مولوی عبدالحمید: حکم «محاربه» برای معترضان برداشت اشتباه از قرآن است
اعتمادآنلاین نوشت:
امام جمعه اهلسنت زاهدان گفت: کسی که با جرئت حکم اعدام صادر میکند، به آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.
کانال رسمی دفتر مولوی عبدالحمید نوشته است که وی در خطبههای نماز جمعه 11 آذر 1401 با اشاره به صدور حکم اعدام برای برخی از معترضان به جرم محاربه، این اقدام را خلاف حکم قرآن دانسته و نسبت به عواقب صدور چنین احکامی هشدار داده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر امامجمعه اهلسنت زاهدان، مهم ترین بخش های خطبه های نماز جمعه مولوی عبدالحمید را در ادامه می خوانید:
- حکم محاربه علیه کسانی که اعتراض کردهاند و احیانا مرتکب خطایی هم شدهاند، برداشت اشتباه از قرآن است. کسی که با سنگ و چوب یا داد و بیداد اعتراض کرده نباید به محاربه متهم شود. آنچه قرآن از آن با عنوان «محاربه» یاد کرده آن است که گروهی به صورت مسلحانه وارد شده و درگیر بشوند. من برای بسیاری از قضات میترسم که روز قیامت نزد خداوند مواخذه میشوند. من خیرخواهانه میگویم کسی که با جرئت حکم محاربه و اعدام صادر میکند، بر آتش جهنم جرئت پیدا کرده است.
- در حدیث آمده است: «أَجرَؤکُم عَلى الفتیا أَجرَؤُکُم عَلى النّارِ»؛ (باجرئتترین شما بر [صدور] فتوا با جرئتترین شما بر آتش [جهنم] است.) قضات باید توجه کنند که اگر به کسی که حقش اعدام نباشد، چنین حکمی بدهند، باید در روز قیامت پاسخگو باشند. کسی که حق را ناحق بکند و ناحق را حق جلوه بدهد، حتی اگر سر مویی باشد، روز قیامت مواخذه میشود. ما در صدر اسلام در میان اهلبیت و صحابه اعدام نداریم. بررسی کنید ببینید چند اعدام در صدر اسلام انجام شده است؟ الگوی ما صدر اسلام است و هر کس از آن عدول کند، برداشت نادرست از اسلام است.»
- بعضی از گروههایی که خودرا جهادی میگویند مردم را ترور میکنند و احترام مسجد و علما را هم نگه نمیدارند و خیال میکنند که در مسیر اسلام هستند اما چنین نیست. باید هر آیه و حدیثی را به زندگی آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم برگردانیم که بالاترین مفسر قرآن است. باید بیندیشیم و به عنوان حاکم و قاضی کاری نکنیم که آخرتمان آتش بگیرد و گرفتار عذاب جهنم بشویم. اینها صحبتهای علمی و خیرخواهانه است. من غرضی ندارم.
- این اشتباه است که بگوییم اینها عضو گروهک و محارب هستند و باید آنها را کشت. این مسائل بحث شرعی میطلبد و من حاضرم در این باره بحث کنم. بحث را آزاد بگذارید در تلویزیون که مردم بشنوند. کسانی که قانون جزایی ما را تدوین کردهاند، انسانهایی مانند ما بودهاند. ما بارها در همین مصلی عرض کردهایم که باید در این قانونها تجدیدنظر شود.
- کتکزدن، توهینکردن و تعرضکردن به زندانی خلاف تعلیم حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم، اهلبیت و صحابه است. انسان با دشمن و مخالف خود هم باید به خوبی رفتار کند. مگر این نیست که ما مسلمانیم؟ شما هم با زندانیها اسلامی رفتار کنید. اتهام محاربه نزنید. معترض با محارب و مفسد متفاوت است. اینها اعتراض دارند. ملت ۴۳ سال تحمل کردهاند و حالا که اعتراضی کردهاند شما هم تحمل کنید.
- اعتراض مردم باید سالم باشد و به اموال عمومی، مأموران و هیچچیز دیگری نباید تعرض شود. من و شما هم باید تحمل کنیم. معترضان هموطنان ما هستند که مشکلاتی دارند. شاید ما مشکلاتشان را درک نکنیم اما این مشکلات باید شنیده شوند. ما گفتهایم که ندای مردم را بشنوید که چه میگویند. بسیار مهم است که انسان با مخالفان و منتقدان بنشیند و کمال در این است. هیچوقت نباید راه انتقاد بسته شود؛ چرا که جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود میآورد. یکی نرم و ملایم انتقاد میکند و یکی به سختی. از پیامبر و خلفای راشدین و بزرگان اهلبیت خشن انتقاد شده اما آنها با حلم و صبوری پاسخ دادهاند. کسی که در حق او ظلم شده، صدایش بلند است و این صدای بلند را باید تحمل کنیم. این تعلیم فقط برای صاحبان قدرت و حکومت نیست. تکتک علما، ریشسفیدان، نخبگان و زنان و مردان باید از سیره آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم اتباع کنند.
- اگر قانون یا عملکردی خلاف خواست مردم است، باید تغییر کند، مردم از تبعیض و فشار و فقر خسته شدهاند
- خداوند به حضرت رسول صلیاللهعلیهوسلم دستور داده که بازویت را برای مومنان پایین بیاور. وقتی مسئولان ادعای مسلمانی دارند، باید بازویشان در مقابل مردم پایین باشد. اگر قانون، رفتار، کردار و عملکردی اشتباه و خلاف خواست مردم است باید تغییر کند. مسئولان باید مردمی باشند. رهبران مذهبی و سیاسی دنیا باید در کنار مردم باشند و با آنها زندگی کنند و حرفشان را بشنوند. حضرت علی و سیدنا حسن و حسین مردمی زندگی کردهاند و اهل بیت و صحابه راهی جز راه مردم نداشتهاند. آنها از یک طیف خاص مشورت نمیخواستند بلکه از همه مشورت میگرفتند.
- مجازات های سنگینی که در قانون آمده باید مورد تجدیدنظر قرار گیرند و اگر اجتهاد یا برداشتی بوده است برداشتها و اجتهادهای دیگری هم وجود دارد. توصیه ما به شفقت و شنیدن حرف مردم است. ما دشمن این مملکت نیستیم و در موارد زیادی سینه سپر کردهایم. در جنگهایی که شما در سوریه و عراق درگیر شدید، همۀ دشمنان شما متحد شدند که از سمت بلوچستان ناامنی ایجاد کنند. ما نمیگوییم شما نقشی نداشتید ولی این مردم این منطقه بودند که سینههایشان را سپر کردند. ما در مقابل آمریکاییها سینه سپر کردیم و گفتیم ناامنی را به وطنمان راه نمیدهیم.
انتهای پیام
به ولله که این طرفدار حکومت طالبانی به این حرف ها ذره ای اعتقاد داشته باشه..
بماند که سلاح وقمه به دست رامعترض نامیدن هم ازخصوصیات خاصه ایشان است.
ازبرکت جمهوری اسلامیه که امثال این اقاپشت تریبون رسمی سم پاشی می کنن
درکدام یک ازکشورهای منطقه چنین مواردی رامی بینیم
با شیخ نمر
شیخ عیسی قاسم
وبسیاری دیگر چه کردند؟!
.
آیتالله مصطفی محامی امام جمعه زاهدان گفت: دانشجویان راهبران آینده کشور و مدیران آینده این سرزمین هستند.
آقای محامی،
شما که خواهان سربلندی کشورید … لطفاً فرصت را از دست ندهید تا دیر نشده غفلتتان را جبران نمایید.
از دم حب الوطن بگذر مهایست، که وطن آن سوست جان این سوی نیست.
گر وطن خواهی گذر آن سوی شط، این حدیث راست را کم خوان غلط.
سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
برای آن هایی که در نماز جمعه ی شما پرچم تجزیه طلبان را به دست گرفته بودند نمی ترسید
برا امام جماعت شیعه زاهدان چطور؟
خطاب به مولوی عبدالحمید: اولاً این که می گویی زندانی ها را کتک می زنند و بهشان توهین می کنند، تهمت بسیار بزرگی است؛ شما باید ادعای خود را در این باره ثابت کنی و اگر نتوانی ثابت کنی تو هم اهل جهنم خواهی شد. دوماً به نظر شما آیا کسانیکه که به مساجد سنگ می زدند، خانه و مغازه های مردم و از همه مهم تر قرآن را آتش می زدند، چادر را از سر زن مسلمان به زور می کشیدند، فحش ها و تهمت های زشتی را بر زبان شان جاری می کردند، اموال عمومی و خصوصی مردم را به آتش می کشیدند، راه بندان ایجاد می کردند، خودروهای آمبولانس و پلیس را آتش می زدند و دست آخر مردم بی گناه را با «مشت و لگد و اسلحه های سرد و گرم» به قتل می رساندند، حکم شان اعدام نیست؟ انصاف هم خوب چیزیه؛ من در تمام این آشوب هایی که در این مدت بر پا شد هیچ معترضی ندیدم؛ همۀ آن ها ارازل و اوباش های داعشی صفت بودند که قصدشان فقط آسیب رساندن به کل کشور بود. و اما اینکه می گویی: «اگر قانون یا عملکردی خلاف خواست مردم است، باید تغییر کند.» ، خوب می دانیم که آن قانونی که مد نظر شما و آشوب گران است، قانون حفظ حجاب است. خواست همۀ آشوب گر ها این است که به دوران کثیف پهلوی ها برگردیم؛ یعنی با بی حجابی و هرزه گری کشور را به گند بکشانند؛ اما زهی خیال باطل. چنین خواستۀ شومی هرگز محقق نخواهد شد. رعایت حجاب یک دستور الهی است «رجوع شود به: آیۀ ۳۱ سورۀ نور» ؛ برای این دستور نمی شود رفراندوم برگزار کرد. آن خدای یکتایی که زن را خلق کرد خودش هم دستور داد که حجابش را رعایت کند؛ خداوند یکتا چیزهایی می داند که ما نمی دانیم. هر کس که بخواهد برای اجرا نشدن این دستور، درخواست برگزاری رفراندوم کند، با خداوند یکتا اعلام جنگ کرده است. و هر مخلوقی که با خالق خودش بجنگد قطعاً با خواری و خفت شکست می خورد. بهترین نوع تنبیه برای کسانی که کشف حجاب می کنند و یا اینکه حجاب شان را درست رعایت نمی کنند این است که آن ها را از دریافت خدمات اجتماعی محروم کنیم. و کلام آخر اینکه: اون چیزی که شما قبلاً درخواست کرده بودی، اسمش «رفراندوم=همه پرسی» نیست؛ اسمش «کودتا» است. رفراندوم واقعی یعنی 22 بهمن، یعنی 13 آبان، یعنی روز قدس، یعنی 9 دی، یعنی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، یعنی تشییع جنازۀ شهدای مظلوم، یعنی عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران با وفایش، یعنی راهپمایی اربعین حسینی (ع). این مردم همان مردم 43 سال پیش هستند که در رفراندوم سال 57 به جمهوری اسلامی رأی مثبت داده اند و هر سال هم در همین مراسمات با جمعیت عظیم میلیونی با جمهوری اسلامی تجدید بیعت می کنند؛ نمونه اش هم همین چند روز پیش بود که در جواب این آشوب ها دوباره به خیابان ها آمدند و با آرمان های حکومت اسلامی تجدید بیعت کردند؛ این ها اکثریت مردم هستند؛ این ها از حزب خدا هستند و حزب خدا همیشه پیروز است و من هم جزو همین ها هستم. هم شما و دوستان تان و هم آن ارازل و اوباش هایی که در این مدت آشوب و ناامنی ایجاد کرده و مرتکب جنایت شده اند، در اقلیت هستید و نقشه های شوم تان هرگز عملی نمی شوند.