خرید تور تابستان

ابهامی درباره اعتراض بیژن اشتری به «فشارهای شدید جدید»!

علی نیلی، انصاف نیوز: بیژن اشتری نویسنده و مترجم، در صفحه اینستاگرام خود، گله‌مندانه از فشارهای شدید وارده بر خود از زمان انتخاب پزشکیان به این‌سو نوشته است.

بیژن اشتری که به سبب ترجمه آثار فراوان درباره بلوک شرق و جهان سرخ در قرن بیستم شهرت دارد، در پستی اینستاگرامی نوشت: «صد رحمت به دوران ریاست‌جمهوری آقای رئیسی اصول‌گرا که حداقل من فعال رسانه‌ای و اجتماعی می‌توانستم به طور نسبی درباره هر موضوعی بنویسم و انتقاد کنم بدون اینکه کارم به احضار و تذکر و بازداشت ختم شود. من خودم در همین صفحه حتی می‌توانستم رهبر را خطاب قرار بدهم و حرف و نظر احیانا مخالف خودم را بیان کنم بدون اینکه نگران احضار و بازداشت باشم. اما از زمانی که آقای پزشکیان «اصلاح‌طلب» رئیس‌جمهور شده نمی‌توانم درباره هیچ موضوعی (حتی ساده‌ترین موضوع‌ها) اظهار نظر آزادانه بکنم. الان برای مثال حتی آقای عراقچی وزیر خارجه، شده جزو قدیسین مملکت و چه کسی جرات داره از ایشون و سیاست‌هایش انتقاد بکنه، دیگران که جای خود دارند. خلاصه، فشارهای جانبی و غیرجانبی به نویسندگان غیرهمسو با حکومت طی همین دو سه ماهی که آقای پزشکیان رئیس‌جمهور شده بسیار افزایش یافته است. البته برای من این وضع قابل پیش‌بینی بود. این یک الگویی‌ست که در این سی سال گذشته مدام تکرار شده است.»

البته آقای اشتری توضیح نداده است که این فشارهای شدید جدید، از سوی دولتی‌ها و مثلا وزارت ارشاد وارد آمده یا حامیان پزشکیان او را از اظهار نظر آزادانه برحذر داشته‌اند.

از سوی دیگر، ذکر این نکته که «برای من این وضع قابل پیش‌بینی بود» یعنی او پیش از انتخابات حدس می‌زده که با انتخاب یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب «فشارهای جانبی و غیرجانبی به نویسندگان غیرهمسو با حکومت» افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. بعد هم توضیح داده: «این یک الگویی‌ست که در این سی سال گذشته مدام تکرار شده است.» از این گزاره‌ها می‌توان نتیجه گرفت مخالفان آزادی که نوعا با اصلاح‌طلبان هم زاویه دارند، عامل این فشارها بر بیژن اشتری بوده‌اند.

الگوی مورد اشاره آقای مترجم، مخاطب را مجاب می‌کند که فشارهایی که در دوره خاتمی، روحانی و حالا پزشکیان بر اهل فرهنگ و هنر، نویسندگان و مترجمان و روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی صنفی و… می‌آید، از جانب کسانی است که بخشی از قوه مجریه را در اختیار داشتند، تندروی می‌کردند و حالا به سبب نتایج انتخابات آن را واگذار کرده‌اند. 

بنا بر آن‌چه آمد، شاید برای برخی از مخاطبان سوال شود که کنایه اشتری به پزشکیان چه وجهی دارد؟ آیا رئیس‌جمهور باید پاسخ‌گوی فشارهایی باشد که مخالفانش بر اهالی فرهنگ و از جمله بیژن اشتری آورده‌اند؟ مگر این‌که توضیح داده شود این فشارها از سوی دولتی‌ها و حامیان دولت یا با موافقت و همراهی ایشان اعمال می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا