خرید تور تابستان

خاطرات هاشمی ۲۷ مهر سال ۸۰ | جنگ افغانستان

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 27 مهر 1380 | 2 شعبان 1422 19 اکتبر 2001

در منزل بودم. تاریخ احزاب در غرب و ایران را مطالعه کردم و نیز نتایج کنفرانس «گوادلوپ» در روزهای آخر عمر رژیم شاه را. ظهر بچه‌ها جمع بودند. بحث‌های محفلی معمولاً مسائل جدید آمریکا، افغانستان، سیاه زخم و اسراییل و فلسطین است. ائمه‌ جمعه ایران، معمولاً از تهاجم آمریکا به افغانستان انتقاد کردند؛ با شیوه و بیان‌های‌ گوناگون. در رسانه‌های دیروز، اظهارنظر در مورد اختلاف رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه در خصوص تذکر قانون اساسی، مورد توجه است؛ با چاشنی تعصبات گروهی و باندی.

در گزارش‌ها آمده که 11 نفر از نیروهای ویژه آمریکا که در شمال افغانستان حضور دارند، در اطراف مزار شریف دستگیر شده‌اند. طالبان و آمریکا هنوز تأیید نکرده‌اند و طالبان گفته‌اند، در جنوب نیرویی از آمریکا مشاهده نشده است. سخنگوی طالبان، پس از یک هفته سفر به پاکستان برگشته و گفته، طرحی برای آتش‌بس و مذاکره آورده است که به پاکستان خواهد داد. گفته است، تاکنون 560 نفر از مردم غیرنظامی، در اثر بمباران‌ها کشته شده‌اند. طالبان انبارهای غلات گروه‌های امداد سازمان جهانی غذا را که دو سه روز قبل تصرف کرده بود، به آنها پس داده است. تبلیغات زیادی به خاطر تصرف انبارها برای تحریک مردم نیازمند افغانستان، به راه انداخته شده بود.

بالاخره ایران نتوانست اردوگاه‌های موردنظر برای کمک به آوارگان در داخل خاک افغانستان تأسیس‌ کند؛ به جز یک اردوگاه در منطقه تصرفی جبهه متحد شمال. طالبان مخالفت کردند و صحبت از تأسیس اردوگاه در خاک ایران است. جبهه متحد شمال اعلام کرد که اسم آنها ائتلاف شمال نیست؛ معتقدند این اسم به خاطر نشان دادن محدودیت قلمرو آنها به کار می‌رود و عنوان واقعی آنها «جبهه متحد» است که شامل همه افغانستان است.

فشار اسراییل بر فلسطینی‌ها به تلافی کشته‌ شدن [رهاویم] زئیفی، وزیر مستعفی جهانگردی تُندرو زیادتر شده و زمزمه حمله به سوریه و لبنان هم دارند؛ چون جبهه خلق برای آزادی فلسطین که مسئولیت اعدام او را به عهده گرفته، مرکزش در سوریه است.

نگرانی از شیوع سیاه زخم، جنگ افغانستان را در رسانه‌ها تحت‌الشعاع قرار داده است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا