خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۹ مرداد سال ۸۰ | ماجرای یک چک برگشتی!

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 9 مرداد 1380 | 10 جمادی‌الاول 1422 31 جولای 2001

«مدیران بخش معاونت بین‌الملل صداوسیما، همراه با مسئولان نمایندگی آن در نُه کشور خارجی[1] آمدند. آقای [محمد] هنردوست، [معاون ارتباطات و امور بین‌الملل رسانه ملی]، گزارش داد و من هم صحبت مفصلی درباره عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات و اهمیت اطلاع‌رسانی دقیق در این زمان و جنگ روانی جدی دشمنان علیه انقلاب و وظیفه و امکانات صداوسیما، ایراد کردم.[2]

آقای طه هاشمی، [مدیرمسئول روزنامه انتخاب] آمد. از مخالفت دفتر رهبری، با مسئولیت او بر سازمان [فرهنگ و] ارتباطات [اسلامی] گله‌مند است. معتقد است‌ که آقایان [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] و [احمد] مسجدجامعی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، موافق‌اند، ولی رهبری و دفترشان مخالف‌اند و نیز از اینکه از او نوشته گرفته‌اند که روزنامه انتخاب که به نام ایشان است، متعلق به او نیست و نیز برگشت‌ زدن چکی‌ که بابت وام به دفتر داده است، شکایت دارد. گفتم، گویا به خاطر حرکت‌ها و اظهارات دوپهلو که برای راضی نگه‌داشتن دو طرف [جناح چپ و جناح راست] دارد، چنین وضعی پیش آمده است.

عصر، [آقای عبدالقادر بن‌صالح]، رئیس مجلس الجزایر آمد. صحبت‌های مفصلی درباره اوضاع الجزایر و توسعه همکاری‌ها و حمایت از انتفاضه مسجدالاقصی داشتم. هنوز مشکلات جریان اسلامی و نیز حرکت اخیر بربرها را دارند. معتقد است، فرانسه و سوسیالیست‌های بین‌المللی، به مخالفت‌های مردمی در الجزایر دامن می‌زنند.

مصاحبه مفصلی با چند استاد علوم سیاسی دانشگاه‌ها، درباره سیاست خارجی ایران، منجمله مسائل استراتژیک داشتم. آقای دکتر [محمود] سریع القلم، مصاحبه را اداره کرد.[3]

آیت‌الله [علی] مشکینی، [رئیس مجلس خبرگان]، برای دیدار آمدند. اظهار خستگی و فرسودگی از ضعف پیری کردند و اظهار نگرانی از انحرافات اخلاقی و فکری، بعد از دوم خرداد و دامن زدن دوم‌ خردادی‌ها به این جریان دارند. از تألیفات خودشان هدیه آورده بودند و از من خواسنتد که ریاست [مجلس] خبرگان را در جلسه آینده بپذیرم؛ قبول نکردم.

اسراییل، امروز با حمله به یکی از مراکز حماس، 10 نفر را شهید و 15 نفر را زخمی‌ کرده و حماس، اعضای دولت و مجلس اسراییل را مهدورالدم معرفی نموده است. شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌ها علیه طالبان را تشدید کرده و برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود اسلحه از طریق پاکستان برای طالبان و مقابله با قاچاق مواد مخدر و نیز مبارزه با گروه [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، تنظیم کرده است. ورود اسلحه برای [احمدشاه مسعود در] جبهه متحد شمال را تحریم نکرده است.

آمریکا، عراق را تهدید کرده‌ که اگر متعرض هواپیماهای حاضر در فضای عراق شود، مواجه با تنبیه نظامی خواهد شد. عراق هم گفته است، به سوی هواپیماهای متجاوز، آتش خواهد گشود. امروز هم اعلام کرده، به یک هواپیمای جاسوسی، موشک زده است.

اتحادیه اروپا، از تهدید تحریم علیه ایران و لیبی انتقادکرده و به آمریکا هشدار داده است. روسیه، یک موشک با بُرد هفت هزار مایل آزمایش‌کرده که جوابی به برنامه جنگ ستارگان آمریکا است.


[1] – در سال 1380 سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی، دارای نُه دفتر نمایندگی درکشورهای انگلیس، لبنان، تاجیکستان، بوسنی هرزگوین، روسیه، هند، مالزی، پاکستان و جمهوری آذربایجان و نیز سه دفتر خبری درکشورهای فرانسه، آلمان و سوریه و یک دفتر تازه‌تأسیس در مقر سازمان ملل در نیویورک بود. در مجموع 34 مأمور اعزامی از ایران، به همراه 63 کارمند محلی و 16 نفر خبرنگار آزاد در دفاتر خارج از کشور این سازمان، مشغول به فعالیت بودند.

[2] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز جنگ روانی، جای بسیاری از جنگ‌ها و درگیری‌های فیزیکی را گرفته است؛ حتی وقتی صحبت از گفت‌وگو و اجلاس‌های بین‌المللی است، آنجا هم کار اساسی را جنگ روانی می‌کند که یا از قبل زمینه‌سازی شد یا دارد می‌شود و یا بعد از آن خواهد شد. صداوسیما در خط مقدم درگیری‌های واقعی است. در جنگ روانی، ما هیچ وسیله‌ای وسیع‌تر و همگانی‌تر و مؤثرتر از صداوسیما در اختیار نداریم. البته مطبوعات، تریبون‌ها و محافل و خیلی از کارهای هنری در همین مسیر هستند، ولی راه عمده آنها از صداوسیما می‌گذرد.

امروز تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کاملاً علمی و متکی بر دانش بسیار دقیق روان‌شناسی، به‌خصوص با گرایش تبلیغی و ارسال پیام است و تبلیغات هر نظام و سازمانی که عالمانه نباشد، موفق نخواهد بود. رسانه‌ها، ابزار جنگ‌های روانی و تبلیغاتی است. شبکه‌ها، روزنامه‌ها، ماهواره‌ها و تلویزیون‌هایی در دنیا درست کردند و از سینماها، فیلم‌ها و فیلم‌سازها و انواع راه‌ها، استفاده می‌کنند. قدرت بزرگی در اختیار آنهاست و فضاسازی می‌کنند.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفترنشر معارف انقلاب، 1402

[3] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «شما از اولویت پرسیدید، ما باید با همه دنیا روابط حسنه داشته باشیم و همکاری کنیم. طبیعتاً به غرب به خاطر تکنولوژی و دانش و حتی بازار آنها و همکاری‌های بین‌المللی، نیاز داریم. آن‌ها هم در سیاست‌هایشان به ما نیاز دارند. اگر این همکاری را حفظ کنیم، طبیعی است در حد انتقال تکنولوژی‌ها، همکاری‌های فنی، صنعتی، تجاری، اقتصادی و در شرایط دوستانه و متساوی می‌گنجد.

نباید محدودیتی برای خودمان با آنها به وجود آوریم. ما باید منافع خود را در نظر بگیریم؛ چرا که منافع ملی، جزو اولویت‌های اول ماست. اگر مصالح ملی را در نظر بگیریم و آن را از دیدگاه سیاست خارجی نگاه کنیم، برای ارتباط خود با این‌گونه کشورها می‌توانیم اولویت قائل شویم. تجارت باشد یا همکاری فرهنگی یا همکاری سیاسی، یا هر چیزی می‌خواهد باشد؛ در صورت تساوی، با حفظ منافع خود اولویت را به آنهایی می‌دهیم که در قانون اساسی، امتیاز دارند و این هیچ منافاتی نداردکه ما برای نیازهای‌کشورمان با کشورهای دیگری همکاری‌کنیم.» رجوع کنید←کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا