خرید تور نوروزی

چرا دکتر عبدالکریم سروش نماز می‌خواند

«عبدالکریم سروش» معتقد است تمام اوامر و نواهی که ما در دین داریم اوامر و نواهی پیامبر است. اما چون خدا پیغمبر را قبول داشته و چون در او نشسته بود، امر و نهی او امر و نهی خدا است. اما خدا مستقیما امر و نهی نمی‌کند.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر عبدالکریم سروش، روشنفکر دینی، در جلسه‌ای که فیلم آن در کانال تلگرامی او منتشر شد، نسبت به این پرسش که «ما چرا نماز می‌خوانیم» ابراز عقیده کرد: یکبار کسی از من پرسید: «آقا شما چرا نماز می‌خوانید؟» حالا من جوابی که به او دادم را کمی کامل‌تر اینجا خدمت شما می‌گویم.
سروش در این‌باره توضیح داد: اصلا نگفتم چون امر خداوند است. گفتم برای اینکه تجربه‌ی پیامبر بوده است و من در تجربه‌ی پیامبرانه شرکت می‌کنم. البته نماز خواندن فرصتی است برای من تا با خدا حرف بزنم و درباره‌ی خودم تامل کنم. علامت این هم هست که من عضو یک مجموعه‌ی بزرگ به نام مجموعه‌ی مسلمانانم. از این طریق ابراز هویت می‌کنم و از این طریق احراز هویت هم می‌کنم؛ همه‌ی اینها را نشان می دهم. البته از این شریک تجربه‌ی پیامبر شدن بهره های معنوی هم می‌برم.
[آن شخص سوال کننده دوباره]گفت: «خب خود پیغمبر چرا نماز می‌خوانده است؟»

گفتم پیغمبر نماز می‌خوانده چون او در تجربه‌ی خودش همه‌ی عالم را در تسبیح دیده است. اصلا بی اختیار به نماز می‌افتاده، بی اختیار به سجده می‌افتاده است.

پیامبر مقلد نبود [اما] من مقلدم. او در نماز خواندن خود مقلد نبود. تجربه‌ی فربهی کرد. همان تجربه‌ای که ماه رمضان و شب قدر را برای او ساخت. همه‌ی عالم را دید که در حال تسبیح خداوندند که چند بار هم در قرآن آمده است:« تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالْأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ ولکن لَّا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ؛ هیچ چیزی نیست که تسبیح خدا را نگوید ولی شما تسبیح آنها را درک نمی‌کنید.» اما پیامبر این کار را کرد، درک کرد. محال است شما یک جهانی را ببینید که همه تسبیح می‌کنند؛ مرغ تسبیح خوان و من خاموش. اصلا شما هم به تبع خم می‌شوید و نماز می‌گذارید.

پیامبر از سر آن تجربه به سجده و خضوع افتاد و نماز گذارد. حالا ما این تجربه را می‌بینیم که چه تجربه‌ی خوش عاقبتی بوده و از چه منشا و مبنای عالی و متعالی برخاسته است. حالا دیگر عزم هماهنگی با پیامبر و هماهنگی با کل جهان می‌کنیم. در تسبیح این یونیورس(جهان) شرکت می‌کنیم. بسیار تجربه‌ی نشاط‌ انگیزی است.

اشکالی ندارد که کسی بگوید من به امر خدا سجده می‌کنم و نماز می‌گذارم ولی حقیقت آن است که پیامبر پس از آن تجربه [بود که ] ما را امر کرد نماز بخوانیم. او گفت: «صلوا كما رأيتموني أصلي.» این‌جوری که می‌بینید من نماز می‌خوانم شما هم نماز بخوانید. همین‌طوری خم بشوید، همین‌طوری رکوع بروید، همین‌طوری سجود بروید. این اذکار را بگویید که البته آمیزه‌ای از معرفت و هویت بود. ما به این دلیل تبعیت می‌کنیم و نماز می‌خوانیم، نمازی بسیار معنی دار.

ببینید تمام اوامر و نواهی که ما در دین داریم اوامر و نواهی پیامبر است. اما چون خدا پیغمبر را قبول داشته و چون در او نشسته بود، امر و نهی او، امر و نهی خدا است. اما خدا مستقیما امر و نهی نمی‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مزخرفه … بیایید روراست باشیم درست یا غلط این متن کل فقاهت رو رد می کنه … تعلیمات پیامبر شامل اوامر و نواهی و واجب و حرام بوده … چطور پیامبر تجربه (وحی) خودشو که مختص به خودش باید باشه رو می تونه امر اختیاری قابل تقلید و پیروی و یا به ادعای فقها امری تکلیفی باشه !؟!
    فقها خیلی سفت می کنن ایشون هم خیلی شل می گیره … !
    متاسفانه دکتر سروش با آنچه که از رفتار و وحی پیامبر دریافت کرده صادق نیست و بنا بر دلایلی مصلحت می بیند که محافظه کاری کند .
    قرائت دینی سروش چهار چوبی ندارد و فاقد توان برکشیدن سبکی از زندگی و پایه ریزی تمدن است

    17
    26
    1. دوست عزیز ، کاش قدر در مورد مطالعات و تجربیات خود میگفتید تا بدانیم این افاضات از چه پشتوانه ای برخوردار است .

  2. sghl
    اما خدا مستقیما امر و نهی نمی‌کند.
    واقعا
    جواب دکتر سروش در مورد این آیه چیه
    يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ﴾

    9
    2
  3. سلام-تا جائیکه من می دانم در عصر خود پیامبر (ص) و حضرت علی(ع) و…بر مهر سجده نمی کردند بعد یکی از ائمه معصوم حضرت امام جعفر صادق(ع) این را تکلیف فرمودند بر شیعیان باید به قضیه اینگونه نگاه کرد ما مقلد این بزرگواران هستیم بعضا من خودم مفهوم عربی را هنگام نماز در ذهنم به ترکی برای خودم مرور می کنم ایاک نعبد و ایاک نستعین تکجه سنی عبادت ایلرم و تکجه سنندن یاردم ایسترم اینطوری برایم خوب جا می افتد -یک روز یک عربی آمد پیش پیامبر گفت من با دین تو مخالفتی ندارم فقط نماز ش سختم است دوربریهای پیامبربزرگ(ص) خواستند او را بکشند پیامبر ممانعت کرد و به آنها عتاب کرد و به آن مرد گفت تو یک رکعت بخوان بعدها اگر خوشت آمد بیشتر بخوان اینگونه راضی می شوی مسلمان شوی آن عرب بادیه نشین راضی شد و…-ضمنا قضیه موسی وشبان نیز از این مقوله هست -نباید نماز مان بگونه ای باشد که حاشیه های آن بر اصل نماز نچربد در غیر اینصورت به هنگام نماز قروض کهنه و..ناخود آگاه محاسبه خواهیم کرد

    1. دوست عزیز مسائل رو قاطی نکن.اینکه ما هنگام نماز سعی کنیم بفهمیم و درک کنیم چی می گیم فرق داره با اینکه بگیم پیامبر خودش فقط با درک خودش و نه با کوچک ترین امر الهی نماز می خوند.اگر نماز و قرآن از طرف پیامبر باشن یعنی این وسط یک حرکت میلی از طرف یک مخلوق انجام شده و اذکار هم نعوذباالله من دراوردی هستند و بعد خدا اونهارو برای بقیه واجب کرده؟یعنی مخلوق کاری کرده که خالق کف کرده؟به نظرتون این شریک قائل شدن برای خدا نیست؟
      و دوما،پیامبران پیش از محمد(ص) هم نماز می خواندند.چطوری مثلا حضرت مسیح نماز می خوانده وقتی هنوز نمازی نبوده؟
      اگر بگوییم نماز و قرآن از طرف پیامبر است،نه تنها شرک است بلکه باعث ایجاد پارادوکس و سوال های بدون جواب و بعضا غلط و بی اساس می شود.

    2. و همچنین
      لفظ”و اقیمو الصلاه و ءاتو الزکاه”صد ها بار در قران آمده.یعنی پیامبر به خودش گفته نماز بخون،یعنی حتی دستور پرداخت زکات هم از طرف پیامبره؟
      بعدش خدا گفته”عه عجب چیزی گفتا!اصلا هرکی از این به بعد هرکی ادای این مخلوق رو در نیاره می ره جهنم!حتی اگر یک دونه از نماز هاش قبول نشه!!!”
      ببخشید اینقدر رک می گم ولی این ادعا ها واقعا مسخره هستن و با هیچ عقل حتی معیوبی جور در نمیان!

      1
      2
  4. قُلْ إِنَّ صَلاتی ‏وَنُسُکی‏ وَمَحْیای وَمَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمین»(الأنعام:162)

    «إِنَّنی‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنی‏ وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری»(طه:14)

    «وَما أُمِرُوا إِلاَّ لِیعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفاءَ وَیقیمُوا الصَّلاةَ وَیؤْتُوا الزَّکاةَ وَذلِکَ دینُ الْقَیمَةِ» (البینة:5)

    «وَجَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا وَأَوْحَینا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیراتِ وَإِقامَ الصَّلاةِ وَإیتاءَ الزَّکاةِ وَکانُوا لَنا عابِدین»(الأنبیاء:73)

    «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَةٌ وَلا بَیعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقامِ الصَّلاةِ وَإیتاءِ الزَّکاةِ یخافُونَ یوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصار»(النور:37)

    «إِنَّما یریدُ الشَّیطانُ أَنْ یوقِعَ بَینَکُمُ الْعَداوَةَ وَالْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَالْمَیسِرِ وَیصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَعَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون»(المائدة:91)
    اگر قرآن کلام خداست که هست پس پیامبر به تبعیت از فرمان خدا نماز میگذارده است پس خواندن نماز اطاعت از فرمان خداست نه تبعیت از پیامبر.

  5. سلام.
    الان چی شد؟ شما سروش رو قبول دارید؟ ینی چون حرفاش خوشگله یا چون با سند و مدرک و اثبات و اجتهاده؟ اگر اولی منم قبولش دارم ولی برای برداشت نکات ادبیات فارسی از اونا. اگرم دومی ذو قبول داری من توی فرمایشاتشون تا اونجایی که پیگیری کردم استدلالی ندیدم.
    انصاف نیوز شما هم آخرت خودت رو خراب نکن برادر. یوم ندعوا کل اناس بامامهم … با کسی باش که حجت دستشه برای راضی کردن خدا…. ادعای بلا دلیل مکابره اس داداش

    4
    2
  6. نماز میخونیم به این دلیل …
    اول خداوند در قرآن فرموده… أقیموا الصلاه.
    _ نکته اول. اقیموا فعل امر است و صیغه جمع. چطور مخاطبش پیامبر به تنهاییست؟ پس ما نماز میخوانیم چون خداوند مستقیما برما واجب کرده.
    _ نکته دوم. وقتی از ما می پرسن چرا نماز میخونی. در این سوال چندتا هدف خوابیده:
    1. اثبات کن که کحای دین نماز هست.
    2. بر فرض اثبات بودنش در دین حالت اثبات کن واجبه یا نه
    3. اصلا گاهی ما کاری به اینا نداریم دنبال آثارشیم ینی سوال میپرسیم که چه اثری داره که میخونی.
    4. گاهی هم دارن مارو مسخره میونن ینی میگن دکتر سروش شما که نه ولایت رو قبول داری نه اجتهاد رو و تفسیر هرکس از دین رو حجت می دونید و اصلا بودن امام زمان رو رد می کنید با چند مغلطه. حالا چرا نماز میخونید؟ اشاره به آیه 85 سوره بقره… افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض. چرا دین رو بعضیش قبول دارید بعضیش رو نه؟

    1
    2
    1. خب دکتر سروش هم‌گفته:
      “اشکالی ندارد که کسی بگوید من به امر خدا سجده می‌کنم و نماز می‌گذارم ولی حقیقت آن است که پیامبر پس از آن تجربه [بود که ] ما را امر کرد نماز بخوانیم.”
      پس دکتر سروش هم مخالف این حرف و ایه نیست.
      در ادامه ایشون معتقده که پیامبر تجربه خودشو با ما درمیون گذاشته.
      ایشون از دید اخلاقی به قضیه نگاه میکنه و شما از دید فقهی

      2
      1
  7. عبادت خداوند به هر شکلی باعث آرامش و تلطیف روح آدمی میشه اگه بیاییم تعصبات و جهت گیریهایی دینی و مذهبی را کنار بگذاریم با تفکر و تعقل متوجه میشیم شکل عبادت فقط برای رسیدن به آرامش روحی و جسمی توسط علما مورد تغییر و تحول قرار گرفته لذا به نظر در جهت همراهی عامه مردم با دیدگاه و روش خود بوده است اختلاف دیدگاهی بین مذاهب و ادیان و حتی علمای داخل هر مذهبی به خوبی روشنگر این مطلب است . و الا چه فرقی میکنه برای خداوندی به این عظمت وضو را از بالا به پایین بگیری یا از پایین به سمت آرنج اب بکشی و خیلی از موارد اختلاف فقهی بین مذاهب که هرکس هم مبنای تفسیر و توجیح خودش را قرآن یا روایات قرار میدهد .
    به نظر آقای دکتر سروش میخواد واقعا انسانها را از این موضوع مطلع کند و از افکار بسته و تفکرات محجور و فضای یکنواخت غالب به سمت اصل موضوع عبادت که به هر روشی و به هر شکلی که باعث آرامش روح روان شود صحیح است ‏ متوجه سازد و به هر دلیل محافظه کارانه عمل میکند و در این فضای موجود هم واقعا حق دارد.

    7
    6
  8. ببینید دوستان
    دکتر سروش بارها بیان کرده خدا و پیامبر در یکدیگر هستن. یعنی سخن خدا، سخن پیامبر است و سخن پیامبر سخن خداست.
    پس از دکتر سروش خرده نگیرید که خدا در قران اینطور گفته و پیامبر اونطور گفته. بارها هم ایشون برای درک این موضوع داستان مجنون و لیلی در مثنوی را مثال میزنن که وقتی مجنون بیمار شده بود و میخواستن رگ مجنون را بزنن، مجنون ممانعت میکرد چرا که میگفت اگر رگ‌مرا بزنید لیلی هم میمره. منو لیلی یکی هستیم. یک روح در دو بدن.
    در واقع ایشون معتقده که خدا و پیامبر چنین رابطه ای با هم دارن.

    5
    1
    1. این ادعا از اساس غلطه.
      اگر خدا و پیامبر یکی باشند یعنی یک مخلوق هم سطح خالق خود واقع شده؟!لیلی و مجنون هردو در یک سطح عرفانی بودن،هردو انسان و خالق بودند.در ضمن اون به معنی عشقی هست که بین این دو شریان داره.ولی چگونه می شود مخلوقی هم سطح خالق و رب خود باشد.اگر پیامبر نویسنده قرآن باشد یعنی به تنهایی توانایی معجزه و خلق دارد چون قرآن همانطور که در خود قرآن هم آمده معجزه ای از طرف خداست.یعنی پیامبر مشتی بازی دراورده قرآن رو به نام خدا ثبت کرده؟؟!:/
      یعنی مخلوقی به سطح خلق کردن و رب النو بودن رسیده؟خودتون با عقلتون فکر کنین این رسما شرک نیست؟!

      4
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا