خرید تور تابستان

«قطع گسترده» درختان در محوطه نیروگاه تبریز

طی روزهای گذشته مخاطبان سایت نصر از قلع و قمع گسترده درختان در محوطه نیروگاه حرارتی تبریز خبر دادند و پیگیری های ما ابعاد عجیبی از این واقعه تاسف‌بار را نمایان ساخت.

به گزارش سایت نصر (آذربایجان شرقی)، «در حالی که نیروگاه حرارتی تبریز یکی از بزرگترین منابع آلاینده هوای کلانشهر تبریز است، وجود فضای سبز گسترده در محدوده و محوطه آن کمترین کاری است که می‌توان برای کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی آن بکار بست، اما متأسفانه مطلع شدیم بخش بزرگی از فضای سبز و درختان کهنسال نیروگاه حرارتی تبریز قلع و قمع شده است.

به دنبال انتشار ویدئوی ارسالی مخاطبان از قطع گسترده درختان در محوطه نیروگاه حرارتی تبریز؛ روابط عمومی این نیروگاه واکنش نشان داد.

جوابیه نیروگاه حرارتی تبریز

در جوابیه نیروگاه تبریز آمده است: درپی انتشار فیلم قطع درختان نیروگاه تبریز به اطلاع می رساند، این نیروگاه دارای حدوداَ ۲۵ هکتار فضای سبز و مشجر است که سالیانه نیاز به هرس کاری و نگهداری دارد.

با توجه به وجود آفت در بعضی از درختان و خشکیدن تعدادی از آنها و پوسیدگی ریشه بعضی از درختان، مطابق نظر کارشناس محترم کانون کارشناسان دادگستری و هماهنگی با منابع طبیعی و با نظارت مراجع ذیصلاح، اقدام به اصلاح و مناسب سازی تعداد محدودی از درختان موجود در محوطه نیروگاه تبریز گردید.

لازم به توضیح است، شرکت نیرو آتیه صبا به عنوان مالک نیروگاه حرارتی تبریز، بهسازی و اصلاح درختان مورد اشاره را به پیمانکار واجدشرایط واگذار نموده است.

شایان ذکر است، وجود درختان خشکیده و آسیب دیده، علاوه بر احتمال آتش‌سوزی در محوطه نیروگاه تبریز باعث بروز خسارت به سایر درختان سالم و احتمال خطرات جانی داشت.

بی‌خبری اداره‌کل منابع طبیعی استان

در حالی که روابط عمومی نیروگاه تبریز اعلام می‌کند قطع درختان در محدوده این مجموعه محدود و با مجوز اداره‌کل منابع طبیعی بوده است، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اعلام بی‌خبری از قطع گسترده درختان در نیروگاه تبریز گفت: اساسا صدور مجوز قطع یا هرس درختان در محدوده های شهری در اختیار اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری نیست و خود ما هم در محدوده شهری اگر نیازی به قطع، جابجایی و یا هرس درختان داشته باشیم، از شهرداری مربوطه مجوز اخذ می‌کنیم.

سیروس داوودی تاکید کرد: اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هیچ مجوزی برای قطع درختان در محدوده نیروگاه تبریز صادر نکرده است و اساسا چنین چیزی در حدود اختیارات ما نیست.

«قطع گسترده» درختان در محوطه نیروگاه تبریز
«قطع گسترده» درختان در محوطه نیروگاه تبریز

موضوع تحت بررسی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی هم در واکنش به قطع گسترده درختان در محدوده نیروگاه حرارتی تبریز گفت: همکاران اداره محیط زیست انسانی ما از وضعیت فضای سبز نیروگاه حرارتی تبریز بازدید کردند و موضوع با حضور نماینده استانداری و دیگر دستگاه‌های ذیربط بررسی و صورتجلسه شده است.

شهنام اشتری ادامه داد: موضوع در دست کارشناسی است و احتمالا تخلفات صورت گرفته در قلع و قمع درختان نیروگاه حرارتی تبریز به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.

او اظهار کرد: این موضوع هنوز نهایی نشده است و تحت بررسی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مماشات نمی‌کنیم

دادستان مرکز آذربایجان شرقی هم در گفتگویی تاکید کرد: هنوز پرونده‌ای در خصوص تخلفات نیروگاه حرارتی تبریز در قلع و قمع درختان محدوده این نیروگاه به دست ما نرسیده است، اما موضوع را با حساسیت ویژه‌ای بررسی می‌کنیم.
بابک محبوب علیلو تاکید کرد: موضوع حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی جزو حساسیت‌های ویژه ماست و در این زمینه با هیچ کسی مماشات نخواهیم کرد.

نیروگاه حرارتی تبریز پاسخگو نیست

خبرنگار ما جهت شفاف سازی موضوع و کسب توضیح درباره تخلفات صورت گرفته در قطع گسترده درختان نیروگاه حرارتی تبریز با مسئولان این نیروگاه تماس گرفت، اما مدیران این مجموعه حاضر به گفتگو نشدند و پاسخگویی به رسانه را موکول به نشست خبری کردند که در هفته آتی برگزار خواهد شد.

در حالی که موضوع آلایندگی نیروگاه حرارتی تبریز در فصول سرد، سال‌هاست یکی از معضلات زیست‌محیطی کلان‌شهر تبریز است، امسال قطع گسترده درختان این نیروگاه به کارنامه دودی نیروگاه حرارتی تبریز افزوده شده است.

انتظار می‌رود نیروگاه حرارتی تبریز علی رغم همه محدودیت‌های خود در اصلاح ساختار و استفاده از سوخت گاز، دست‌کم در موضوع فضای سبز و مسئولیت های اجتماعی مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشد.»

گزارش از: محمد سهرابی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا