خرید تور تابستان

تنش آبی در روستاهای یاسوج

کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پر آب کشور است و حدود ۱۰ درصد از روان آب‌های ایران در این استان قرار دارد، اما تنش آبی در استان به یک چالش جدی تبدیل و بسیاری از ۱۶۷۱ روستای این استان با تنش آبی روبرو هستند.

به گزارش سایت عصر دنا (یاسوج)، «دانیال ولوی مقدم گفت: در سال‌های اخیر آب به عنوان یکی از مهمترین مسائل اجتماعی روز ایران تبدیل شده و تاثیر مستقیم بر زندگی مردم و کشاورزان گذاشته است.

کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های پر آب کشور است، حدود ۱۰ درصد از روان آب‌های ایران در این استان قرار دارد و با وجود وسعت اندک و ۱ درصد مساحت این استان، این قابلیت خدادادی یک مزیت حیاتی برای مردمش به شمار می‌رود.

آن سوی ماجرا، اما تنش آبی در این کهگیلویه و بویراحمد به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ بسیاری از ۱۶۷۱ روستای این استان با تنش آبی روبرو هستند، حتی برخی شهر‌ها از جمله یاسوج و حواشی آن نیز مشکل دارند و آب در آنجا ساعت بندی شده است.

با حجم بالای روان آب‌ها، تنش چه توجیهی دارد؟

امید صالحی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرگار خبرکزاری دانشجو بیان کرد: ۱۶۴۱ روستا و ۲۰ شهر در استان تحت پوشش خدمات ما هستند.

صالحی گفت: حدود ۱۰۰۰ روستا زیر ۲۰ خانوار هستند و طبق استاندارد‌های شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ما الزامی برای آبرسانی به آنها نداریم، اما خودمان را متعهد به خدمات رسانی به مردم می‌دانیم.

او افزود: ما هم میگوییم چرا استانی که ۱۰ درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد و ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را تولید می‌کند، مردمش نیز پایشان در آب است نباید آب خوردنشان بدون دغدغه و مستمر تأمین شود.

یکی از شهروندهای یاسوجی در گفت‌وگو با دانشجو بیان کرد: ما هم در روز و هم شب با قطعی آب روبرو هستیم این قطعی با ادعای استان پر آب بودن سازگاری ندارد.

نبود اعتبار کافی برای آب‌رسانی به روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما عدم توازن میان چالش‌ها و مطالبات عمومی و اعتباراتمان است، ما روستایی داریم برای آب‌رسانی ۷۵ میلیارد تومان نیاز دارد، حال وقتی تخصیص ما در فلان بخش از ۷۰ میلیارد تومان تجاوز نمی‌کند چطور آبرسانی را به همه مناطق انجام دهیم؟

او ادامه داد: از طرفی این شرکت را با بدهی ۶۵۴ میلیارد تومانی تحویل گرفتیم و به دلیل همین بدهی نیز حساب هایمان مستمر قطع می‌شود و کار به ویژه در حوزه عمرانی را با مشکلاتی روبرو کرده است.

صالحی بیان کرد: در زمینه مخزن مورد نیاز نیز کمبود‌ها بسیار است، در یاسوج و حومه آن قریب به ۳۰ هزار متر مکعب کبود مخزن ذخیره آب داریم، در اینجا اگرچه مشکل تولید آب نیست، اما همین کمبود مخزن ذخیره باعث می‌شود برای ایجاد تعادل در آبرسانی به مردم نوبت بندی‌هایی را ایجاد کنیم.

فرسودگی ۳۰ درصد ازشبکه آبی کهگیلویه و بویراحمد

یدالله رحمانی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت:۳۰ درصد از ۹ هزار کیلومتر شبکه آب کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه توزیع و دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه انتقال فرسوده است.

رحمانی بیان کرد: اصلاح این میزان از فرسودگی‌ها نیازمند ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و این معادل اعتبارات عمرانی ۴ سال استان در همه بخش‌ها است.

یکی دیگر از نیز شهروندان نیز از شکستگی‌ها گلایه کرد و گفت: در حالیکه ما در ساعاتی از شبانه روز آب نداریم، اما شاهد هدر روی آب در برخی نقاط شهر هستیم و با تاخیر بسیار تعمیرات انجام می‌شود.

هدر رفتن آب یکی دیگر از مشکلات استان

یکی دیگر از مشکلات استان در زمینه آب به هدر روی مربوط است، بخشی از این هدر روی با فرسودگی ارتباط دارد و بخشی نیز به استفاده‌های غیر اصولی و غیر مرتبط از آب شرب بر می‌گردد.

جمال فرد مدیر دفتر کاهش آب بدون درآمد شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با دانشجو مطرح کرد: هم اکنون ۹ شهر استان درگیر تنش آبی هستند و این تنش زمانی اتفاق می‌افتد که میزان ورودی با میزان مصرف و هدررفت برابر است.

او افزود: نصب شیر فشارشکن در شبکه توزیع آب شهر یاسوج یکی از راهکار‌های اساسی در مدیریت هرچه بهتر شبکه توزیع آب و جلوگیری از شکستگی شبکه توزیع آب مرکز استان است، پس از انجام مطالعات فنی، جانمایی و نصب ۲ مورد شیر فشارشکن جدید در دستور کار قرار و انجام گرفت و ۷ دستگاه شیر فشار شکن نیز تعمیرات اساسی شد.

او بیان کرد: استفاده‌های غیر مجاز از آب یکی دیگر از چالش‌های مهم ما است، سالانه حدود ۸ هزار انشعاب غیرمجاز جمع آوری می‌شود، بیش از نیمی از آنها به مجاز تبدیل می‌شود و مابقی نیز جمع آوری و به دستگاه قضا معرفی می‌گردد.

کمک بسیج سازندگی به آب و فاضلاب

امید صالحی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با دانشجو بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب جهاد آب‌رسانی بود و با کمک مجموعه بسیج و سپاه آبرسانی به بیش از ۱۲۰ روستای محروم با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان و برای جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر انجام شد.

صالحی بیان کرد: تعمیر ماشین آلات بعد از ۵ سال، کاهش بیش از ۴۳ درصدی ضریب سوختگی پمپ‌ها، اصلاح و توسعه خطوط آب‌رسانی بهمئی، یاسوج، بوستان باشت، دنا، دهدشت و سی سخت و به مدار آوردن آب مناطق سیل زده چیتاب، دیشموک، سادات محمودی و بخش‌هایی از شهرستان دنا در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن، گوشه‌ای از فعالیت‌های حدود یک سال و نیم اخیر بوده است.

او افزود: آبرسانی به ۱۶۰ روستا و خروج مناطق مختلف شهرک ولایت و الغدیر، مادوان، گچساران و دهدشت از تنش آبی، ب‍خش دیگری از تلاش‌های همکاران ما برای تکریم مردم و کاهش آنان از کم آبی بوده است.

برخی روستاییان نیز قطعی‌های ۲ و ۳ روزه و یا بیشتر را اعلام کردند که البته برخی از این قطعی‌ها با قطع برق و برخی نیز سرقت تأسیسات برقی ایستگاه‌های آبرسانی مرتبط است.

حال باید منتظر بود تا راهکارهای کوتاه و بلند مدت مسئولان مشکلات آبی استان را برطرف کند و تلاش‌ها برای رفع تنش آبی در این استان پرآب به نتیجه برسد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا