خرید تور نوروزی

بداخلاقی‌های انتخاباتی درفضای‌ مجازی(تحریف سخنان امام‌خمینی)

«علی باقری» در یادداشتی در پورتال امام خمینی نوشت:

«چکیده

طبق احادیث معتبر، یقین بر این است که حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز که برگرفته از دین مبین اسلام است نه تنها حرمت مومن بلکه حرمت انسان در تمامی ابعاد وجودی به عنوان خلیفه الله روی زمین ارج نهاده شده و بر حفظ و مراقبت از آن تأکید گردیده است.

از سوی دیگر به جرات می توان گفت انقلاب 1357 ایران به رهبری امام خمینی در شمار بزرگترین انقلاب های تاریخ ساز معاصر است. آنچه در نزد مردم ایران اولویت داشت فراگیر شدن فرهنگ و آداب و قوانین اسلامی در عرصه زندگی اجتماعی و فردی و حفظ آزادی و حرمت و کرامت انسان در این عرصه بود و هست، آرزویی که پایمال نظام استبدادی و وابسته پهلوی شده بود.

بدیهی است که شخصیت بنیان گذاراین انقلاب و حفظ حرمت او جزء خطوط قرمز مردم انقلابی ایران باشد و سیره عملی و نظری و آثار به جا مانده از ایشان برای مردم جزء برترین ارزش ها قلمداد شود.

در این پژوهش نگاهی می اندازیم به برخی از بی مهری ها و بداخلاقی های خلاف قانون و ضوابط اسلامی که در برهه ای کوتاه در دوره  انتخابات سال 1394 از سوی بعضی از رسانـه ها و اشـخاص و گـروه ها نسبت به دیدگاه های بنیـان گذار جمـهوری اسلامی ایران پدیدار شد که امیدواریم بدون سوء نیّت بوده باشد. اگر ما خود به ارزش های انقلاب پایبند نباشیم از دیگران چه انتظاری می توان داشت؟

البته بررسی قانون مداری در تمامی عرصه های اجتماعی و سیاسی  در این پژوهش کوتاه میسر نیست ولی به هرحال توجه و تذکر نسبت به تحریف و تخریب پایه های نظام جمهوری اسلامی خالی از فایده نخواهد بود.

این پژوهش به دو بخش تقسیم می گردد:

1- تحریف نظرات امام با مقاصد سیاسی و انتخاباتی در سال 94 که طبق «قانون  الحاق موادی به قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه» و قانون مطبوعات و جرایم رایانه ای جرم بوده و قابل پیگرد قانونی است.

2- حرمت شکنی نسبت به بیت شریف حضرت امام و پرچمدار بیت به بهانه حضور در عرصه انتخابات خبرگان رهبری و برشمردن جرایم رایانه ی فضای مجازی اتفاق افتاده در این رابطه.

بخش اول

الف : سیر مراحل منجر به تصویب «قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(س)» و الحاقیه آن (پورتال امام خمینی)

مرحوم حجت الاسلام والمسلیمن حاج سید احمد خمینی طی نامه به حضرت امام خمینی چگونگی تنظیم اسناد و آثار رهبر کبیر انقلاب اسلامی و دغدغه های موجود در این رابطه را طرح می کنند – حضرت امام نیز طی فرمانی به تاریخ 17 شهریور 67 ، مسئولیت تنظیم و تدوین کلیه مسایل مربوط به خود را به فرزند گرامی شان واگذار نموده و در ادامه مجلس شورای اسلامی «قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی(س)» را مشتمل بر هشت ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهاردهم آبان ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت تصویب کرده، در تاریخ 14/8/68 به تایید شورای نگهبان می رسد. متعاقباً «قانون الحاق موادی به قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه» مشتمل بر پنج ماده و دو تبصره در تاریخ 26/6/69 در جلسه علنی مجلس مصوب و مورخه 3/7/69 به تایید شورای نگهبان می رسد.

مطابق ماده 1 قانون الحاقی مزبور«هر کس در آثار مکتوب و یا غیر مکتوب حضرت امام مرتکب هر گونه دخل و تصرف متقلبانه ای اعم از جعل یا تزویر و یا تحریف شود ……» به منزله جرم بوده و کیفر آن در این قانون مشخص شده است و همچنین طی بند شش بخش ب – مصادیق ماده 21جرایم رایانه ای، مشخص شده توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه – اهانت به امام خمینی و تحریف آثار ایشان را جرم دانسته و مسئولیت ارائه دهندگان خدمات دسترسی در اینترنت را در این رابطه، مشخص کرده است. در عین حال مطابق تبصره 4 ماده یک قانون مطبوعات که اشعار می دارد: «خبرگزاری های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت های قانونی و جرائم و مجازات ها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن می باشند….» و ماده 6 همین قانون که اشعار می دارد: «نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی  و خصوصی که در این فصل مشخص می شوند آزادند.» مفاد  بندهای 11،8،7  ذیل این ماده در قانون جرم تلقی شده است.

بند 7- اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.

بند 8 – افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.

بند 11- پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران

با این مقدمه، تحریف صـورت گرفـته نسبت به بیـانات حـضرت امام در خبـرگـزاری تسـنیم در آستانه انتخابات 94 بررسی خواهد شد.

ب) فرض بر اینکه اگر نعوذ بالله قرآن و کلام الهی که حاصل و ثمره بعثت  پیامبر عظیم الشان بود در گذر تاریخ هر کس فقط  از سر خیر خواهی، احساس تکلیف می نمود صرفاً یک حرف و یا کلمه و یک عبارتی را حذف و اضافه و یا پس و پیش می نمود تا مفهوم  خیر اندیشانه خویش را با دید اصلاح طلبانه و سلیقه ای  متناسب با فهم و بینش  خویش را اعمال  و ترویج نماید ! آیا رسیدن قرآن کنونی به نسل حاضر قابل تصور بود؟! این بدین معنا است که هرچه که ارزش حقوقی، مطلق اخلاقی، معنوی و اخروی دارد حفظ  تمام و کمال و بدون هیچ دخل و تصرفی  و انتقال آن به آیندگان اهمیت ویژه دارد  تا آیندگان با بررسی شرایط  ظرف زمانی و مکانی حقایق را بدون کاستی دریافت و خود حق  انتخاب داشته باشند . چرا که خود در نهایت نزد ایزد منان پاسخگو نسبت به اعمالشان هستند.

طرح مسأله

در انتخابت 94 چنین به نظر می آمد تعدادی پایگاه خبری با گرایش جناحی مطلوب  خویش  و به تناسب  ضرورت مورد نظرشان با تقطیع فرمایشات حضرت امام و پس و پیش کردن اسناد به جا مانده از ایشان  و استخراج عبارات سازگار با خواسته  و مقاصد سیاسی خویش، مدعی دفاع از امام و انقلاب بوده اند.

یکی از این اقدامات تحریف گونه مربوط به خبرگزاری تسنیم است که با شناسه خبر 986600 در سرویس سیاسی آن خبرگزاری، رقم خورده است. در ذیل به 13  فراز از فرمایشات حضرت امام که مورد ویرایش، حذف و پس و پیش کردن عبارات قرار گرفته اشاره خواهد شد که  به صورت بازنشر در سایت های مشابه و همگرایش سیاسی این خبرگزاری تکرار شد  و با عنایت به آدرس دهی از منبع نفیس مجموعه « صحیفه امام » به نوعی، چنین القاء شده بود که عبارات استفاده شده از حضرت امام به تمام و کمال و عین عباراتی است که در این منبع ارزشمند آمده است، در حالی که چنین نیست. قابل ذکر است تیتر خبری و نحوی ارایه فرازهایی از بیانات حضرت امام توسط خبرگزاری تسنیم برخلاف دفاع از امام و انقلاب و اهداف والای بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران عزیز و جذب حداکثری مشارکت مردمی در عرصه تعیین سرنوشت  خویش واحترام به حقوق شهروندی افراد جامعه بود.

عین متن مندرج در خبرگزاری تسنیم، ذیلا آورده می شود، تیتر خبر چنین بود:

«همه باید بپذیریم که میزان تشخیص شورای نگهبان است.»

امام خمینی(ره): اگر کسی بگوید این شورای نگهبان کذا، همچو آدمی مفسد است.

شناسه خبر: 986600 سرویس: سیاسی

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ – ۱۳:۳۹

من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است. اگر کسی بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرازهایی از فرمایشات امام خمینی (ره) درباره شورای نگهبان به شرح ذیل است:

اگر کسی بگوید این شورای نگهبان کذا همچو آدمی مفسد است

*میزان بودن تشخیص شورای نگهبان

حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنایی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می دانم.(صحیفه امام، ج 18، صص 432 – 431) شورای نگهبان، این فقهایی که در آنجا هستند، تمامشان را من از نزدیک، سال های طولانی می شناسم که باید بگویم این ها را من بزرگ کرده ام.(صحیفه امام، ج 17، ص 272) اعضای محترم شورای نگهبان – ایدهم الله تعالی – حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند.(صحیفه امام، ج18، ص431) تشخیص شورای نگهبان، مخالف قانون نیست، مخالف اسلام هم نیست، میزان است، همه باید بپذیریم.(صحیفه امام، ج 14، ص377) من با نهاد شورای نگهبان صددرصد موافقم و عقیده ام هست که باید قوی و همیشگی باشد.(صحیفه امام، ج19، ص43)

*اجتناب از توهین و تضعیف شورای نگهبان

نباید از کسی پذیرفت که ما شورای نگهبان را قبول نداریم، نمی توانی قبول نداشته باشی. مردم به اینها و به قانون اساسی رأی دادند. مردمی که به قانون اساسی رأی دادند، منتظر هستند که قانون اساسی اجرا بشود. (این طور نباشد که) هر کس از هرجا صبح بلند می شود، بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، نه.(صحیفه امام، ج14، ص377)

شورای نگهبان، قانونی است و کسی حق ندارد در مصاحبه ها و نطق ها و رسانه ها به آن توهین و یا آن را تضعیف نماید.( صحیفه امام، ج 14، ص201)

آن کسانی که علمایی را که قبلاً کار شورای نگهبان را انجام می دادند، کنار گذاشتند، به این خاطر بود که کم کم آنها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و به تدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدار باشیم.( صحیفه امام، ج19، ص44)

*کلامِ «شورای نگهبان کذا»؛ فساد

«من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.(صحیفه امام، ج18، ص431) اگر کسی بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد.»( صحیفه امام، ج14، ص370)

*توصیه هایی به شورای نگهبان

الف. عدم انفعال از هیچ قدرتی

از شورای محترم نگهبان می خواهم و توصیه می کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده که با کمال دقت و قدرت، وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند.(صحیفه امام، ج21، ص421)

ب. ایستادگی قاطع بر مواضع اسلام

شما روی مواضع اسلام قاطع بایستید، ولی به صورتی نباشد که انتزاع شود شما در همه جا دخالت می کنید. صحبتهای شما باید به صورتی باشد که همه فکر کنند در محدوده قانونی خودتان عمل می کنید، نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم.(صحیفه امام، ج19، صص44 -43)

ج. حرکت در محدوده قانونی خود

در همان محل قانونی وقوف کنید، نه یک کلمه این طرف و نه یک کلمه آن طرف. گاهی ملاحظه می کنید که مصالح اسلامی اقتضا می کند که به عناوین ثانوی عمل کنید، به آن عمل کنید. شما باید سعی کنید که نگویند می خواهید در تمام کارها دخالت کنید، حتی در مسائل اجرایی. البته خود، این مسائل را می دانید و عمل می کنید، ولی من تذکر می دهم. شما باید توجه داشته باشید که اگر مباحثات به مناقشات تبدیل شود و جلوی یکدیگر بایستید، اسباب این می شود که شورای نگهبان تضعیف شود و در آتیه از بین برود.(صحیفه امام، ج19، صص44 – 43)

مفهوم واژه تحریف

مفهوم واژه تحریف در لغت نامه دهخدا به «گردانیدن سخن- گردانیدن سخن از جای وی – گردانیدن سخن و چیزی را از وضع و حالت خود- تغییر، تبدیل، انقلاب، سرنگونی و واژگونی و انحراف سخن و یا چیزی دیگر از حالت و وضع خود »  معنی شده است.

در فرهنگ فارسی معین: «1 – گردانیدن . 2 – تغییر دادن اصل کلام ». معنی شده است

در فرهنگ لغت عمید: «۱.  تغییر دادن، تبدیل کردن و گردانیدن کلام کسی از وضع و طرز و حالت اصلی خود. ۲.  بعضی حروف کلمه را عوض کردن و تغییر دادن معنی آن» معنی شده  است.

در بیانات مقام معظم رهبری در مراسم  بیست و ششمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی که نشان گر اهمیت پاسداشت اندیشه و افکار والای حضرت امام با تمام ابعاد وجودی برای شیفتگان حال وآینده آن امام همام است تعریف جامعی از تحریف شخصیت است آورده می شود. «آیا شخصیّت ها را هم می شود تحریف کرد؟ بله. تحریف شخصیّت ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به  صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه ی اینها برمی گردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسل های بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به وجود خواهد آمد.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای)

بر اساس تعاریف ارایه شده فوق الذکر، مصادیق تحریف آراء حضرت امام خمینی در یادداشت خبرگزاری تسنیم با تیر «همه باید بپذیریم که میزان تشخیص شورای نگهبان است» ذیلا بررسی می گردد.

توجه یک

می توان گفت موارد اشکال در عبارات استفاده شده این خبرگزاری به دو دسته کلی تقسیم می گردد :

بند1- در جملات استفاده شده بدون آوردن پس و پیش عبارات و به واقع تقطیع بحث مورد نظر و بدون در  نظر گرفتن شرایط سیاسی، اجتماعی، زمانی، و موضوع کلی بحث مطرح شده از سوی  حضرت امام خمینی، مفهوم و فحوای کلی موضوع بحث حضرت امام ، به درستی به مخاطب منتقل نمی شود.

بند2- به نظر می رسد جملات ویرایش شده با قصد تناسب سازی  با شرایط  سیاسی انتخابات 94 و با  مقاصد جناحی و گروهی، تغییر یافته است، در حالی که  رسم امانت داری ایجاب می کند که سبک خاص و ویژه حضرت امام در ارتباط کلامی با مردم که به نظر کارشناسان از موفق ترین و تاثیر گذارترین شیوه ایشان برای ارتباط با مخاطب مردمی بود دستخوش تغییر سلیقه ای نشود.

توجه دو

13 فراز از بیانات حضرت امام که در خبرگزاری مورد نظر با تیتر (همه باید بپذیریم که میزان تشخیص شورای نگهبان است) استفاده شده  در متون ذیل به صورت «زیر خط » نشان داده شده و در پایان هر جمله شماره فراز داخل پرانتز ذکر شده است. در مواردی در یک فراز بخشی از عبارات بدون «زیر خط » است، به معنای حذف آن قسمت در خبرگزاری است و یا در مواردی  که عباراتی داخل {..} قرار گرفته ، به معنای ویرایش صورت گرفته توسط خبرگزاری است.

تأکید می شود بدون در نظر گرفتن دو توجه فوق الذکر، درک تغییرات اتفاق افتاده در متن درج شده  در خبرگزاری مورد نظرامکان پذیر نیست.

متن ذیل، پیام به ملت ایران به تاریخ 25 اردیبهشت 63 حضرت امام است  که سه فراز از این متن تحت عنوان جملات 1،3،9 درخبرگزاری مورد نظر استفاده شده که ذیل آن خط کشیده شده است که تداعی کننده ایراد بند یک موارد اشکال است. در عین حال فراز9 در بردارنده اشکال بند2 نیز هست « به این آقایان» از عبارت حضرت امام حدف شده است! به واقع با این حذف، جمله ی خطابی به گروه مورد نظر حضرت امام به یک خطاب کلی تغییر داده شده است!

«چنانچه مشاهده می‏شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شورای اسلامی، افرادی که نظریه شورای محترم نگهبان در ابطال یا تأیید بعضی حوزه‏ها موافق میل‏شان نبوده است دست به شایعه افکنی زده و(شروع فراز3 -استفاده شده خبرگزاری) اعضای محترم شورای نگهبان- ایدهم الله تعالی- را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند(پایان فراز3)، تضعیف و یا خدای ناکرده توهین می‏نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده‏اند غافل از آنکه پیامد چنین اعمال و جوسازی‏ها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالی چند از انقلاب چه خواهد بود. امید است چنین اعمال، بی‏توجه به نتایج ناروا و اسف‏بار آن باشد.معلوم نیست در صدر مشروطیت در دوره اول با فقهای ناظر به قوانین این نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. (شروع فراز9-استفاده شده خبرگزاری)من به این آقایان هشدار می‏دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان امری خطرناک برای کشور و اسلام است. (پایان فراز9) همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد می‏شود و در آخر، رژیمی را ساقط می‏نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصی‏مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهوری نوپا که مورد هجوم قدرت‏ها و ابرقدرت‏هاست وفادار باشیم.در خاتمه باید بگویم که (شروع فراز 1 – استفاده شده خبرگزاری) حضرات آقایان فقهای شورای نگهبان را با آشنائی و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم می‏دانم(پایان فراز 1) و امید آن دارم که این نحو امور تکرار نشود. و به شورای نگهبان تذکر می‏دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خدای متعال اتکال کنید. از خداوند تعالی عنایت و رحمت برای ملت عزیز را خواستارم.»  (صحیفه امام، ج18، ص432-431)

حضرت امام در بیانات ذیل تاکید بر صلاحیت همه قوای سه گانه و متصدیان امور، متعهدان به اسلام و خادمان به ملت را دارند و صرف استفاده از بخشی از فرمایشات، فاقد فحوای کلی بحث مورد نظر حضرت امام است.

«.مجلسمان را شما ملاحظه کنید، بسیاری از آنها را من از نزدیک می‏شناسم؛ یعنی سابقه طولانی دارند، مثل رئیس مجلس  و بسیاری از آقایان دیگر، و آنها را با تعهد و تعهد به اسلام و خدمتگزاری و هر چه توان دارند، آنها را می‏شناسم. و در این طول مدتی که مجلس برپاست می‏دانم که همه اینها خدمتگزارند؛ در بین آنها من نمی‏توانم یکی را پیدا کنم که بتوانم بگویم که این، تعهد به اسلام ندارد. البته اختلاف سلیقه، اختلاف دید، اختلاف اجتهاد در هر قشری هست، در علما هم هست، در مجتهدین هم هست، در شما آقایان هم هست که اختلاف سلیقه دارید، اختلاف دید دارید، لکن همه مشترک‏اند در اینکه خدمتگزارند و همه می‏خواهند خدمتگزار باشند. و در بین آنها من حتی یک نفر را نمی‏توانم بگویم که این یک نفر به اسلام خیلی علاقه ندارد، همه‏شان علاقه‏مندند با اختلاف سلیقه‏ای که دارند و (شروع فراز2 -استفاده شده خبرگزاری) شورای نگهبان، این فقهایی که در آنجا هستند تمامشان را من از نزدیک سالهای طولانی می‏شناسم، که باید بگویم اینها را من بزرگ کرده‏ام(پایان فراز2)، آنها هم که حالشان معلوم است. و امّا دولت، آنها را هم بعضی از آنها که سالهای طولانی من با آنها آشنا بودم، بعضی از وزرا و بعضی از آنها را در این مدتی که متصدی خدمت بودند، با آنها آشنا شدم و آنها را شناختم، اینها هم همه‏شان می‏خواهند خدمت بکنند. شما گمان نکنید که در بین آنها، یکی پیدا بشود که نخواهد خدمت بکند. و آنچه که توان دارند اینها، هم توان خودشان را انجام می‏دهند و آن قدر که قدرت دارند عمل می‏کنند. قوه قضائیه هم که معلوم است اشخاصش، من از اوّل آشنا بودم به بسیاریشان و الآن هم اشخاص معتبری در آنجا هستند، متعهدی هستند، و لکن من تفصیل دیگر نمی‏خواهم بدهم. من می‏خواهم حالا به شما آقایان گرفتاری؛ بعض گرفتاریهای اینها را، نه همه را، بعض گرفتاریهایی که دولت الآن با آن مواجه هست عرض کنم تا ببینید که با این گرفتاریها الآن هم بسیاری از کارها را انجام داده‏اند، و در سرتاسر کشور خدمتهایی کرده‏اند که در این پنجاه سال نشده است. این آیا سزاوار این نیست که ما تقدیر کنیم از آنها و تشکر؟…» (صحیفه امام ج17 ص273-272)

در بیانات ذیل، حضرت امام بر اجابت خواسته مردم که همان اسلام است تاکید می فرمایند در عین حال اشاره به حدود قانونی و الزام به رعایت آن از سوی قوای سه گانه ، رئیس جمهور و شورای نگهبان را دارند و از طرف دیگر احترام و التزام به قانون را برای همگان لازم دانسته اند لذا صرف استفاده از بخشی از فرمایشات ، فاقد فحوای کلی بحث مورد نظر حضرت امام است. خبرگزاری مورد نظر فراز 6 و 4 را از بیانات این بخش به صورت ویرایش شده و با حذف و اضافه واژه  ها استفاده کرده است که فراز استفاده شده با «زیر خط» مشخص شده و موارد اضافه شده توسط شده خبرگزاری در داخل فراز بدون «زیر خط » مشخص شده است. در فراز 6 استفاده شده خبرگزاری «از مردم پذیرفت» «رای دادند» « مردم شانزده میلیون تقریبا یا یک قدری بیشتر رای دادند» «ند»« نه» «من رئیس جمهور را قبول ندارم ، من دولت را قبول ندارم» را حذف کرده و در عوض {و} {رای دادند} {هستند} {این طور نباشد که} به این فراز اضافه شده است ! در فراز 4 استفاده شده خبرگزاری  « که این» «و» را حذف کرده است!

«… این مردم اسلام را می‏خواهند. اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید این طلبه‏ای که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می‏کند. همه ملت اسلام هم اسلام را می‏خواهند. من اول سال به آقایان عرض کردم که این سال خوب است سال اجرای قانون باشد. باید حدود معلوم بشود. آقای رئیس جمهور حدودش در قانون اساسی چه هست، یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می‏کنم. اگر همه مردم هم موافق باشند، من مخالفت می‏کنم. آقای نخست وزیر حدودش چه قدر است، از آن حدود نباید خارج بشود. یک قدم کنار برود با او هم مخالفت می‏کنم. مجلس حدودش چه قدر است، روی حدود خودش عمل کند. شورای نگهبان حدودش چه قدر است؛ قوه قضاییه حدودش چی است؛ قوه اجرائیه. قانون معین شده است. نمی‏شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می‏کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد. (شروع فراز6 -استفاده شده خبرگزاری)نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت، که ما شورای نگهبان را قبول نداریم. نمی‏توانی قبول نداشته باشی. مردم رأی دادند به اینها، مردم شانزده میلیون تقریباً یا یک قدری بیشتر رأی دادند{و} به قانون اساسی{رای دادند}. مردمی که به قانون اساسی رأی دادند منتظر{هستند} که قانون اساسی اجرا بشود؛ نه{این طور نباشد که }هر کس از هر جا صبح بلند می‏شود بگوید من شورای نگهبان را قبول ندارم، من قانون اساسی را قبول ندارم، من مجلس را قبول ندارم، من رئیس جمهور را قبول ندارم، من دولت را قبول ندارم. نه!(پایان فراز6) همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید، و لو بر خلاف رأی شما باشد. باید بپذیرید، برای اینکه میزان اکثریت است؛ و (شروع فراز4 -استفاده شده خبرگزاری) تشخیص شورای نگهبان که این مخالف قانون نیست و مخالف اسلام هم نیست، میزان است که همه ما باید بپذیریم.(پایان فراز4) من هم ممکن است با بسیاری از چیزها، من که یک طلبه هستم، مخالف باشم. لکن وقتی قانون شد [تصویب‏] خوب، ما هم می‏پذیریم. بعد از اینکه یک چیزی قانونی شد دیگر نق زدن در آن، اگر بخواهد مردم را تحریک بکند، مفسد فی الارض است؛ و باید با او دادگاهها عمل مفسد فی الارض بکنند. و اگر نه، رأی می‏دهد آرام. با رأی آرام هیچ کس مخالف نیست. شما می‏گویید که نخیر، اینکه گفتند اینها اشتباه کردند؛ ولی ما در مقام عمل قبول داریم. رأیمان این است که این جوری نیست؛ اما در عمل ملتزم هستیم.

این هیچ مانعی ندارد. البته مسائل اگر مسائل اسلامی باشد، اگر در رأی هم مخالف باشید، باید تو سرتان زد! اما اگر یک مسائل سیاسی هست، مسائل [دیگر] هست، می‏ گویـید اینـها

اشتباه کرده‏ اند، بسیار خوب، ممکن است یک میلیون جمعیت هم اشتباه بکنند؛ این اشکال ندارد؛ اما در عین حالی که اعتقادتان این است که اینها اشتباه کرده‏اند، در عین حال باید بپذیرید. چاره ندارید…» (صحیفه امام، ج14، ص377-378)

در بیانات  ذیل، حضرت امام تاکید بر قوام همیشگی شورای نگهبان داشته و تذکراتی کلیدی و مهم برای استمرار قوام این نهاد را فرموده اند. لذا صرف عبارات استفاده شده در خبرگزاری مورد نظر و حذف تذکرات حضرت امام ، تعجب برانگیز است ! در عین حال در فراز 13 «گاهی می بینید …از کسی دیگری بر نمی آید» حذف گردیده و یا در فراز8   « می کردند » به  {انجام می دادند}  تغییر یافته است!

(شروع فراز5 – استفاده شده خبرگزاری) «..من با نهاد شورای نگهبان صد در صد موافقم و عقیده‏ام هست که باید قوی و همیشگی باشد( پایان فراز 5)، ولی حفظ شورا مقداری به دست خود شماست. برخورد شما باید به صورتی باشد که در آینده هم به این شورا صدمه نخورد. شما نباید فقط به فکر حالا باشید و بگویید آینده هر چه شد، باشد. شیاطین بتدریج کار می‏کنند. امریکا برای پنجاه سال آینده خود نقشه دارد. شما باید طوری فکر کنید که این شورا برای همیشه محفوظ بماند. رفتار شما باید به صورتی باشد که انتزاع نشود که شما در مقابل مجلس و دولت ایستاده‏اید. اینکه شما یکی و مجلس یکی، شما یکی و دولت یکی، ضرر می‏زند. (شروع فراز12 – استفاده شده خبرگزاری) شما روی مواضع اسلام قاطع بایستید، ولی به صورتی نباشد که انتزاع شود شما در همه جا دخالت می‏کنید. صحبت های شما باید به صورتی باشد که همه فکر کنند در محدوده قانونی خودتان عمل می‏کنید، نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم.( پایان فراز 12)  (شروع فراز13-استفاده شده خبرگزاری) در همان محل قانونی وقوف کنید، نه یک کلمه این طرف و نه یک کلمه آن طرف. گاهی ملاحظه می‏کنید که مصالح ‏اسلامی اقتضا می‏کند که به عناوین ثانوی عمل کنید. به آن عمل کنید گاهی می‏بینید که باید نخست وزیر در کاری دخالت کند که اگر دخالت نکند به ضرر اسلام است، به او اجازه دهید عمل کند. ضرورت اقتضا می‏کند که نخست وزیر فلان کار را انجام دهد که از کس دیگری بر نمی‏آید. شما باید سعی کنید که نگویند می‏خواهید در تمام کارها دخالت کنید، حتی در مسائل اجرایی. البته خود این مسائل را می‏دانید و عمل می‏کنید، ولی من تذکر می‏دهم. شما باید توجه داشته باشید که اگر مباحثات به مناقشات تبدیل شود و جلوی یکدیگر بایستید، اسباب این می‏شود که شورای نگهبان تضعیف شود و در آتیه از بین برود.(پایان فراز13) و (شروع فراز8 – استفاده شده خبرگزاری)آن کسانی که علمایی را که قبلًا کار شورای نگهبان را می‏کردند،{ انجام می دادند} کنار گذاشتند، به این خاطر بود، که کم کم آنها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و بتدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدار باشیم.»(پایان فراز8) (صحیفه امام، ج19، ص44و43)

بیانات ذیل  بخشی از وصیت نامه حضرت امام راجع به وظایف شورای نگهبان و  ناظر بر کنترل مصوبات مجلس و عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی است و با تاکید بر ملاحظه ضرورات کشور است لذا صرف استفاده خبرگزاری مورد نظر از بخش اول فرمایشات حضرت امام  و حذف ادامه بحث ، فحوای کلی بحث مورد نظر حضرت امام را نمی رساند.

(شروع فراز11-استفاده شده خبرگزاری) «000از شورای محترم نگهبان می‏خواهم و توصیه می‏کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهای آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند (پایان فراز 11) و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه جلوگیری نمایند و با ملاحظه ضرورات کشور که گاهی با احکام ثانویه و گاهی به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند.000» (صحیفه امام،ج21،ص421)

در بیانات ذیل حضرت امام که ناظر بر اهمیت مجلس و مصوبات آن و تاکید بر مجلس در رأس امور است را شامل می شود در عین حال تاکید به مراحل تصویب قانون را دارد و پس از تصویب قانون و تایید نهاد شورای نگهبان  و چون قانون مراحل خود را گذرانده است با وجود رأی فردی مخالف با قانون، همگان موظف به اجرای قانون هستند، نه این که کسی حق اظهارنظر بدون مفسده  را ندارد. البته با مراعات شرط مزبور، کسی هم حق تعرض به ایشان را ندارد. به هر حال در فراز 10 مورد استفاده خبرگزاری مورد نظر، و با حذف «و این مجلس کذا» و «و مفسد است یک همچو آدمی» و «باید» و  از طرف دیگر با اضافه کردن {کسی} و{یک همچو آدمی مفسد است و باید} که حکم ویرایش  و دخل و تصرف در اصل بیانات حضرت امام را دارد، متاسفانه خبرگزاری مورد نظر رسم امانت داری را بجا نیاورده  است! در عین حال فحوای کلی بحث مورد نظر حضرت امام را نمی رساند.

«…من تکرار می‏کنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمی‏گویم رأی خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما  (شروع فراز10- استفاده شده خبرگزاری) اگر {کسی }بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی،{ یک همچو آدمی مفسد است و باید }تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.(پایان فراز10) این مجلس ما حصل خون یک جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند؛ و این مجلس عصاره زحمت های طاقت فرسای این ملت مسلمان بوده است؛ این مجلس فراهم آمده از «الله اکبر» های مردم است؛ اگر بنا باشد که این مجلس فراهم آمده از «الله اکبر» مردم قدمی بر خلاف اسلام بگذارد، این مجلس مجلسی خواهد بود که بر خلاف مسیر مسلمین عمل کرده. با تمام قدرت، بدون اینکه ملاحظه از احدی و از مقامی بشود، مجلس باید مسائل را طرح بکند. و رد و بدل و انتقاد صحیح، بدون جار و جنجال، بدون هیاهو، مسائل را بگویند. کسی که مخالف است مخالفت خودش را بدون هیاهو بگوید. آن که موافق است موافقت خودش را بدون جار و جنجال بگوید. و بعد هم رأی بگیرند. وقتی رأی گرفتند، اگر اکثریت رأی داد، و بعد هم برده شد پیش شورای نگهبان و آنها هم صحیح دانستند این رأی را، مخالف اسلام ندانستند و مخالف قانون اساسی ندانستند، اگر بعدها بخواهند شیطنت بکنند، این شیطنت ها از مبادی غضب، از مبادی فاسد، بیرون می‏آید. باید سر تسلیم به مجلس، یعنی سر تسلیم به اسلام وقتی مخالف اسلام نیست، سر تسلیم به اسلام فرود آورد. روشهای غیراسلامی را، اگر هم در باطن- خدای نخواسته- دارند، نباید دیگر اظهار بکنند و نباید اذهان مردم را نسبت به مجلس مشوش کنند. این یک مسئله‏ای است اساسی، و باید همه توجه داشته باشند. به مجرد اینکه یک مطلبی بر خلاف رأی یک نفر است، نباید بگوید مجلس درست نیست. این خودش را اصلاح کند. این خودش درست نیست. نباید بگوید شورای نگهبان درست نیست. این خودش درست نیست. باید خودش را اصلاح بکند. و این گرفتاری هست برای ملت ما. و من امیدوارم که مجلس یک مجلس اسلامی، مجلس عبادت باشد؛ نه مجلسی که- خدای نخواسته- معصیت در آن واقع بشود و به دیگران اهانت کنند؛ به کسی بد بگویند. اینها خلاف اسلام است. و نباید بشود…»- (صحیفه امام، ج14 ، ص371-370)

متن ذیل مربوط به پیام ده ماده ای در رابطه با مصالح کشور، امور جنگ و حل اختلاف سران به تاریخ 25 اسفند 59 است که متاسفانه خبرگزاری مورد نظر بند دو پیام را تقطیع و ویرایش کرده است و در عبارت پیام «می باشند» به {است}و «یکی از این مقامات »به {آن} و «آنان» به {آن} تغییر یافته است!

«…2- مقامات فعلی، ریاست جمهوری، دولت، ریاسـت دیوان عالی، دادسـتانی کل کشـور، مجلس شورای اسلامی، (شروع فراز7 – استفاده شده خبرگزاری) شورای نگهبان، قانونی می‏باشند {است}و کسی حق ندارد در مصاحبه‏ها و نطقها و رسانه‏ها به یکی از این مقامات {آن}توهین و یا آنان {آن}را تضعیف نماید( پایان فراز 7)؛ و متخلف به ملت معرفی و مورد مؤاخذه قرار می‏گیرد. …» (صحیفه امام، ج 14 ، ص201)

سئوالی که از سرویس سیاسی خبرگزاری محترم  مورد نظر باید پرسید این است که با چه انگیزه ای از مجموع 7 پیام و سخنرانی  و متن مستقل مندرج در «صحیفه امام» به لحاظ تاریخی از بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران،13 فراز بدون مراعات حتی ترتیب شماره فراز که بعضا در یک متن مستقل نیز این ترتیب رعایت نشده، استفاده شده است؟ به عنوان نمونه فراز های انتخابی  به ترتیب 3 -9 -1 در پیام 25 اردیبهشت 63 و یا فرازهای 5-12-13-8  در سخنرانی 11 شهریور 63  با ترتیب شماره های انتخابی تناسب ندارد. باید گفت اگر افکار والای حضرت امام برایمان عزیز است، اگر اعتقاد قلبی به این داریم که سیره عملی و نظری امام خمینی، چراغ راهمان است، اگر اصرار داریم راه امام همان ادامه راه پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار (ع) است و نجات بخش انسان از ظواهر فریبنده دنیوی است  پس چرا همه با هم پاسداشت این ارزش های انسان ساز را ارج نمی نهیم. و به بهانه دفاع از امام و انقلاب بعضا با اعمال سلیقه در این ارزش های والا و مورد قبول همگان، کوتاهی می کنیم؟ مجدداً تاکید می شود حفظ باور و ارزش های مقدس انقلاب  که همگی برگرفته از مجموعه اسناد قلمی، صوتی، تصویری و سیره عملی و نظری حضرت امام خمینی(س) است بدون کم و کاست و دخل و تصرف حتی بدون تغییر یک «و» – کوشا و تمام اهتمام را داشته باشیم. و خدای ناکرده با مقاصد و منافع زود گذر و یا با  گرایش گروهی و فردی سیاسی؛ در تضعیف ارزش های والای انقلاب و امام عزیز، قدم برنداریم.

لذا تحریف بیانات حضرت امام به شرح فوق الذکر مطابق مفاد قانونی  ذیل نخواهد بود.

ماده 1 قانون الحاقی (قانون الحاق موادی به قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه) «هر کس در آثار مکتوب و یا غیر مکتوب حضرت امام مرتکب هر گونه دخل و تصرف متقلبانه ای اعم از جعل یا تزویر و یا تحریف شود ……» به منزله جرم بوده و کیفر آن در این قانون مشخص شده است و همچنین طی بند شش بخش ب – مصادیق ماده 21جرایم رایانه ای  مشخص شده توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (پایگاه خبری دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ماده 21 جرایم رایانه ای ) – اهانت به امام خمینی(ره) و تحریف آثار ایشان را جرم دانسته و مسئولیت ارائه دهندگان خدمات دسترسی در اینترنت را در این رابطه مشخص کرده است . در عین حال  مطابق تبصره 4 ماده یک قانون مطبوعات که اشعار می دارد: «خبرگزاری های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایتهای قانونی و جرائم و مجازات ها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن می باشند» (پایگاه خبری دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ماده 21 جرایم رایانه ای) و ماده 6 همین قانون که اشعار می دارد – «نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی  و خصوصی که در این فصل مشخص می شوند آزادند.» لذا مفاد بندهای 11،8،7  ذیل این ماده در قانون جرم تلقی شده است

٧ – اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن و همچنین اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید.

8 –  افترا به مقامات، نهادها، ارگان ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور باشد.

11- پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران (همان)

بخش دوم

حرمت شکنی نسبت به بیت شریف حضرت امام و پرچمدار بیت به بهـانه حضور در عرصـه انتخابات خبرگان رهبری و برشمردن جرایم رایانه ای فضای مجازی اتفاق افتاده در این رابطه.

«کسانی در همان زمان بودند که معتقد بودند [وقتی ] حکومت اسلامی است، انتخابات لزومی ندارد؛ امام فرمود نه، انتخابات باید باشد و منشأ اثر باشد، مردم تصمیم بگیرند، مردم انتخاب کنند و آنچه مردم می خواهند بشود. نتیجه  این سیاست، این شد که مردم در کنار انقلاب و در وسط میدان باقی ماندند و تا امروز بحمدالله باقی مانده اند؛ چون خود مردمند که دارند انتخاب می کنند.» (بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور-94.10.14- پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای)

به یمن بهاری بودن مشارکت مردم در انتخابات مجلس  و خبرگان رهبری در آستانه بهار95؛  این نعمت بزرگ را پاس می داریم و فرصت را غنیمت می شماریم تا رفع و یا حداقل کاهش مصائب اقتصادی و رفاهی  را که جزء مطالبات به حق مردم است از دولت مردان سیاست و اقتصاد بخواهیم و البته بجاست که از فضای انتخابات هر چه که بود بگذاریم و بگذریم اما درعین حال نیم نگاهی نیز به این توصیه بجا داشته باشیم  که «چشم پوشی نسبت به حق شخصی اگر منجر به این شود که دیگران اصل آن حق را نفی کنند، گناه است و به هیچ عنوان مصداق کرامت و بزرگی نیست » (پایگاه خبری انتخاب،2 اسفند 94)

طرح مساله

چند سالی است بخشی از یک جناح سیاسی که به عنوان دلواپسان شناخته می شوند  در حال نیت خوانی احتمال حضور نوه بنیان گذار جمهوری اسلامی  در عرصه انتخاب خبرگان رهبری بودند و مکرر این دغدغه  و نگرانی ها را رسانه ای نموده تا اولا واکنش نوه حضرت امام را بسنجند در ثانی تستی نیز بر افکار عمومی و میزان استقبال مردمی داشته باشند و مرتب نیز در این پالس ها ی خبری، پاسخ حضرت امام به رییس جمهور وقت و مخالفت با پیشنهاد نخست وزیری مرحوم حاج احمد آقا و عدم پذیرش کار دولتی  توسط ایشان در یک مقطع خاص انقلاب – که به مقتضای زمان و شرایط  در زمان حیات و رهبری حضرت امام مربوط  بود – را تیتر رسانه ای می کردند:

« بسمه تعالی . بنا ندارم اشخاص منسوب به من متصدی این امور شود. احمد، خدمت گزار ملت است و در این مرحله با آزادی بهتر می تواند خدمت کند. والسلام علیکم – روح الله الموسوی الخمینی – 59.5.1» (مجموعه 22 جلدی صحیفه امام ج13ص58)

این پاسخ موردی خاص حضرت امام را دلواپسان مرتب  تیتر خبری می کردند تا ضمن القاء تشابه زمانی و شرایط انتخابات 94 به زعم دلواپسان، هزینه نیت کاندیداتوری را بالا ببرند درحالی که قیاس مع الفارق بود. بخشی از مفهوم این پاسخ موردی خاص را حضرت امام  در نگرانی از تهمت و اتهامات بعد از حیات خویش نسبت به نزدیکان و دوستان در 23 آبان 61 بیشتر نمایان فرمودند :

«..احتمال قوی می دهم که پس از من برای انتقامجویی از من به بعض نزدیکان و دوستانم تهمتها که من آنها را ناروا می دانم بزنند و به آتشی که باید مرا بسوزانند آنان را بسوزانند و احیاناً به صورت دفاع از من انتقام مرا از آنها بگیرند. و اکنون در حیات من گفتگوها و زمزمه هایی به گوش می خورد که احتمال فوق را قوی تر می کند. لهذا من احساس وظیفه شرعیه نمودم برای رفع ظلم و تهمت، نظر خود را نزد ملت عزیز اظهار کنم که از قِبَل من در این خصوص تقصیری نباشد. یکی از آنان که بیش از همه احتمال انتقامجویی از من درباره او می رود احمد خمینی فرزند این جانب است…»(صحیفه ا مام،ج17،ص90)

با این وجود پاسخ آیت الله سید حسن خمینی درخصوص ادعای دلواپسان مبنی بر توصیه حضرت امام به عدم ورود منسوبین ایشان به عرصه کار دولتی چنین بود: « امام به ابوی ما گفت که »نمی گویم در جمهوری اسلامی کاری را قبول نکن، اگر لازم شد همه کار بکن و هر مسوولیتی را قبول کن؛ اما اگر دیگران هستند بگذار آنها انجام دهند. وی افزود:

«بنابراین، اگر روزی لازم شد که من کاری را انجام دهم در اینجا شانه خالی کردن کار غلطی است، زیرا مصلحت سنجی شخصی و عافیت طلبی با اندیشه امام و آرمان های ما سازگار نیست».( پایگاه خبری انتخاب با کد خبر ۲۲۳۰۷۶)

الف: ماه های منتهی به انتخابات خبرگان94 و شروع بد اخلاقی های  رسانه ای نسبت به پرچمدار بیت شریف امام خمینی.

خبر کاندیداتوری آیت الله سید حسن خمینی برای انتخابات خبرگان رهبری توسط حجت الاسلام سید علی خمینی با تعبیری زیبا که «همه ما صفرهایی هستیم که با عدد وجودی امام ارزش و احترام پیدا می کنیم» (پایگاه خبری تابناک مورخه20 آذر 94) اعلام گردید در عین حال تاکید بر حضور مستقل اخوی مکرم داشتند.

صرف نظر از چرایی عدم امکان حضور سید حسن خمینی در عرصه انتخابات، آنچه آزار دهنده می نمود انعکاس اظهارات خلاف واقع  و آمیخته با بد اخلاقی رسانه ای حرمت شکن بود که بعضا فاقد ابتدایی ترین آموزه های اخلاقی دین مبین اسلام می نمود؛ با گمانه زنی و فرضیات. امور را اتفاق افتاده و حقیقت می پنداشتند و بر اساس آن تحلیل ارائه می دادند در حالی که شروع بحث از اساس کذب محض بود و تکذیب این فرضیات واهی از  سوی نزدیکان  بیت شریف امام نیز مانعی در فریاد رسانه ای آنان به حساب نمی آمد؛ و صرف نظر از هیچ تحلیل و پاسخ گویی، صرفا بد اخلاقی صورت گرفته نسبت به شجاعت بی نظیر آیت الله سید حسن خمینی در ورود به عرصه انتخابات بود که به عبارتی مشارکت درانتخابات و انجام وظیفه نسبت به گذشتگان و ادای دین به ارزشهای منبعث از جان فشانی شهدای عزیز انقلاب، حمیت و غیرت در عمل به باورهای پاک انقلاب و از طرفی مسئولیت پذیری در مقابل مصائب و دشواری های کنونی موجود و توجه به میراث  برای آیندگان محسوب می شود. در عین حال که مشارکت در انتخابات گرچه حق شخصی است اما  چشم پوشی از آن منطقی نخواهد بود. لذا به نظر لازم است بد اخلاقی های صورت گرفته ، به سه منظور مرور گردد :

1- بررسی میزان پایبندی به قانون و مراعات آن در فضای مجازی در زمان انتخابات 94 به استناد مفاد قانون مطبوعات و جرایم رایانه ای

2- از طرف دیگر مروری باشد بر فضای بعد از انتخابات که بر این هجمه ها و بد اخلاقی ها و بی انصافی ها به صورت منسجم افزوده شد؛ آن هم  در مقابل سکوت طرف مقابل که حاکی از شجاعت، بردباری، میزان تحمل، اخلاق پسندیده و ستودنی است.3- از سوی دیگر شاید بازبینی این مطالب برای دلواپسان اقلیت حرمت شکن، فرصت تامل و تدبر در گفتار و عملکرد انتخاباتی خویش  به قصد اصلاح  روند گذشته  را فراهم آورد.

ضمن عرض پوزش از دوست داران بیت شریف امام که قطعا از این بازبینی مکدر خواهند شد به ناچار جهت تنویر افکار عمومی ، صرفاً بخشی از این حرمت شکنی های فرآوان آورده می شود. حرمت شکنی هایی که از اساس و ریشه «فحش و ناسزا» بوده و بدیهی است پاسخ منطقی نیز نیازی نداشته باشد. چرا که« فحش وناسزا» عین بی منطقی است.

مجدداً یاد آور می شوم مطابق تبصره 4 ماده یک قانون مطبوعات که اشعار می دارد: «خبرگزاری های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت های قانونی و جرائم و مجازات ها و مرجع و نحوه دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن می باشند» و ماده 6 همین قانون که اشعار می دارد «نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی  و خصوصی که در این فصل مشخص می شوند آزادند.» مفاد  بندهای ،8،11  ذیل این ماده در قانون جرم تلقی  شده است.

٨ –  افترا به مقامات، نهادها، ارگان ها و هر یک از افراد کشور و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی که حرمت شرعی دارند، اگر چه از طریق انتشار  عکس یا کاریکاتور باشد.

١١-  پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران

در فصل پنجم قانون جرایم رایانه ای ، ماده 18 اشعار می دارد:

«هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت….»

این ماده قانونی نیز ضمن جرم دانستن، هتک حرمت و نشر اکاذیب نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی ؛ جنبه کیفری آن را نیز تعیین کرده است.

در عین حال قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین و یا هتک حرمت  که منجر تصویب ماده واحده 79.10.4 مجلس شورای اسلامی گردید و به تاریخ79.10.10 به تایید شورای نگهبان رسیده است اهانت و توهین را چنین تعریف می نماید: « ماده واحده – از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین و … عبارت است از بکار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام  حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود…….» (پایگاه خبری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی) به طریق اولی مکتوب این اهانت ها و توهین ها در فضای مجازی نظر به  حجم مراجعات متعدد بینندگان به آن، چه بسا نسبت به مشاجره لفظی حضوری با شاهدان محدود، آثار مخربتری خواهد داشت به خصوص که شهرت  و موقیعت سیاسی، اجتماعی مخاطب نزد افکار عمومی غیر قابل انکار باشد.

بد اخلاقیهای بخشی از پایگا ه های خبری در انتخابات خبرگان رهبری 94

1- اتهام بازی خوردن در فریب مردم، توسط دشمن (پایگاه خبری جهان نیوز 14 آذر )2 – اتهام مورد سوءاستفاده قرار گرفتن برای تخریب و تحریف امام  (پایگاه خبری روزنامه کیهان 21 آذر) 3- اتهام عدم آشنایی پرچمدار بیت شریف امام به ابعاد وجودی شخصت امام (پایگاه خبری جوان آنلاین 23آذر )4- تشبیه به ویروس ایدز(پایگاه خبری پایش 2 دی) 5- اتهام سوء استفاده قرار گرفتن بیت شریف امام توسط سایر بزرگان نظام (خبرگزاری فارس 3 دی) 6- تشابه سازی غائله جنگ جمل با وضع موجود بیت شریف امام (پایگاه خبری پارسینه 11دی)7- استفاده از صفات تحقیر آمیز چون «کوچک» (خبرگزاری دانشجویی snn 6بهمن)8- اتهام خود بزرگ بینی و امام پنداری (پایگاه خبری فردا نیوز به نقل از روزنامه وطن  امروز 14 بهمن) 9- قیاس پسر نوح با نوه گرام امام (پایگاه خبری سازمان بسیج دانشجویی 14 بهمن) 10 – تخریب شخصیت ، با شایعه سرازیر شدن  اشگ (خبرگزاری دانشجویی snn 25بهمن)11 – توهین با مداحی حماسی« بعد از امام جماران نشین شده اند» (پایگاه اطلاع رسانی روضه نیوز 27 بهمن) و ده ها نمونه دیگر در فضای مجازی دوره انتخابات 94 که از مصادیق جرایم مشخص شده در قانون مطبوعات و جرایم رایانه ای در عناوین استفاده شده پایگاه های خبری بود.

در مقابل این همه بی انصافی فقط می توان گفت: گرعقال تمنیات دنیا واننهید و شتابان در پی مطامع سیاسی گروه اقلیت حرمت شکن خویش باشید؛ نظری هم به رای مردم کنید. اهل کوفه خواندن و یزیدیان خطاب کردن، دردی را دوا نمی کند، به فکر اصلاح اندیشه خویش باشید چرا که ناچار به زندگی در بین مردمی هستید که اندیشه ای متفاوت از شما دارند. به اعتقاد و باور  امام نظر کنید که مردم را در همه حال ولی نعمت خویش می دانست و توصیه به مراعات حرمت آن فرمودند.

در پایان افاضات مرجع جلیل القدر آیت الله وحید خراسانی  را یاد آور می شوم که فرمودند: «اگر علاقه ای به آقای خمینی دارند در اولادش حفظ کنند» (پایگاه خبری شفقنا- کد خبر105952) و یا حضور معنادار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بعد از انتخابات  در بیت یادگار امام و دلجویی از آیت الله سید حسن  خمینی (پایگاه خبری نامه نیوز- کد خبر 312366)  که حقاً موجب شادی،آرامش و امید در کالبد علاقه مندان بیت شریف امام گردید. امید است با تمکین به رأی مردم که بخشی از علقه مردم در قلم مجری صدا و  سیما جاری  شد: «ما همیشه در همه  تصمیم ها تحت امر رهبریم، اما دلمان بدجوری شکسته و از هم سوال می کنیم چه شد؟خدایا، نکند دل اماممان به درد بیاید.»(پایگاه خبری انصاف نیوز- کد خبر20249) و با  رجوع به نظر مراجع عظام ، بیش از این موجبات رنج و آزار مشتاقان حقیقی امام و بیت شریف را فراهم نیاورند.

به امید روزی که بد اخلاقی ها، هنجار شکنی ها و رفتارهای دون شأن یک اجتماع مذهبی از کشور عزیز ما رخت بربند و این مهم میسر نیست جز اراده و اهتمام و خواسته شهروندان و حاکمیت. ان شاءالله روزی رسد که به هر سو نظر کنیم خوبی ها باشد و از بدی ها و بد اخلاقی ها خبری نباشد.

منابع:

1- خمینی، امام، صحیفه امام (بیانات، پیامها، مصاحبه ها، احکام، اجازات شرعی و نامه ها)، دوره بیست و دو جلدی، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، پاییز 1378، چاپ اول

2- پرتال حضرت امام،پرتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،پایگاه خبری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی،پایگاه خبری internet.ir  متعلق به دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

3- قانون الحاق موادی به قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه» مصوب26/6/69 مجلس شورای اسلامی

4-پایگاه خبری دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ماده 21 جرایم رایانه ای

5- پایگاه خبری دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ماده 21 قانون جرایم رایانه ای

6- پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

7- پایگاه خبری انتخاب،2 اسفند 94،کد خبر ۲۵۳۶۳۴ بیانات آیت الله سید حسن خمینی،با تیتر خبری انتخابات امسال به هیچ بهانه نباید مورد غفلت واقع شود

8- پایگاه خبری تابناک مورخه20 آذر 94

9- پایگاه خبری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بخش قوانین و مقررات

10- رمزگشایی از بازی دشمن …پایگاه خبری جهان نیوز 14 آذر

11- بازی با نام ها…پایگاه خبری روزنامه کیهان 21 آذر

12- راه رهایی سید …پایگاه خبری جوان آنلاین 23آذر

13- رئیس دفتر…..پایگاه خبری پایش 2 دی

14- فتنه ….خبرگزاری فارس 3 دی

15- اظهارات بی سابقه مسئول…پایگاه خبری پارسینه 11دی

16- ….کوچک….خبرگزاری دانشجویی snn6 بهمن

17- همه آزمونهایی که سید …. –پایگاه خبری فردا نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز 14 بهمن 18- ما مدیون نوح هستیم …پایگاه خبری سازمان بسیج دانشجویی 14 بهمن

19- اشک های سید ….خبرگزاری دانشجویی -snn.ir 25  بهمن

20- … بعد از امام تازه….. –پایگاه اطلاع رسانی روضه نیوز 27 بهمن

21- پایگاه خبری شفقنا با کد خبر 105952

22- پایگاه خبری نامه نیوز با کد خبر ۳۱۲۳۶۶

23- پایگاه خبری انصاف نیوز با کد خبری 20249  ، واکنش آزاده نامداری به رد سیدحسن: چه شد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا