خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا عکس گرفتن با موگرینی را با نگاه جنسی تحلیل می‌کنیم؟

«مهدی مطهرنیا» استاد دانشگاه در یادداشتی به بهانه‌ی مطرح شدن عکس‌های سلفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، در کانال رصد سیاست و دیپلماسی نوشت:

نماینده یا نماینده آفرینان!

به من اجازه دهید از دریچه‌ی نگرشی دیگر به این موضوع بنگرم؛ هرچند این دیدگاه را نفی نمی‌کنم.

پرسش این است چرا به عکس گرفتن با موگرینی نه به عنوان یک زن! که به عنوان مسوول سیاست خارجی اروپا نمی‌نگریم؟ چرا برای ما در قرن بیست و یکم که در خیابان‌های شهرهای بزرگ و کوچک بزرگترین کشور اسلامیش این همه (زنان) شایسته‌تر و بسی زیباتر از موگرینی در گذرند؛ عکس گرفتن با او برای نماینده‌هایش و مردم نماینده آفرینش این اندازه مهم است؟

چرا نگاه ما این اندازه جنسیتی و جنسی شده است؟ چرا عکس گرفتن با موگرینی را با نگاه جنسی تحلیل می‌کنیم؟ و به خود اجازه می‌دهیم این گونه به عکس گرفتن‌ها بنگریم؟ این نگاه به آدمیت که هر هم‌نشینی زن با مرد را تحلیلی جنسی و جنسیتی و ناشی از عقده‌های فرو خفته قلمداد می‌کند، برای یک ملت بزرگ با تمدنی هزاره‌ای، بسی دردآور است.

امید دارم من بد ادراک کرده باشم. هر عکس گرفتن و هر نشست و برخاستی را نباید با دیده‌ی نادرست نگریست. حداقل؛ اندکی به سنت معنادار بزرگان حکمت و دین بنگریم. آیا آنها هم با چنین نگاهی به این موارد نظر می‌کردند؟

یادمان باشد فرهنگ را باید به مانند یک فرزند پروراند نه به مانند یک سازه ساخت.

فرهنگ پروری در پایین و در میان توده‌های مردم را باید در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در مورد رفتار نمایندگان مجلس و سلفی گرفتن با خانم موگرینی باید از منتقدین پرسید ” آیا مردم ما در محیط های مختلف از دانشگاه و ورزشگاه و کنسرت گرفته تا خیابان با مشاهیر مختلف هنری ، سیاسی و ورزشی اصرار به برقراری ارتباط و مثلا گرفتن عکس ندارند!؟” خب این فرهنگی هست که در بطن جامعه ما وجود داره و در زمان مناسبی خودشو نشون میده . چرا فکر میکینم کسی که وزیر و وکیل میشه باید جور و شکل دیگه ای باشه و مثلا باید شاخ داشته باشه ؟؟؟من نه تنها این گونه ابراز احساسات رو غیر عادی و زشت نمیدونم بلکه با توجه به تحمیل انزوایی که از داخل توسط انحصارگرایان فکری و فرهنگی و از خارج توسط تبلیغات منفی و تحریمی علیه جامعه ما شده و مانع از ارتباطات فرهنگی و گردشگری و رفت و آمد آزاد و کم دردسر میشه ، این گونه رفتارها رو عادی و مثبت و نشون دهنده علاقه متن جامعه ایرانی نسبت به تعامل و ورود به جامعه جهانی میدونم … تعجب بیشتر من از بولد شدن این گونه عکس ها در فضای مجازیه که قاعدتا باید از لحاظ فکری کمی جلوتر از فرهنگ بسته ی یکدست تحمیل شده به فضای جامعه باشه.
    البته اینکه تو ابراز احساسات دچار افراط و تفریط هم بشیم هست ولی اینجور بولد کردن یه مسئله بیشتر سرکوب بی رحمانه یه رفتاری هست که واقعیت خارجی داره و شیوه درستی نیست

    2
    5
  2. ذوق ردگی آقایان از دیدن نماینده دولی که همگی در جنگ تحمیلی به دنبال نابودی یه ملت مستقل بودن واقعا جای تاسف داره و هرگونه توجیه این امر به هر شیوه ای نوعی اهانت به شرافت و استقلال ایرانی و مسلمانان دارد که در طول تاریخ در برابر مستکبران ایستادگی کردند.
    لطفا با توجیهات رفتار ناشایست عده ای غرب زده و دنباله روی دنیای کاملا مادی بدون در نظر داشت آخرت گرایی و خدا پرستی را خوب جلوه ندهید.
    اگر مسلمانید خداوند در قرآن از دوستی و ولایت مشرکان نهی نموده پس با توجیهات خود را گول نزنید.

    2
    2
  3. جناب آقای مطهرنیا! بسیاری از داوری های ما مبتنی بر پیشداوری های تلویحی است (که گاهی همه ما آن پیشداوری ها را قبول داریم اما یا می ترسیم یا شرم داریم که بر زبان بیاوریم). داوری در مورد کار نمایندگان هم مبتنی بر این قبیل پیشداوری هاست، که البته در اکثر مواقع درست بر هدف می نشیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا