خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«استان اردبیل با تنش آبی مواجه است»

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: با توجه به مصرف بی رویه آب در بخش‌های مختلف، استان اردبیل با تنش آبی مواجه است و بهره برداران و کشاورزان باید واقعیت کم آبی را قبول کرده و برای عبور از شرایط کم آبی همکاری کنند.

به گزارش سایت دنیای اردبیل، به نقل از ایرنا، «علی حیدری اناری گفت: هدررفت آب در استان هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه اندازی سامانه‌های نوین آبیاری است.

او با بیان اینکه استان اردبیل با کم‌آبی شدید مواجه است و با این محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیر کشت حتی با سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و نابودی آبخوان‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به هدررفت آب در شبکه آبیاری خدا آفرین گفت: در شبکه آبیاری خدا آفرین بحث الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته و به صورت زون‌بندی (حوزه و منطقه) برنامه‌ریزی شده که با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت بهینه آب، طرح الگوی کشت هم عملیاتی می‌شود.

او یادآورشد: منابع آب به سختی و با هزینه‌های سنگین تامین می‌شود و باید با عزمی همگانی مصرف بهینه آب در بخش های مختلف را مدنظر قرار دهیم تا از تنش ها و بحران‌های احتمالی در آینده در امان بمانیم.

حیدری اناری افزود: با وجود اینکه در برخی از شهرهای استان تا ۲ برابر مصرف مردم، آب تولید می‌شود ولی به دلایل گوناگون از جمله هدررفت و مصرف بی رویه با کمبود آب مواجه هستیم.

او با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه، پیش بینی کاهش مصرف آب کشاورزی محقق نشده است، گفت: با وجود تبدیل بخشی از اراضی کشاورزی به آبیاری نوین در سال‌های گذشته، سیاست توسعه اراضی دیم و غیرقابل کشت در بخش کشاورزی در بسیاری از مناطق استان این موضوع را تحت الشعاع قرار داده است.

حیدری اناری خاطرنشان کرد: در محدوده جنوب استان ظرفیت آبی قابل توجهی داریم که برای بهره برداری مناسب از این منابع نیازمند عزم مردم و مسئولین در مدیریت مصرف بهینه آب هستیم.

او بیان کرد: برای صدور مجوز بهره برداری از منابع آب در جنوب استان به شرطی که آسیبی به دیگر منابع آب ایجاد نشود و کشت محصولات کم آب بر هم مدنظر قرار گیرد، ممانعتی وجود ندارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا