خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بزرگترین آتش سوزی‌های تاریخ

رپورتاژ آگهی

آتش سوزی یکی از زیانبار‌ترین حوادثی است که انسان در طول تاریخ همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کرده است. اتفاقی که می‌تواند تنها با کوچکترین جرقه‌ای آغاز گردد و در یک چشم بهم زدن تمامی مناظری را که بر سر راه خود می‌بیند به خاکستر بدل کند.

امروزه تعداد عواملی که باعث شروع آتش سوزی می‌شوند افزایش یافته و هر روزه شاهد آتش سوزی‌های بسیاری در سطح جهان هستیم. در بعضی موارد به دلیل مهار نشدن حریق در مراحل اولیه، آتش گسترش پیدا کرده و خاموش کردن آن حتی برای افراد متخصص با مدرن‌ترین تجهیزات اطفاء حریق نیز کاری سخت و دشوار است.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با بزرگترین آتش سوزی‌های تاریخ که باعث صدمات جبران ناپذیری به سلامتی انسان‌ها و محیط زیست شده‌اند، آشنا کنیم. صدماتی که میزان بالای تلفات انسانی تنها بخشی از آن‌ها بوده و تأثیرات بلند مدت آن‌ها به مراتب خطرناک‌تر هستند و می‌توانند زندگی تمام بشریت را با چالش‌هایی جدی مواجه کنند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا 10 مورد از بزرگترین حوادث آتش سوزی تاریخ را به شما معرفی کنیم.

آتش سوزی تایگای سیبری روسیه در سال 2003

جنگل‌های تایگا در شرق سیبری واقع در کشور روسیه، در تابستان 2003 در طی مجموعه‌ای از آتش سوزی‌های بسیار وسیع و ویرانگر، طعمه حریق شدند. در این واقعه که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آتش سوزی‌های جنگلی تاریخ یاد می‌شود، چیزی حدود 22 میلیون هکتار زمین در آتش سوخت. آتش سوزی در سراسر سیبری گسترش یافت و حتی به شمال چین و مغولستان نیز رسید. وسعت حادثه به قدری زیاد بود که در هزاران کیلومتر دورتر از محل آن، توده‌ای از دود در شهر توکیو نیز قابل مشاهده بود. از اثرات بلند مدت این آتش سوزی می‌توان به آزاد شدن حجم بسیار زیادی از گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین و تأثیر آن در تخریب لایه اوزون اشاره کرد.

آتش سوزی‌های استرالیا در سال‌های 2019- 2020

این آتش سوزی که از آن می‌توان به عنوان فاجعه‌بار‌ترین حادثه از منظر تخریب حیات وحش نام برد در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 اتفاق افتاد. در این حادثه آتش مساحتی حدود 24.3 میلیون هکتار را سوزاند، چیزی حدود 3000 خانه و ساختمان را کاملاً ویران کرد و جان حدود 400 نفر را گرفت. وحشتناک‌ترین آمار مربوط به تلفات حیوانات بومی منطقه است که بر اساس تخمین‌های زده شده، چیزی حدود 3 میلیارد حیوان از جمله 61000 کوالا در طی این حادثه کشته شدند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، این حادثه چیزی نزدیک به 90 میلیارد دلار به استرالیا ضرر مالی وارد کرده است.

آتش سوزی مناطق شمال غربی کانادا در سال 2014

بیش از 150 آتش سوزی جداگانه در سال 2014، مساحتی معادل 3.5 میلیون هکتار را در شمال کانادا سوزاند. کارشناسان معتقدند که حداقل 13 مورد از این آتش سوزی‌ها به دلیل سهل انگاری انسان‌ها صورت گرفته است. این حادثه به قدری وسیع بود که دود آن در مناطقی از اروپای غربی نیز مشاهده می‌شد و هزینه هنگفتی معادل 44.4 میلیون دلار برای عملیات اطفاء حریق هزینه شد.

آتش سوزی در آلاسکای آمریکا، سال 2004

ایالت آلاسکا واقع در کشور ایالات متحده آمریکا در سال 2004، 701 آتش سوزی جداگانه را تجربه کرد که از این میان 215 مورد در اثر صاعقه و 426 مورد توسط انسان‌ها آغاز شده بود. در اثر این حوادث وسیع، مساحتی معادل 2.6 میلیون هکتار زمین در آتش سوخت و آلودگی زیست محیطی فراوانی در آن منطقه ایجاد شد.

آتش سوزی جمعه سیاه استرالیا در سال 1939

در حوادث آتش سوزی جنگلی همیشه کشور استرالیا به خاطر شرایط آب و هوایی خاص خود در صدر اخبار قرار می‌گیرد. پیش از این درباره آتش سوزی سال 2019-2020 استرالیا توضیح دادیم اما یکی دیگر از حوادث بزرگ آتش سوزی در طول تاریخ نیز، در سال 1939 در این کشور اتفاق افتاده است که به آن لقب جمعه سیاه را دادند. این حادثه وحشتناک که در روز 13 ژانویه اتفاق افتاد، 71 قربانی برجای گذاشت، 2 میلیون هکتار زمین را نابود کرد و 1300 خانه و 69 کارخانه چوب بری را به طور کامل طعمه حریق کرد. در طی این آتش سوزی به شهر‌های بسیاری آسیب وارد شد و مزرعه‌های زیادی به طور کامل نابود شدند. کارشناسان علت گسترش این آتش سوزی را خشکسالی، بالا بودن دمای هوا و وزش شدید باد‌های گرم می‌دانند.

آتش سوزی بزرگ ایالات متحده در سال 1910

این حادثه که از آن تحت عنوان نام‌هایی نظیر انفجار بزرگ (Big Blowup)، سوختگی بزرگ(Big Burn) و آتش جاروی شیطان (Devil’s Broom fire) نیز یاد می‌شود، در سال 1910 اتفاق افتاد. در طی این آتش سوزی چیزی در حدود 1.2 میلیون هکتار در آتش سوخت و 87 نفر که اکثر آن‌ها آتش نشان بودند، جان باختند. آتش سوزی در 20 اوت آغاز شد و در 21 آگوست به شهر والاس واقع در ایالت آیداهو رسید. با وجود تخلیه شهر، آتش تمام قسمت‌های انتهای شرقی شهر را نابود کرد. همچنین این حادثه چند شهر کوچک دیگر را نیز ویران کرد و خسارات گسترده‌ای به پوشش گیاهی منطقه و حیات وحش وارد شد.

آتش سوزی توماس در کالیفرنیا، سال 2017

در 4 دسامبر 2017 در شهرستان ونچورا در قسمت جنوبی ایالت کالیفرنیا، شعله‌های آتش بزرگترین آتش سوزی در تاریخ کالیفرنیا تا آن زمان را رقم زدند. تا قبل از مهار کامل آتش در 12 ژانویه 2018، آتش سوزی باعث نابودی 115 هزار هکتار از زمین‌های ساحلی و جنگل‌های بلوط شد و 1100 ساختمان را از بین برد. برای اطفاء حریق بیش از 204 میلیون دلار هزینه شد و خسارت ناشی از حادثه چیزی بالغ بر 2.2 میلیارد دلار برآورد شده است.

آتش سوزی جنگل‌های یونان در سال 2007

270 هزار هکتار زمین و 1000 خانه سوخته، 1100 ساختمان ویران شده و 87 کشته، تنها بخشی از اثرات آتش سوزی جنگل‌های یونان بود که در 23 اوت سال 2007 آغاز شد. علت حادثه باد‌های شدید و دمای بالا تشخیص داده شد و شدت آن به حدی بود که از فضا قابل رؤیت بود. علاوه بر موارد فوق، این حادثه تأثیرات وحشتناکی بر اکوسیستم و حیات وحش یونان گذاشت. همچنین به سبب از بین رفتن زیرساخت‌های گردشگری و زمین‌های کشاورزی، لطمه زیادی به اقتصاد یونان وارد کرد.

آتش سوزی بزرگ کانادا در سال 1919

با وجود گذشت بیش از یک قرن از این حادثه، هنوز هم این از این آتش سوزی به عنوان یکی از ویرانگر‌ترین آتش سوزی‌های تاریخ یاد می‌شود. در اوایل ماه می در سال 1919 مجموعه‌ای از آتش سوزی‌ها، جنگل‌های شمالی استان‌های آلبرتا و ساسکاچوان را در‌نوردید. باد‌های قوی و گرم به همراه چوب‌های خشک بریده شده برای صنایع چوب موجب شد تا در طی چند روز 2 میلیون هکتار از جنگل‌های این منطقه تبدیل به خاکستر شود. علاوه بر این‌، صد‌ها ساختمان ویران شدند و دست کم 11 نفر جان خود را در این حادثه از دست دادند.

آتش سوزی بزرگ لندن در سال 1666

آتش سوزی بزرگ لندن که در تاریخ 6 سپتامبر 1666 اتفاق افتاد از نظر وسعت نسبت به سایر آتش سوزی‌های اشاره شده بسیار کوچک‌تر است ولی به سه دلیل در لیست ما جای می‌گیرد. این 3 دلیل عبارتند از:

  1. در زمان وقوع این حادثه خبری از سازمان منسجم آتش نشانی در اروپا نبود. اولین آتش نشانی‌های مدرن در اروپا در قرن هجدهم شروع به فعالیت کردند.
  2. وسیع‌ترین آتش سوزی‌ها معمولاً آتش سوزی‌های جنگلی هستند و بیشتر آسیب آن‌ها متوجه محیط زیست و حیوانات می‌شود. این در حالی است که آتش سوزی بزرگ لندن تماماً مناطق شهری را درگیر کرده بود.
  3. در آن زمان خبری از تجهیزات آتش نشانی مدرن نبود و عملیات اطفاء حریق با کمترین امکانات موجود انجام می‌شد.

آتش سوزی از یک نانوایی در پودینگ لین آغاز و به سرعت در شهر گسترش یافت. یکی از علت‌های گسترش بیش از حد آتش، تعلل در ایجاد آتش شکن‌ها و حذف سازه‌های موجود در مسیر آتش بود.از نتایج این حادثه می‌توان به تخریب بیش از 13200 خانه، 87 کلیسای محلی و نابودی کلیسای جامع سنت پل اشاره کرد.

سخن پایانی

آتش سوزی می‌تواند خسارت‌های زیادی را بر جان و مال انسان‌ها و محیط زیست ما وارد کند و مهار آن در مقیاس‌های بزرگ نیازمند تخصص، تجربه، تجهیزات و صرف هزینه‌های سرسام آوری است. با این وجود با رعایت برخی نکات می‌توانیم احتمال وقوع آن را به حداقل رسانده یا از گسترش آن در همان مراحل اولیه جلوگیری کنیم. با استفاده از برخی تجهیزات هشدار دهنده همچون آژیر‌های صنعتی می‌توانیم سریعاً به وقوع آتش سوزی پی برده و آتش‌هایی در مقیاس کوچک را با تجهیزات آتش نشانی در دسترس، همچون کپسول‌های آتش نشانی خاموش کنیم و به این طریق از گسترش حریق جلوگیری کرده و میزان خسارات را به حداقل برسانیم.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا