تفاوت انتظار و نمایش انتظار!
حجتالاسلام شهابالدین حائری شیرازی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «تفاوت انتظار و نمایش انتظار!» نوشت:
نمایش انتظار یعنی سخن گفتن از عدالت اما انتطار یعنی عدالت ورزی.
ذکر نمونه هایی از عدالت ورزی علوی در کیفیت حکومت کردن خالی از لطف نیست.
امیرمومنان خطاب به مالک اشتر میفرماید:
“به عدالت و انصاف با مردم رفتار کنید و خود را جای آنها بگذارید، پس پر حوصله باشید و در برآوردن حاجات مردم تنگ حوصلگی نکنید که شما خزانه داران مردم و وکلا و نمایندگان ملت و سفیران حکومتید و کسی را به خاطر درخواست و حاجتش نرنجانید و از طلب و خواسته اش منع نکرده و باز ندارید” 1
“قسمتی از وقت را برای مراجعین، قرار ده که در آن وقت، خویشتن را برای رسیدگی به مسایل ایشان آماده ساخته، در مجلس عمومی بنشین، پس بخاطر خدایی که تو را آفریده است، با آنان فروتنی کن و لشکریان و دربانان خود از نگهبانان و پاسداران را از ایشان بازدار تا سخنان ایشان بی لکنت و گرفتگی زبان و بی ترس و نگرانی باشد که من از رسول خدا (ص) بارها شنیدم که میفرمود: هرگز مردم پاک و آراسته نمیشوند تا حق ناتوان، بی لکنت و ترس و نگرانی از توانا و قدرتپیشهگان گرفته شود .”
عدالت ارزشی فطری است و انسانها با هر مرام وعقیده زیبایی عدالت را درک میکنند وآن را تحسین میکنند چنانچه ظلم و بیعدالتی یک ضد ارزش است و هر انسانی با هر عقیده ای در نزد وجدان خود از آن بیزاری میجوید.
حال باید دید مردم چقدرحکومت فعلی را عادلانه میدانند که امیر مومنان فرمود:
به سخنانی که خداوند بر زبان بندگانش جاری میفرماید میتوان به نیکوکاران پی برده و آنها راشناخت. پس باید بهترین اندوخته های تو، رفتار شایسته باشد. پس بر خواهشهای خویش، لگام بزن و آن را مهار کن(3)
اینهانمونه هایی ازعدالت سیاسی است و امام عصر برای عدالت گستری می آید لذا منتظر واقعی مظهر عدالت است.
عدالت سیاسی یعنی فضا برای رشد و ترقی و صعود افراد مستعد و سالم از نردبان قدرت فراهم شود. اگر در این زمانه چرب زبانان و متملقین به قدرت نزدیکترند تا خیرخواهانی که عیوب را بیان میکنند ما منتظر واقعی نیستیم.
1) فانصفو النّاس من انفسکم، و اصبروا لحوائجهم، فانّکم خزّان الرّعیّة، و وکلاء الأمّة وسفراء الأئمّة و لا تحشموا احدا عن حاجته و لا تحبسوه عن طلبته.
2) اجعل لذوی الحاجات منک قسما تفرّغ لهم فیه شخصک و تجلس لهم مجلسا عامّافتتواضع فیه للّه الذی خلقک و تقعد عنهم جندک و اعوانک من احراسک و شرحلک حتّییکلّمک متکلّمهم ممتتعتع، فإنّی سمعت رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله یقول فی غیر موطن:
لن تقدّس أمّة لا یؤخذ للضّعیف فیها حقّه من القویّ غیر متتعتع.
3) یستدلّ علی الصّالحین بمایجری اللّه لهم علی السن عباده، فلیکن احبّ الذّخائر الیک ذخیرة العمل الصّالح، فاملک هواک
انتهای پیام