خرید تور تابستان

رشد ۱۳۳ درصدی مصرف قلیان در بین دختران نوجوان

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه سالانه ۷۰ هزار نفر در ایران به‌دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند، گفت: «مصرف قلیان در دختران ۱۴ تا ۱۵ ساله ۱۳۳ درصد رشد داشته است».

به گزارش سایت گلدشت کرمان، «محمدرضا مسجدی با اشاره اینکه ۱۵ درصد مردم ایران دخانیات مصرف می‌کنند، افزود: «۶.۷ درصد دانشجویان سال اول رشتۀ علوم‌پزشکی سیگار مصرف می‌کنند که در سال‌های بالاتر به ۲۲ درصد می‌رسد».

او ادامه داد: «مالیات بر دخانیات در ایران پایین‌ترین مالیات است در حالیکه این مالیات باید برای گسترش اماکن ورزشی رایگان برای دانش‌آموزان اختصاص یابد».

به گزارش ایسنا، او در مراسم ارتقای سطح سواد سلامت دانش‌آموزان بیان کرد: «۷۰ درصد دلیل مرگ‌ومیر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر است که طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود».

مسجدی ادامه داد: «سازمان بهداشت جهانی ۴ بیماری خطرساز را که شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، مزمن تنفسی و دیابت است دلیل عمده مرگ و میرها اعلام کرده است».

او با بیان اینکه استعمال دخانیات، تغذیۀ نامناسب به شکل مصرف زیاد نمک و روغن ناسالم، مصرف کم سبزیجات، فعالیت فیزیکی ناکافی و آلودگی هوا دلیل اصلی بیماری‌های غیرواگیر و مرگ‌ومیر ناشی از آن است افزود: «حداقل ۳۰ درصد بیماری‌های قلب و عروق و سرطان با مصرف کمتر شکر، نمک و روغن و مصرف بیشتر سبزیجات کاهش می‌یابد».

او با بیان اینکه فعالیت بدنی دانش‌آموزان به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم دانش‌آموزان و جوانان سالم بمانند باید ورزش را عملیاتی کنیم».

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: «مالیات بر دخانیات در ایران پایین‌ترین مالیات است در حالیکه این مالیات باید برای گسترش اماکن ورزشی رایگان برای دانش‌آموزان اختصاص یابد».

او با اشاره به اینکه افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان قرار دارند و خودشان هم آن را استعمال نمی‌کنند دچار بیماری‌هایی همچون سرطان می‌شوند، گفت: «باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم که مصرف فست‌فود و نوشابه، نمک و مواد قندی را کاهش دهند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا