراتن ترکیه بر این باورند که رویداد لوت در حدی است که می‌تواند با ترکیه رقابت کند.

امسال، شرکت‌کنندگان در ماراتن لوت قرار است مسیری 42 کیلومتری را در این بیابان بدوند. تجربۀ سال‌های گذشته نشان داده که حضور در این رویداد و در این بیابان جهانی همواره شرکت‌کنندگان را به وجد آورده است. اظهارنظرهای زیادی از سوی دوندگان ماراتن‌های گذشته منتشر شده که بر شگفتی این بیابان و کیفیت بالای این رویداد اذعان دارند.

دوندگان در طول مسابقه، جاذبه‌های متفاوتی از این بیابان شگفت‌انگیز را مشاهده خواهند کرد و همین، بر جذابیت مسابقه می‌افزاید.

بنا به گفتۀ معین افضلی ـ مدیر اجرایی ماراتن لوت در کرمان، برگزاری ماراتن در لوت آن هم در شب کار بسیار پرچالشی است. حدود 100 نفر از خردادماه تاکنون درگیر برنامه‌ریزی و مهیا کردن شرایط برای این رویداد هستند. از آن‌جایی که این ماراتن در شب برگزار می‌شود، در طول مسیر در هر 50 متر پرچم‌‌هایی که شبرنگ دارد نصب خواهد شد تا دوندگان مسیر را گم نکنند. همچنین تعدادی خودروی دو دیفرانسیل در کنار دوندگان حرکت خواهند کرد.

برای شرکت در این رویداد امسال تاکنون 564 نفر از سراسر ایران نام‌نویسی کرده‌اند. دوندگانی از کشورهای روسیه و ترکیه نیز در این رویداد ورزشی‌گردشگری شرکت خواهند داشت. حضور این دوندگان و همراهان آن‌ها موجب شده که ظرفیت تمام اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهداد در آن تاریخ تکمیل شود.

ماراتن‌های بیابان لوت در کشور طرفداران زیادی دارد و توانسته در شناساندن این بیابان و استان کرمان موفق عمل کند. اگرچه در سطح بین‌المللی هنوز آن‌طور که نیاز بوده این رویداد معرفی نشده است.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، در نشستی که روز پنج‌شنبه 12 مهرماه با حضور رئیس اتاق بازرگانی کرمان، بهرامی نایب رئیس اتاق بازرگانی کرمان، معاون میراث‌فرهنگی استان و برخی دیگر از مسئولان برگزار شد، معین افضلی در توضیح بیش‌تر در این‌باره‌ گفت: «ماراتن لوت از سال ۹۶ برگزار شده است».

او با اذعان به تاثیرات این رویداد بر معرفی لوت و استان کرمان به مستندی که از این ماراتن در سال‌های گذشته تهیه شده بود اشاره و بیان کرد: «این مستند حدود پنج تا شش بار از شبکه پرس تی‌وی پخش شد و یک فیلم مستند از آن نیز حدود ۱۶ بار از شبکۀ تلویزیونی ایتالیا پخش شد».

او افزود: «شرکت‌کنندگان در این ماراتن، لوت را بهترین بیابان دنیا نامیدند، به شگفتی‌های لوت اشاره داشتند و از آن با عنوان الماس بیابان‌های دنیا یاد کردند».

او خاطرنشان کرد: «بهترین راه برای شناساندن جاذبه‌های گردشگری استان، معرفی آن‌ها در قالب رویدادهای گردشگری است. این روش قطعا تاثیر بیش‌تری دارد».

رشد 20 برابری شرکت‌‌کنندگان

مدیر اجرایی ماراتن لوت سپس اظهار کرد: «اولین ماراتن با حدود ۳۰ دونده برگزار شد و امسال تاکنون ۵۶۴ نفر نام‌نویسی کردند».

او با بیان این‌که برگزارکنندۀ ماراتن، آژانس مسافرتی لوت است، گفت: «این آژانس در قالب گردشگری ورزشی با همکاری دستگاه‌های دولتی و خصوصی این کار را انجام می‌دهد و هدف آن هم برگزاری تورهای تخصصی در بیابان لوت است».

افضلی با اشاره به برگزاری مسابقاتی در قالب گردشگری‌ ورزشی در دنیا افزود: «ماراتن مراکش به‌عنوان بزرگ‌ترین اولترا ماراتن جهان ۳۰ سال است که برگزار می‌شود و دونده‌هایی از سراسر دنیا در آن شرکت دارند. حدود ۳۰۰۰ دونده در این ماراتن شرکت می‌کنند و ورودی هر دونده حدود ۴۲۰۰ یورو است».

‌مدیر اجرایی ماراتن لوت ادامه داد: «در سال اول برگزاری ماراتن لوت ما این طرح را در قالب بین‌المللی انجام دادیم و با توجه به این‌که برگزاری این ماراتن، قبل از ثبت جهانی لوت بود، تحول بزرگی در منطقۀ شهداد به وجود آورد».

او سپس توضیح داد: «در اولین اولترا ماراتن که سال ۹۶ برگزار شد، دونده‌هایی از کشورهای مختلف مانند مراکش، ایتالیا، کانادا، نروژ، آلمان، چین، انگلیس، ژاپن، اندونزی و استرالیا حضور داشتند و دونده‌ها 250 کیلومتر را در هفت روز دویدند».

او با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: «تبلیغات منفی علیه ایران و اتفاقات خاورمیانه سبب شده کار در حوزۀ بین‌المللی سخت و دشوار باشد و ما برای اینکه در این رویداد وقفه‌ای ایجاد نشود بر حضور شرکت‌کنندگان داخلی بیش‌تر متمرکز شدیم و خوشبختانه نهمین دورۀ آن امسال برگزار می‌شود».

افضلی ادامه داد: «نکتۀ قابل توجه این است که ما اولین ابر ماراتن ایران را برگزار کردیم که تاکنون هم ادامه دارد».

او با بیان این‌که (در ابرماراتن) دونده‌ها در هفت روز ۲۵۰ کیلومتر می‌دوند، اظهار کرد: «آن‌ها هر روز جاذبه‌های متفاوتی را می‌بینند. تفاوت ماراتن لوت با سایر بیابان‌های دنیا و نکته‌ای که می‌توان با آن رقابت کرد، وجود جاذبه‌های متفاوت این بیایان است».

مدیر اجرایی ماراتن لوت با اشاره به یک‌دوره برگزاری ماراتن در جنگل ابر سمنان، گفت: «دیگر سال‌ها تمرکز را بر برگزاری این رویداد در بیابان لوت گذاشتیم».

او اضافه کرد: «دو دوره هم تریل برگزار کردیم»

او با اشاره به تفاوت ماراتن و تریل گفت: «در ماراتن دونده‌ها حدود ۴۲ کیلومتر را طی می‌کنند اما تریل جاهایی در طبیعت است که پَستی و بلندی زیادی دارد و شاید یکی از سخت‌ترین ماراتن‌هایی که در دنیا و ایران برگزار می‌شود، تریل بیابان لوت است».

افضلی خاطرنشان کرد: «کسی که می‌خواهد در تریل یا ماراتن لوت شرکت کند باید شش ماه قبل از آن شروع به تمرین کرده باشد. در تهران همۀ پارک‌هایی که دو در آن برگزار می‌شود ماراتن لوت را می‌شناسند. در اصفهان و شیراز و بسیاری استان‌های دیگر هم وضعیت همین است».

استقبال فراوان از ماراتن لوت

او در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: «امسال بیش از ۵۶۰ دونده تقریبا از همۀ استان‌های کشور حضور دارند، ضمن این‌که دوندگانی از روسیه و ترکیه هم داریم».

مدیر اجرایی ماراتن لوت تاکید کرد: «ماراتن لوت این قابلیت را دارد که در سال‌های آینده روی وجه بین‌المللی آن بیش‌تر کار کنیم».

او افزود: «بعد از اجرای پنج دوره اولترا ماراتن، یک تریل و یک ماراتن، برای اولین‌بار نایت‌ماراتن یا ماراتن در شب را برنامه‌ریزی کردیم».

افضلی با بیان اینکه ترکیه هم چنین رویدادی را برگزار می‌کند، اظهار کرد: «ما 26 مهرماه در لوت ماراتن‌شب را داریم. ترکیه روز 28 مهرماه همین رویداد را برگزار می‌کند که دوندگانی از کشور ما هم در آن شرکت می‌کنند. از لحاظ کیفیت کار، دوندگانی که در ترکیه شرکت کردند می‌گویند ما همین الان می‌توانیم با آن رویدادها رقابت کنیم».

او ادامه داد: «سال گذشته ۴۶۰ دونده داشتیم امسال که دومین ماراتن است ۵۶۰ نفر شرکت‌کننده داریم. به‌دلیل ظرفیت اقامتگاه‌ها و ظرفیتی که منطقه شهداد و تیم اجرایی ما دارد، نزدیک به ۴۰۰ نفر را کنسل کردیم».

افضلی با بیان اینکه برگزاری ماراتن کاری بسیار سخت و پرچالش است، افزود: «حدود ۹۵ نفر تیم اجرایی هستند که به‌طور مستقیم با این رویداد کار می‌کنند».

او سپس گفت: «ما تقریبا از اواخر خردادماه تبلیغات را شروع کردیم. به این دلیل که از خردادماه تا مهرماه ضریب اشغال اقامتگاه‌های شهداد صفر است. از آن زمان تبلیغات را شروع کردیم و اقامتگاه‌ها هم در سایت مربوطه معرفی شدند. هر دونده و همراهان او مستقیما رزرو را انجام دادند و الان تمام اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهداد تکمیل و پول آن هم در تابستان تزریق شده است».

مدیر اجرایی ماراتن لوت اظهار کرد: «شرکت‌کنندگان حدود 400 نفر همراهی نیز دارند».

پشتیبانی از دوندگان

او در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: «در طول ۴۲ کیلومتری که دونده‌ها مسیر را طی می‌کنند ایستگاه‌های چک پوینت مستقر هستند و تیم‌های پزشکی، تیم مستندسازی، تیم آفرود و تیم پشتیبانی که خدماتی مانند آب و پذیرایی را انجام می‌دهند در این ایستگاه‌ها حضور دارند».

او با بیان این‌که چک پوینت‌ها به فاصلۀ پنج کیلومتر مستقر شده‌اند، افزود: «در چک پوینت‌ها یک سری امکانات مانند مکمل‌ها، در برخی جاها نوشابه که به دونده کمک می‌کند، میوه و … گذاشته می‌شود».

مدیر اجرایی ماراتن لوت بیان کرد: «۱۳ نفر در تیم پزشکی حضور دارند که با تمام تجهیزات آن‌جا مستقر می‌شوند و تیم‌های خدمات و انتظامات نیز حضور دارند».

افضلی خاطرنشان کرد: «یکسری برنامه‌های جانبی مثل مراسم افتتاحیه را هم اجرا می‌کنیم».

او با اشاره به پرداخت هزینه از سوی دوندگان افزود: «شرکت در این رویداد برای تعدادی از شرکت‌کنندگان که حدود 120 نفر هستند به‌صورت رایگان است».

او همچنین گفت: «به هر شرکت‌کننده یک تیشرت در شروع مسابقه داده می‌شود که هم امکان تبلیغات و هم یکدست بودن پوشش دوندگان را فراهم کرده است. برای تیشرت‌ها هم برند داخلی هیمالیا را انتخاب کردیم که یکی از حامیان مالی رویداد نیز هست». وی اضافه کرد: «مدال ماراتن هرسال از صنایع‌دستی استان انتخاب شده است. امسال مدال از جنس مس انتخاب شده که بند آن بافت دارد و اطلاعات ماراتن روی آن حک شده است».

جزئیاتی از مسیر ماراتن

افضلی با اشاره به پرچم‌گذاری مسیر دوندگان توضیح داد: «پرچم‌گذاری کار بسیار حساسی است. می‌دانید که اگر کسی یک کریدور را در بیابان لوت اشتباه برود مساوی است با مرگ. بنابراین، باید نقطه‌گذاری در مسیرها از زمان شروع تا خط پایان مشخص باشد که به این منظور هر ۵۰ متر یک پرچم گذاشته می‌شود و به دلیل اینکه ماراتن در شب برگزار می‌شود روی پرچم‌ها از شبرنگ‌های جاده‌ای استفاده می‌شود».

او اضافه کرد: «پروژۀ تولید پرچم و پرچم‌گذاری هم زمان‌بر است و هم نیاز به حمایت مالی دارد».

او با اشاره به استفاده از خودروهایی دو دیفرانسیل در طول برگزاری ماراتن ادامه داد: «یک خودروی دو دیفرانسیل در چک پوینت‌ها داریم و سه خودرو نیز در طول مسیر دونده‌ها را همراهی می‌کنند که امسال کانون ایرانگردی و جهانگردی در تامین خودروها به ما کمک می‌کند».

تقاضای حمایت از ماراتن

او در بخش دیگری از اظهاراتش از متولیان خواست تا مسیر کسب مجوز برای برگزاری چنین رویدادی را تسهیل کنند.

مدیر اجرایی ماراتن لوت همچنین خواستار همکاری صدا و سیما و شهرداری و اورژانس با این رویداد شد و گفت: «برخی برنامه‌های تلویزیونی از جمله بیست و سی هر سال خبری از این ماراتن پخش می‌کنند اما هنوز به اندازۀ کافی این رویداد معرفی نشده است. صدا و سیما می‌تواند مستندی از این برنامه تولید کند تا از شبکۀ مستند، کرمان و ورزش پخش شود».

افضلی همچنین از شهرداری‌ها خواست تا با نصب بنر به اطلاع‌رسانی این رویداد کمک کنند. نصب بنر برای خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان نیز از دیگر پیشنهادات وی به شهرداری است.

او اظهار کرد: «برای ترانسفر میهمان‌ها به شهداد به پنج تا شش اتوبوس نیاز داریم که درخواست داریم این اتوبوس‌ها وضعیت مناسبی داشته باشند. شرکت‌های مس و گل‌گهر می‌توانند در این زمینه کمک کنند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا