آیت الله صانعی: هیچ انسان نجسی نداریم
آیت الله صانعی از مراجع تقلید قم، در دیدار با تعدادی از اعضای فراکسیون زنان مجلس گفت: برخی از فقها (قدس الله اسرارهم) طبق یک روشی که بوده میگفتند که غیر مسلمانان حق ندارند برای فاتحه حتی به مسجد مسلمانان بیاید. بنده به این نتیجه رسیدم که همه انسانها پاکند و هیچ انسان نجسی نداریم.
به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در این جلسه فاطمه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس گفت: هدف ما از اینکه خدمت حضرتعالی رسیدهایم این است که چگونه میتوانیم با یک تعامل سازنده و همفکری به مسائل جامعه و مطالبات اجتماعی بپردازیم و در جهت حل و فصل مشکلات پیش روی جامعه اقدام کنیم. امروز مسائل مهمی در حوزه حقوق زنان در جامعه مطرح است که بایستی برای آنها راهکار قانونی مناسبی ارائه کنیم تا این مشکلات برطرف شود.
آیت الله صانعی ضمن تشکر از حضور نمایندگان گفت: طی سخنان مبسوطی فرمودند: بنده چند سال قبل خدمت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی (رضوان الله تعالی علیه) عرض کردم شما که معتقدید نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل میدهند به نمایندگان محترم مجلس بگویید نظرات فقهی متفاوتی که در راستای احقاق حقوق زنان است را در مجلس مطرح کنند و آنان را تشویق کنید که به آن رأی بدهند. اگر هم شورای نگهبان آن را رد کرد در مجمع تشخیص مصلحت آن را بررسی و تصویب میکنید. ایشان – خدایش رحمت کند- فرمودند: فلانی شما اینجا نشستهاید، ولی نمایندگان از طرح این مباحث ابا دارند برای اینکه در دوره بعد ممکن است اینها را رد صلاحیت کنند. امروز هم من به شما عرض میکنم که چنانچه با مشکلاتی در قانون و جامعه مواجه شدید مأیوس نباشید. نظرات فقهی متفاوت با قانون فعلی را مطالعه کنید و چنانچه فقهای گذشته و حال فتوا و نظر فقهی در موردی داشتند بررسی کنید و اگر حتی نیاز بود از مراجع تقلید استفتاء نمایید و با استناد به آن نظرات فقهی به صورت طرح به مجلس ارائه دهید، و تلاش کنید که همگان در خصوص مشکل و راه حل آن بحث کنند و نباید متوقع باشید که فوراً نتیجه دهید بلکه همین مطرح شدنها مقدمهای برای پذیرش راه حلهاست. مرحوم میرزای قمی (ره) کتاب قوانین را که نوشتند به ایشان گفتند کتاب شما را به حوزه اصفهان- که حوزهای کهن بود – بردند و آنرا پرت کردند بیرون، میراز گفت همین که به حوزه اصفهان رفته فعلاً کفایت میکند ولو پرت کردند بیرون. اما همین کتاب حالا کتابی وزین است و سالیان طولانی در حوزهها مطرح بوده است، بنابراین شما هم نگران نباشید که این طرحها برود و رد شود، بلکه اگر حتی در مجلس هم رأی نیاورد کفایت میکند، امروز شما دیدگاههای فقهی را که با مسائل و مشکلات جامعه سنخیت دارد در مجلس به عنوان اینکه ما اینطور میفهمیم و اسلام اینگونه میگوید طرح کنید تا به نتیجه برسد. و توجه داشته باشید، هر کاری را که میخواهید انجام دهید برای خدا انجام دهید و خداوند هم کمک میفرماید «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُـحْسِنِینَ»، بنده هم چیزی جز زنده بودن اسلام برای انسانها در تاریخ بشریت نمیخواهم.
وی ادامه داد: به طور کلی در بحث حقوق زنان بنده معتقد هستم که هیچ حقی از زنان در اسلام از بین نرفته و تبعیض جنسیتی نیست، بنده معتقد به عدم شرطیت مرد بودن در قضاوت و حاکمیت، برابری دیه، تساوی در قصاص، اولویت مادر بر جد در قیمومیت و… هستم و اصلاً تبعیض ملیت و مذهب هم وجود ندارد، تمام انسانها در حقوق انسانی با هم برابر و شریک هستند. در مسئله زنان مسئله ارث است که علامه طباطبایی (ره) تبیین کردهاند و ما هم گفتهایم و یکی مسئله طلاق است که پاسخ آن را هم دادهایم.
شاگرد مبرز امام خمینی در بحث تساوی همهی انسانها در حقوق به موضوع غیبت اشاره کرده و گفت: در باب غیبت، بزرگان فقه ما مثل صاحب جواهر، شیخ انصاری، صاحب حدائق و دیگران گفتهاند: غیبت غیر شیعه از مسلمانان جایز است، غیبت چیست؟ غیبت اینکه شما حرفی را پشت سر کسی بزنید برای اینکه شخصیتش را ترور کنید. محقق ثانی، امام و ظاهراً شهید ثانی اینگونه غیبت را معنا میکنند: سخن به قصد تنقیص افراد و کوچک کردن آنها، فقهای ما (قدس الله ارواحهم) بعضی موارد مستثنا میدانند و گفتند جایز است. این نظریه بزرگان بوده اما بنده از همان اوایل طلبگی اشکالها و ایرادهایی که امروز جوانان ما دارند، داشتم. که این چه اسلامی است که میگوید که یک جعبه کبریت را از یک غیر مسلمان نمیشود برداشت، ولی آبرویش را میتوان ریخت؟ وقتی مالش محترم است، عرضش هم محترم است، ناموسش محترم است، آبرویش هم محترم است، چه دلیلی دارد که جایز باشد، مگر کسی که دشمنی بکند، چون دشمنی، دشمنی میآورد بنابراین ملاک حرمت، انسانیت است نه جنسیت و ملیت و مذهب، پس غیبت هیچ انسانی جایز نیست و ما معتقدیم که آبروی هیچ انسانی را نمیتوان برد مسلمان باشد، یا غیر مسلمان.
وی ادامه داد: در خصوص زنان هم قرآن کریم امر به معاشرت به معروف کرده است خوب این «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» یعنی اینکه با زنان خوبی کنید و این همه سفارش پیامبر (ص) که فرمود: «حُبّبَ الیَّ مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّةُ عینی فی الصلاةِ» چه گونه باید تفسیر شود؟ این که بعضی روایات دارد زن حق ندارد بدون اجازه شوهر از خانهاش بیرون برود برخی از فقها فرمودهاند: به بازار و مدرسه هم نمیتواند برود. ولی مرحوم آیت الله خویی (ره) میفرمود: اگر مزاحم حقوق باشد نمیتواند برود، این حرف درستی است. اما بنده عرض کردهام این خروج را که در روایات آمده باید با تاریخ آن روز دید، منظور آن خروج به صورت قهر و از روی عصبانیت است که شاهدش این است که در روایت آمده که نفقه ندارد. پس منظور همان خروج به صورت قهر است و ما این را گفتهایم و همچنین گفتهایم که در این مورد فرقی بین مرد و زن نیست. همچنان که قرآن کریم میفرماید: «وَمِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکم مِنْ أَنفُسِکمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْکنُوا إِلَیهَا وَجَعَلَ بَینَکم مَوَدَّةً وَرَحْمَةً»؛ زن و شوهر برای آرامش یکدیگر هستند، پس هیچکدام نمیتواند آرامش دیگری را بر هم بزند.
آیت الله صانعی افزود: روایتی که دارد زنی شوهرش به مسافرت رفته بود و به پیامبر (ص) پیغام داد که پدرم بیمار است آیا به عیادت بروم، فرمود: نه، مرتبه بعد سؤال کرد که پدرم از دنیا رفته آیا به تشیع جنازهاش بروم، فرمود: نه. این روایت خلاف اصول مسلم اسلام است، این روایت خلاف اخلاقی است که در اسلام مطرح است. اسلام میگوید با زنان خوب رفتار کنید این روایت خلاف اصول مسلم است همه فقها هم قبول دارند که اگر روایتی خلاف اصول مسلم باشد، باید طرح و کنار گذاشته شود و علمش به اهلش واگذار شود، و این اشکالی است که باید به آن توجه شود.
این مرجع تقلید در ادامه در بارهی اخلاق گفت: عیادت بیمار، تشییع جنازه، مهمان کردن، آنچه را برای خود میپسندی برای دیگران بپسند و … اینها از اخلاق اسلامی است و ما گفتهایم اینها برای همه انسانهاست نه فقط برای مسلمانان بلکه تمام انسانها باید با یکدیگر برخورد مسالمت آمیز داشته باشند، تکبر نکنند و تواضع داشته باشند، چه مسلمان باشند چه غیر مسلمان، برخی از فقها (قدس الله اسرارهم) طبق یک روشی که بوده میگفتند که غیر مسلمانان حق ندارند برای فاتحه حتی به مسجد مسلمانان بیاید. بنده به این نتیجه رسیدم که همه انسانها پاکند و هیچ انسان نجسی نداریم. اسلام آمده مردم را دعوت کند وقتی میخواهید اینها را به طرف اسلام دعوت کنید، نمیتوانید این مسئله را مطرح کنید.
وی افزود: فقها یک بحثی دارند که می گویند نقل قرآن به غیر مسلمان حرام است، بیع مصحف و کتاب آسمانی قرآن به غیر مسلمان حرام است. امام امت (س) وقتی به این بحث میرسد میفرماید: خیر، نه تنها حرام نیست، بلکه مستحب و گاهی واجب است. استدلال امام چه بود؟! ما آمدیم قرآن را برای دعوت دیگران به اسلام بخواهیم حال غیرمسلمانی آمده و میگوید برنامه دینتان را بدهید وقتی برنامه را ندهیم می گویند حتماً دینتان مشکلی دارد.
این مرجع تقلید دربارهی وضع بعضی از قوانین در مورد سن ازدواج گفت: در مورد سن ازدواج هم تعیینش از سوی قانوگذار منع شرعی ندارد نمایندگان محترم میتوانند با توجه به نظر کارشناسان روانشناسی و جامعه شناسی سنی را برای ازدواج معین کنند و علاوه بر بلوغ جسمی رعایت سایر موارد روحی و روانی و صدمات محتمله را نیز در قانون مورد توجه قرار دهند و سن بلوغ شرعی خصوصیتی ندارد.
وی دربارهی بعضی از مسائل روز جامعه که مطرح است گفت: ملاحظه کنید در گذشته زنان حقوق ناچیزی داشتند، و زنان حتی برای تحصیل در مدارس دچار مشکل بودند اما امروز بحمدلله میتوانند به دانشگاه بروند، در علوم مختلف هم پای مردان متخصص و صاحب نظر شوند و در خصوص ورود زنان در اجتماعات و اماکن مختلف فرهنگی و مذهبی و همچنین ورزشی که امروزه زیاد در مورد آن بحث میشود با رعایت حدود شرعی و اجتماعی همانند حضور مردان فی حد نفسه مانعی ندارد و در بحث نظر زن، به بدن مرد اجنبی و حدود آن اقوال منع و جواز نیز وجود دارد چنانکه علامه در تذکره آنها را متذکر شده است و از فقهای معاصر نیز مرحوم آیت الله خویی (ره) علاوه بر جواز نظر به وجه و کفین مرد اجنبی؛ حد بیشتری را مستثناء کردهاند و البته نظر فقهی اینجانب که در حاشیه عروة نیز آمده است جواز در صورت عدم مفسده است. به هر حال اگر حضور زنان در این گونه اماکن مشکلاتی را برای آنها بوجود آورد بر مسوولین است که آن مشکلات و موانع را برطرف نمایند نه اینکه از حضورشان جلوگیری کنند.
آیت الله صانعی در پایان گفت: نتیجهی عرایضم این است که شما نظرات فقهی متفاوت با قانون فعلی را مطالعه کنید و به صورت طرح ارائه دهید، چه قبول شود و چه رد شود، باید شروع کرد نباید متوقع باشیم زود نتیجه بدهد. بلکه باید امیدوار بود و ان شاء الله خداوند هم کمکتان میکند و زحمات بالاخره به نتیجه خواهد رسید و از خداوند میخواهم که شما را حفظ کند و مطمئن باشید در راه اعتلای اسلام و کلمة الله موفق خواهید شد.
انتهای پیام
سلام-انسانی که به خود اجازه می دهد بهتان وافتراء بخصوص در عرض افراد بگوید نجس می شود و از شیطان هم جلو می زند حتی اگر حافظ قرآن باشد الخصوص به جهت خوشایند دیگری مگر اینکه توبه کند و سعی در جبران آب ریخته کند انشا الله خدا اورا ببخشد
تاریخ اسلام چه پیشرفت هایی را درچنته خوددارد که ثمره اقوال وارائ فقهای روشن بین اسلام بوده است اللهم زد ولاتنقص…