خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۷ مهر سال ۸۰ | یک روز پرماجرا برای رفسنجانی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 17 مهر 1380 | 21 رجب 1422 9 اکتبر 2001

«برای مراسم بزرگداشت شهدای نیروی انتظامی شمیران، به حسینیه شماره دو جماران رفتیم. گزارش دادند که ناجا [= نیروی انتظامی]، حدود 13 هزار شهید و 21 هزار جانباز و دو هزار و 600 آزاده و شمیران 65 شهید دارد. سخنرانی مفصلی درباره اهمیت امنیت و نقش ناجا در تأمین امنیت داشتم و با اشاره به ناامنی جهانی و انتقال ناامنی‌ها به آمریکا گفتم، اینک آمریکا با این راه، در منطقه ناامنی را دامن می‌زند.[15]

پیش از ظهر، آقای [سیدمهدی] خاموشی، رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی‌ آمد و برای برنامه و سیاست در دوره جدید، مشورت‌ کرد. عصر آقایان دکتر فرهادی و [علی‌اکبر حسینی] محراب، [معاون اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با فساد] از وزارت اطلاعات، برای توضیح پرونده برادر آقای [مسیح] مهاجری آمدند و گفتند، بعضی از سودطلبان از طریق ارتباط با نمایندگان مجلس، آن‌ها را وادار به دادن طرح‌های نامناسب می‌کنند؛ منجمله طرح آخر، حذف وثیقه ملکی در مقابل وام‌های بانکی. نواری از مذاکرات تلفنی آن افراد را ارائه دادند.

سردار [قاسم] سلیمانی، [فرمانده نیروی قدس سپاه] آمد. از لبنان برگشته و فردا به افغانستان می‌رود. گفت، آمریکا دنبال آن است که یک دولت مستقل برای فلسطینی‌ها در بخشی از اراضی اشغالی را سرمایه صلح کند و [یاسر] عرفات پذیرفته، ولی گروه‌های جهادی، آتش‌بس اعلام شده را به هم زدند و بنا دارند مانع شوند. گفت، آقای [کمال] خرازی، [وزیر امور خارجه]، در سفر به لبنان، قرار ملاقات با حزب‌الله در دفتر آقای [سیدحسن] نصرالله، [رهبر جنبش حزب‌الله لبنان] را لغو کرده که باعث رنجش آنها شده و سپس در سفارتخانه ایران، ملاقات انجام شده است. گفت، به آمریکایی‌ها به خاطر طرح [محمد] ظاهرشاه اعتراض شده و آنها گفته‌اند، ظاهر شاه را برای مدیریت افغانستان، صالح نمی‌دانند و بیشتر به جبهه شمال چشم دارند. در مورد سیاست نظامی جبهه شمال، مشورت کرد. گفتم، اولویت را به پاکسازی شمال از طالبان بدهند و هزاره‌جات را به منطقه شمال وصل‌ کنند.

شب میهمان رهبری بودم. گفتند، آمریکایی‌ها بعد از شروع حمله، پیام فرستادند که مرزهای ایران را نقض نخواهند کرد و خواسته‌اند اجازه داده شود که اگر هواپیمایی از آنها آسیب دید و در ایران سقوط کرد، آن‌ها بتوانند برای نجات آنها وارد خاک ایران شوند که به آنها جواب داده شده، در چنین وضعی به خود ما اطلاع دهند که خودمان اقدام کنیم. از تأسیس پارلمان دانش‌آموزی، اظهار نارضایتی‌ کردند و گفتند، وزارت آموزش و پرورش فریبکاری کرده و نظام را در مقابل عمل انجام شده قرار داده؛ زیرا گفته است که خود اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اقدام می‌کنند و بعداً معلوم شد که این ادعا درست نیست. گفتند، در جمع آنها اسمی از پارلمان نبرده‌اند و گفته‌اند، سیاست را به مدرسه‌ها نکشانند. گفتم، برای آنها همین ملاقات کافی است، زیرا امضای مشروعیت آن است.

در مورد اهداف و آثار لشکرکشی آمریکا مذاکره کردیم. به این نظر رسیدیم که آمریکا در فکر کارهایی بیش از مسأله طالبان و افغانستان است و اشتباه کرده است؛ نه در افغانستان و نه در جای دیگر، موفق نخواهد شد و احتمال اینکه به عنوان حمایت از حزب‌الله و فلسطینی‌ها، مزاحم ایران شود، یا تحریم و محاصره و یا برخورد وجود دارد و برای دوطرف گران تمام خواهد شد. در مورد پرونده ناصر [واعظ] طبسی مذاکره شد. ایشان گفتند، قبلاً به آقای طبسی تذکر داده بودند، ولی ایشان جدی نگرفته‌اند و گفتند، اسم آقای [عبدالله] نوری، [وزیر سابق کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد]، از لیست عفوی‌ها درآورده شده است.

امروز حملات موشکی و هوایی به افغانستان، با شدت بیشتر ادامه داشت و تظاهرات اعتراض‌آمیز، به صورت گسترده‌تر و تُندتر، در شهرهای بیشتری از همه قاره‌های جهان علیه آمریکا انجام شده است. به نظر می‌رسد، این اعتراضات آمریکا را تحت فشار قرار خواهد داد و دولت پاکستان هم از سوی مردم معترض، تحت فشار جدی است و اقدام به بازداشت و حبس خانگی شخصیت‌ها کرده است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا