خرید تور تابستان

ابرچالش زباله در زاهدان

زاهدان شهری نوپا که یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای کشور از وضعیت نامطلوب بهداشتی رنج می‌برد و شهروندان آن با ابر چالش زباله دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سایت زاهدنیوز، «زاهدان شهری نوپا که یکی از بزرگ‌ترین کلان‌شهرهای کشور و مرکز سیستان و بلوچستان است از وضعیت نامطلوب بهداشتی رنج می‌برد شهری با جمعیتی جوان که تولید زباله در آن روبه‌افزایش است و مسئله زباله در آن به ابر چالشی تبدیل شده است.

در این شهر همه شهروندان، کوچک و بزرگ از وضعیت غیربهداشتی شهر گلایه دارند وجود این زباله‌ها در سطح شهر علاوه بر نازیبا ساختن چهره شهر خطر انتشار آلودگی و گسترش بیماری را نیز بیشتر می‌کند که این امر موجب دوچندان شدن نگرانی شهروندان زاهدانی شده است.

سهل‌انگاری در جمع‌آوری زباله و اشغال‌های سطح شهر باعث به‌خطرافتادن سلامت افراد جامعه می‌شود و این امر مهم یعنی حفظ سلامت جامعه را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

هر کدام از کیسه‌های زباله که در گوشه‌وکنار خیابان‌ها رها شده است خطر ایجاد یک بیماری را به همراه دارد شیرابه‌های رها شده که بر سطح زمین منتشر می‌شود و بوهای نامطبوع که فضای کوچه و خیابان را باعث رنجش خاطر شهروندان زاهدانی شده است.

مراد کیانی یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار زاهدنیوز و ارسال تصویر از وضعیت غیربهداشتی زباله در زاهدان بیان کرد: در خیابان کریم‌پور ساکن هستم در اینجا بندرت میلانی تمیز هست، زباله‌ها درب منازل یا سر میلان ها گذاشته می‌شود.

او ادامه داد: در میلان های این خیابان نیز پرشده از آب‌های کثیف و زباله، وضعیت بهداشتی در اینجا بغرنج است از شهرداری منطقه درخواست داریم زباله‌ای این محل را جمع‌آوری کند تا محله تمیز شود درضمن برای داشتن محله و شهری تمیز از خود اهالی محله و شهروندان تقاضا داریم زباله‌ها رو بموقع در سطل زباله بیندازند تا محیط محله عاری از آلودگی باشد.

شهروند دیگری با گلایه از وضعیت غیربهداشتی زباله‌ها در اطراف دبستان دخترانه ضمن ابراز نارضایتی تصریح کرد: اوضاع شهر زاهدان بسیار کثیف است به‌خصوص در حاشیه این شهر، وضعیت بهداشتی در بلوار شهید مزاری دقیقاً روبروی دبستان دخترانه باعث ابراز تأسف و ناراحتی است واقعاً مسئولان مربوطه کجا هستند تا این شرایط را ببینند و چاره‌ای برای ات بیندیشند.

شهروندان همکاری کنند شاهد نابسامانی زباله‌ها در سطح شهر نخواهیم بود

آسا ریگی، معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان بیان کرد: زباله گردها با لباس فرم مخصوص و خودروهای مشخصی ساماندهی خواهند شد و یکی از الزام‌های لازم در این مورد عدم استفاده از کودکان کار است و شرکت طرف قرارداد خودش زباله‌ها را از این افراد خریداری خواهد کرد.

او ادامه داد: هم اکنون روزانه حدود ۳۵۰ تن زباله در زاهدان تولید می‌شود که این حجم زباله با حدود ۱۰۰ دستگاه خودرو سبک‌وسنگین جمع‌آوری می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان عنوان کرد: برای جمع‌آوری زباله ماهیانه ۲۷ میلیارد تومان شهرداری هزینه می‌کند و هم اکنون از پنج منطقه فعال شهرداری زاهدان جمع‌آوری زباله در دو منطقه توسط پیمانکار طرف قرارداد انجام و سه منطقه دیگر را خود نیروهای شهرداری انجام می‌دهند.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر جمع‌آوری زباله از ساعت ۱۹ تا ساعت ۲۴ توسط خودروهای کددار صورت می‌گیرد و از شهروندان انتظار داریم در همین ساعات زباله‌ها را در درب منازلشان قرار دهند تا به‌صورت مرتب جمع‌آوری شود.

ریگی خاطرنشان کرد: سرانه تولید استاندارد زباله به‌ازای هر نفر ۴۵۰ گرم است که در حال حاضر تولید سرانه زباله در شهر زاهدان به‌ازای هر نفر حدود ۶۰۰ گرم تولید می‌شود.

او بیان کرد: اگر شهروندان همکاری لازم را با نیروهای شهرداری در جمع‌آوری زباله داشته باشند و از انباشت زباله در بعضی از مخازن جلوگیری کنند شاهد نابسامانی زباله‌ها در سطح شهر نخواهیم بود.

معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان تصریح کرد: با طراحی اپلیکیشنی برای تفکیک زباله از مبدأ زباله‌ها توسط پیمانکار از شهروندان خریداری خواهد شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. قبل از هر اقدامی فرهنگ سازی مهمه من خودم دیدم شهروندان دلستر میخورن و بطری شو تو پیاده رو یا باغچه میشکنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا