خرید تور تابستان

حضور متکدیان پاکستانی در معابر اصلی شهر چابهار

سایت عصر هامون (زاهدان) نوشت: «زبانشان را متوجه نمی‌شوی با نگاه و حرکات بدنشان به تو می‌گویند که به من کمک کن، این متکدیان بیشتر از قشر بانوان هستند و محل کارشان در کنار چهارراه‌های اصلی شهر و پشت چراغ‌های قرمز است و معمولاً یک زن جوان به همراه چند کودک خردسال در حال تکدی‌گری هستند.

این روزها اگر گذری در شهر توریستی چابهار داشته باشید حتماً چشم‌هایتان به متکدیان پاکستانی که در چهارراه‌های اصلی شهر مشغول هستند می‌خورد که به‌محض ایستادن در پشت چراغ‌قرمز به سراغ شما می‌آید و به علت اینکه زبان فارسی یا بلوچی را به‌خوبی یاد ندارند با حرکات دست و اشاره درخواست خود را مطرح می‌کنند.

کمک‌کردن و صدقه دادن جزئی از فرهنگ مردم ایران هست؛ اما هر چیز راه و روشی دارد و به نظر می‌رسد با کمک‌کردن به این متکدیان خارجی نه‌تنها مشکلات آنها رفع نمی‌شود؛ بلکه تعداد آنها نسبت به گذشته بیشتر می‌شود و این مسئله برای شهر توریستی چابهار که سالانه میزبان هزاران گردشگر خارجی و داخلی هست چهره خوشایندی ندارد.

در همین خصوص بهروز محمدپناه، کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار چهاربهاران بیان کرد: تکدی‌گری مسئله اجتماعی است که از دیرباز در همه جهان وجود داشته است؛ اما امروزه متکدیان نسبت به گذشته تغییر سیاست دادند و گاهی مشاهده می‌شود که برخی از این متکدیان از کسانی که کمک می‌کندهم از لحاظ مالی وضعیت بهتری دارند و تکدیگری برای آنها به یک عادت و یک شغل تبدیل شده است.

او با بیان اینکه صدقه دادن که جزوی از فرهنگ دینی مردم ایران است با کمک به متکدیان سازمان‌یافته متفاوت است تصریح کرد: علمای دینی و روحانیون باید برای مردم تبیین کنند که صدقه به چه افرادی باید داده شود، یا هر کس در خیابان از ما طلب کمک کند صدقه دادن برای وی صدق می‌کند یا خیر؟ چرا که امروزه باندهای تکدیگری شکل‌گرفته و کمک‌های مردم به نیازمندان نمی‌رسد و در جیب سرشبکه این باندها می‌رود.

این کارشناس مسائل اجتماعی تورم و مشکلات اقتصادی را یکی دیگر از دلایل تکدیگری دانست و تصریح کرد: افزایش تورم و کاهش درآمد باعث شده تا افراد ضعیف جامعه که بعضاً دارای مشکلات متعددی هستند نتوانند وارد بازار کار شوند تا کسب درآمد کنند که به همین منظور سازمان‌های مدد دهنده مانند بهزیستی و کمیته حضرت امام خمینی (ره) در حال خدمات‌دهی هرچند کم به این افراد هستند.

او ادامه داد: از طرفی برخی از افراد که توان کارکردن دارند و نمی‌خواهند با تلاش و کوشش درآمد کسب کنند به‌سوی تکدیگری سوق پیدا می‌کنند و بعضاً شبکه‌های تکدیگری از سوی این افراد با استفاده از زنان کودکان و خردسالان راه‌اندازی تا با سو استفاده از عواطف مردم مبالغ کلانی را به جیب بزنند.

محمد پناه با اشاره به حضور متکدیان خارجی در شهر چابهار اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته این افراد به‌صورت غیرقانونی است کشور پاکستان به شهرهای جنوب شرق ایران ورود پیدا کرده و زندگی زاغه‌نشینی دارند و اغلب با حضور در خیابان‌های پرتردد در حال تکدی‌گری هستند که چهره خوشایندی برای شهرها ندارد.

او با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسئولین دولتی برای این متکدیان صورت بگیرد خاطرنشان کرد: به علت مشکلات اقتصادی در برخی از نقاط کشور پاکستان و جمعیت بالای این کشور این افراد سعی می‌کنند در شهرهای جنوب شرق کشور زندگی خود را بگذرانند و در صورت اینکه برنامه‌ریزی جهت مدیریت این مسئله صورت نگیرد رفته‌رفته تعداد این متکدیان خارجی بیشتر خواهد شد و باعث بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و بهداشتی برای شهر و شهروندان خواهد شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا