خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مدارس «کلنگی» در مشگین‌شهر

باوجود مدارسی که ۴۰ درصد آن کلنگی است، مهر با دانش‌آموزان مشگین‌شهری امسال نیز مهربان نبود.

به گزارش سایت سبلان ما (اردبیل)، «طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد در این راستا از اول انقلاب اسلامی تاکنون خدمات چشمگیری برای تحقق این اصل مهم انجام شده است و حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای ایران نیز مدارس احداث و کلاس‌ها دایر می‌شود، اما دراین‌بین شهرستان‌هایی هستند که با توجه به افزایش جمعیت و فرسودگی مدارس موجود نیاز به ساخت مدارس بیشتر دارند.

۷۰ درصد دانش‌آموزان مشگین‌شهری در مدارس دو شیفته تحصیل می‌کنند

در شهرستان مشگین‌شهر نیز طبق اظهارات بابک رضازاده، نماینده مردم این شهرستان که اتفاقاً خطاب به وزیر ورزش در صحن علنی مجلس ایراد شد، کمبود مدرسه موجب شده است تا ۷۰ درصد دانش‌آموزان این شهرستان در دو نوبت فعالیت تحصیلی داشته باشند که انتظار می‌رود با حمایت ویژه و کمک خیرین نیازمندی‌ها دراین‌خصوص رفع شود.

نماینده مردم مشگین‌شهر در نیمه مهرماه خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش در صحن علنی مجلس گفت: آقای وزیر مهر با دانش‌آموزان مشگین‌شهری مهربان نبود، نزدیک به ۷۰ درصد دانش‌آموزان مشگین‌شهر در مدارس دو شیفته و ۴۰ درصدشان در مدارس کلنگی و ناایمن درس می‌خوانند.

تراکم کلاس‌های ناایمن مشگین‌شهر به ۴۰ نفر هم می‌رسد

او اضافه کرد: تراکم در این کلاس‌های ناایمن مشگین‌شهر بعضاً به ۴۰ نفر می‌رسد؛ می‌گویند جایی برای نفس کشیدن باقی نیست چه‌طور می‌شود در این مدارس تحصیل کرد؟

رضازاده ادامه داد: خدا می‌داند تعدادی از دانش‌آموزان روستایی وقتی به مدرسه مراجعه کردند دیدند مدرسه‌شان تعطیل شده است، به آنها گفته‌اند که بروید در جای دیگری ثبت‌نام کنید؛ چطور و با کدام پول و امکانات آقای وزیر؟ تحصیل رایگان طبق قانون اساسی از وظایف دولت است.

او ادامه داد: مشگین‌شهر با ۶ هزار معلم شاغل، بازنشسته و هزاران گردشگر فرهنگی حتی فاقد یک مجتمع فرهنگی و رفاهی است؛ این شهرستان به‌عنوان دومین شهر بزرگ استان اردبیل که مقصد اصلی گردشگری در سطح کشور است یک خانه معلم، هتل و تالار فرهنگیان هم ندارد.

به‌جای تجویز مُسکن‌‎ها به درمان بپردازیم

این نماینده مجلس تصریح کرد: من صدای هزاران معلم مشگین‌شهری هستم می‌دانم که معلمان نهضتی مربیان پیش‌دبستانی و قرآنی دغدغه همه نمایندگان است و دریافتی این عزیزان با تمام زحمتی که می‌کشند در حد ۳ میلیون تومان است ما نمایندگان از مشکلات آنها آگاهیم.

او گفت: وزارت آموزش‌وپرورش طبق برآوردها تا سال ۱۴۰۸ دچار کسری و ناترازی نیروی انسانی است و ذی‌حق‌ترین برای جذب و استخدام در این وزارتخانه کسانی هستند که تجربه عملی در زمینه آموزش‌وپرورش دارند؛ بیایید به‌جای تجویز مُسکن‌ها به درمان موضوعات بپردازیم؛ باید کسری معلم را از معلمان نهضتی، حق‌التدریسی، مربیان پیش‌دبستانی و قرآنی تأمین کنیم و بعد آزمون استخدامی برگزار کنیم.

استان اردبیل نیاز به ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید دارد

طبق خبر ایرنا در یکم مهرماه امسال، در سال تحصیلی جاری بیش از ۲۶۵ هزار دانش‌آموز در ۱۱ هزار و ۸۰۰ کلاس درس و با راهنمایی و هدایت ۱۸ هزار و ۷۵۰ معلم و فرهنگی مشغول تحصیل شدند؛ ولی به گفته کلام‌الله صفری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل، به علت افزایش شمار دانش‌آموزان و فرسوده بودن تعدادی از مدارس موجود، این استان نیاز به ۶ هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید دارد.

بر اساس این خبر مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز در اظهاراتی اعلام کرده است: مجمع خیرین مدرسه‌ساز این استان تاکنون ۴۶۲ مدرسه را در قالب یک هزار و ۸۳۹ کلاس درس احداث و تحویل آموزش‌وپرورش داده است و ۵۵ مدرسه در قالب ۱۸۶ کلاس را در دست‌ساخت دارد.

همچنین بر اساس آخرین اخبار، پنج شهرستان اردبیل، پارس‌آباد، اصلاندوز، خلخال و مشگین‌شهر در استان اردبیل سرانه فضای آموزشی پایین‌تر از میانگین کشوری دارند که برای رفع این نقیصه از سه سال پیش نهضت مدرسه‌سازی در استان راه‌اندازی شده است و در حال فعالیت است که در این راستا و برای رسیدن به هدف لازم است اراده همگانی برای رفع این مشکل بیشتر از گذشته همت بگمارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا