خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برندگان جایزه نوبل اقتصاد را بیشتر بشناسید

اهمیت رفاه بین ملت‌ها

دارا بختیاری در کانال تلگرامی چند ثانیه نوشت:

ساعاتی پیش از سوی آکادمی نوبل، «دارون عجم اوغلو»، «سیمون جانسون» و «جیمز رابینسون» به عنوان برندگان جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ اعلام شدند.

به گزارش سایت چندثانیه، به نقل از اکونومیست، این سه اقتصاددان نهادگرا«به دلیل مطالعاتی که در مورد چگونگی شکل‌گیری نهادها و تأثیرگذاری بر رفاه انجام داده بودند، جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۲۴ را تصاحب کردند. بیشترین تمرکز برندگان نوبل اقتصاد برا روی اهمیت رفاه بین ملت‌ها بود.

کمیته نوبل اعلام کرد که این سه اقتصاددان «اهمیت نهادهای اجتماعی را برای شکوفایی یک کشور نشان داده‌اند.»

کاهش اختلاف درآمد بین کشورها یکی از بزرگترین چالش‌های کنونی است. جاکوب سونسون، رئیس کمیته جایزه نوبل در علوم اقتصادی گفت: برندگان این جایزه اهمیت نهادهای اجتماعی را در دستیابی به این مهم نشان داده‌اند.

دارون عجم اوغلو، اقتصاددان ترک، از سال ۱۹۹۳ در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) استاد بوده و تحقیقات او حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصاد سیاسی، اقتصاد کلان و اقتصاد توسعه انجام شده است. «عجم اوغلو» به خاطر آثار تاثیرگذاری مانند «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»شناخته شده است.

سیمون جانسون، اقتصاددان بریتانیایی، در حال حاضر استاد کارآفرینی رونالد کورتز در دانشکده مدیریت اسلون MIT و عضو ارشد موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون است. او در سمت‌های قابل توجهی از جمله اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول (IMF) از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ داشته، تحقیقات جانسون بر کارآفرینی، رشد اقتصادی و نقش نهادها در توسعه متمرکز شده است.

جیمز رابینسون، اقتصاددان بریتانیایی، استاد دانشگاه شیکاگو است که بیشتر در زمینه مطالعه و حل و فصل درگیری های جهانی فعالیت می‌کند، کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند یکی از آثار فاخر وی و عجم‌اغلو است.

عجم‌اغلو و جیمز رابینسون در سال ۲۰۱۲ کتاب محبوب «چرا ملل شکست می‌خورند؟ ریشه‌های قدرت، رفاه و فقر» را نوشتند که این کتاب ریشه‌های نابرابری و اینکه چرا برخی کشورها موفق به کسب ثروت و نفوذ می‌شوند را بررسی می‌کند.

نویسنده: دارا بختیاری

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا