خرید تور تابستان

غرق شدن برخی از شهروندان در آب‌بندان‌های گلستان

دردسر کارهای رفع‌تکلیفی باعث شده تا هراز گاهی شاهد خبرهای تلخ غرق شدن برخی شهروندان در آببندان‌های استان باشیم خبر تلخی که این بار در روستای کفشگیری شنیده شد.

به گزارش سایت گلستان ما، «چشمه گل رامیان، آبشار شیرآباد، آببندان‌های استان از جمله مناطق دیدنی گلستان به حساب می‌آیند که به دلیل ناایمن بودن و یا عدم استقرار تابلوهای هشداردهنده و یا فقدان نگهبان دائمی باعث ترس گردشگران و اهالی منطقه شده است، باید بپذیریم که کارهای رفع تکلیفی به قیمت جان مردم تمام خواهد شد، یکی از وظایف بخشداران، دهیاران و فرمانداران ایجاد امنیت در سطح جامعه باشد که در این راستا به سراغ حامد آشوری بخشدار مرکزی گرگان رفتیم.

بخشدار مرکزی گرگان در خصوص ضرورت ایمنی آببندان‌ها به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» گفت: حصارکشی و فنس‌کشی آببندان برای حفاظت از جان افراد بسیار مهم است.

حامد آشوری افزود: طرح مطالعات اولیه یک طرح یا اعیانی مانند آببندان که قرار است احداث شود توسط ارگانی مانند جهاد کشاورزی انجام می‌گیرد که مطالعات این پروسه سال ۱۳۷۹ محقق شد.

او بیان کرد: در فاز مطالعاتی که برای ساخت آببندان دیده می‌شود طرح و شرایطی در خصوص فنس‌کشی الزامی وجود ندارد، با توجه به اینکه آببندان‌ها خارج از طرح هادی روستاها هستند و ضوابط خاص خودشان را دارند در این شرایط شاید ایجاد فنس به راحتی انجام نشود.

بخشدار مرکزی گرگان با اشاره به اینکه برنامه ما دستیابی به توسعه پایدار است، تصریح کرد: بسیاری از آببندان‌ها را باید به سمت گردشگری و نگهداری دائمی هدایت کنیم و از ظرفیت گردشگری از حوزه آببنبدان‌ها استفاده کنیم.

آشوری افزود: در مدیریت بحران شهرستان بارها به صورت مکتوب به تمامی روستاها که آببندان و رودخانه پرخطر دارند تذکر دادیم که نصب علائم هشداردهنده و تابلوهای شنا ممنوع و تابلوهایی که مجاز نیستند به آببندان ورود پیدا کنند نصب کردیم، روستای کفشگیری هم از این قضیه مستثنی نبوده و تابلوی علائم خطر نصب شده است.

او استفاده از ظرفیت بومگردی و طرح‌های گردشگری در آببندان‌ها را در ایجاد درآمدزایی و رعایت نکات ایمنی مهم خواند و گفت: در روستای توشن نیز این رویکرد پیگیری شده است.

بخشدار مرکزی گرگان در خصوص اینکه تعداد آببندان‌های استان زیاد است و نمی‌توان برای همه آن‌ها نسخه واحد پیچید، ابراز کرد: طبق ماده یک و ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب که توسط آب منطقه‌ای پیگیری می‌شود تمامی آب‌های ورودی که به آببندان‌ها وارد و خارج می‌شود برای نگهداری و توزیع عادلانه آب به صورت قراردادی به دهیاران و شوراها واگذار شوند.

آشوری راهکار فوق را بهترین گزینه دانست و توضیح داد: ما باید این قراردادها را احیا کنیم که دهیاران و شوراها مکلف باشند هم نگهداری آببندان‌ها را انجام دهند همچنین درآمدی که از فروش آب کشاورزی به دست می‌آید استفاده کنند و یا قراردادها فسخ شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری از قراردادهای آببندان‌ها هنوز ابتر مانده است، گفت: اگر قراردادها جاری بوده متمم آن بسته نشده است.

بخشدار مرکزی گرگان بیان کرد: هدف اول از ایجاد آبندان‌ها تامین آب کشاورزی بوده است، اما وقتی نمی‌توانیم در حوزه گردشگری به هر دلیلی سرمایه‌گذاری کنیم چاره‌ای نیست جز اینکه در گام نخست امنیت را برقرار کنیم.

آشوری گفت: هفت هکتار آببندان کفشگیری است اگر قرار باشد فنس‌کشی شود بودجه زیادی لازم دارد یا نگهبان ۲۴ ساعته باید برای آنجا بگذارند و اگر هر حادثه‌ای اتفاق بیفتد در محل حضور دارند اگر قراردادها احیا شود بسیاری از مشکلات و حوادث رخ نمی‌دهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا