خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رفع حصر کردید؟ سلمنا! حال پاسخگو باشید

مصطفی رسته مقدم، فعال سیاسی و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز، در یادداشتی به بهانه‌ی خبر برداشتن موانع فلزی از کوچه‌ای که منزل میرحسین موسوی در آن قرار دارد و از سال ۸۹ در حصر خانگی است، نوشت:

انتشار خبری مبنی بر برداشت حفاظت فیزیکی از جلوی کوچه میرحسین موسوی، پس از نزدیک به دوازده سال حصر خانگی، موج بزرگ از مباحث در شبکه‌های اجتماعی ایران برانگیخت.

این اقدام از سوی قوه قضائیه و همچنین رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری ایرنا، به عنوان رفع حصر تعبیر شد. همچنین بسیاری از هواداران دولت از جمله امیرحسین ثابتی در حساب‌های‌شان در توئیتر و سایر شبکه‌های مجازی، آن را اقدام عملی رئیسی در جهت رفع حصر ثلاثه محصوره خواندند.

البته این خبر، با واکنش جدی هواداران جنبش سبز، تحول خواهان و اصلاح طلبان مواجه شد. چه این که این طیف‌ها معتقدند که در وضعیت حصر هیچ اتفاقی نیفتاده و صرفاً درب آهنی جلوی کوچه برداشته شده است. هرچند همین گروه‌ها، برغم این اوصاف هر اقدام عملی معقولانه‌ای در جهت رفع حصر را مثبت ارزیابی کردند.

اما از آنجا که فرض محال، محال نیست، این نوشتار بر آن است تا ضمن احترام به همه آنهایی که معتقدند در حصر، گشایشی صورت نگرفته، فرض را بر این بگذارد که حصر به طور کامل رفع شده است! یعنی همان طور که هواداران سرشناس رئیسی می‌گویند، وی بر خلاف رئیس جمهور قبلی که فقط شعارش را داد، این موضوع را به طور کامل حل کرده است!

اما اگر این اتفاق رخ دهد، آقای رئیسی و دولتش که می‌خواهد احتمالاً افتخار رفع حصر را به نام خود رقم بزند، برعکس، با بحران‌های جدی مواجه خواهد شد که پاسخگویی به آن چندان ساده و آسان نخواهد بود. به دیگر سخن، هرچند رفع حصر می‌تواند اقدام میمون و مبارکی باشد، اما این دولت به دلایل بسیاری نمی‌تواند چنین اقدامی کند.

میرحسین موسوی از بهمن 89 تا به همین امروز، در حصر به سر می‌برند. در تمامی این مدت، سید ابراهیم رئیسی، یا در مسند معاونت قوه و یا در مقام قاضی القضات، در قوه قضائیه حضور داشته است. اخیراً نیز به مدت یک سال است که در کسوت ریاست جمهور بر کرسی نشسته است. با این اوصاف، اگر هر گشایشی در رفع حصر صورت بگیرد، رئیسی باید به این سوال پاسخ دهد که اگر این توانایی را برای رفع حصر داشته است، چرا همان زمان که در قوه قضائیه بود این اتفاق نیفتاده است؟ یا اگر این حصر غیر قانونی بوده، چرا رئیسی که داعیه‌اش درباره مبارزه با فساد در قوه قضائیه، گوش فلک را کر کرده بود، همان زمان جلوی این اقدام غیر قانونی را نگرفت؟

همچنین اگر حصر قانونی است – که نیست- چطور می‌شود رئیس جمهور که مسئول نظارت بر حسن اجرای قانون اساسی است، می‌تواند قانون را نقض کرده و رفع حصر را انجام دهد؟ حتی اگر این حصر غیر قانونی بوده و رئیس جمهور توانسته با استفاده از وظیفه قانونی خود درباره نظارت بر حسن اجرای قانون، این مشکل را حل کند، چرا در زمان رئیس جمهوری قبلی، قوه قضائیه‌ای که ریاستش بر عهده آقای رئیسی بود، با رئیس جمهور در این زمینه همکاری نکرد؟

اینها همه سوالاتی است که اگر هواداران رئیسی ادعا دارند که او رفع حصر را انجام داده، رئیس دولت محبوب‌شان باید به آن پاسخ دهد.  

البته، بدیهی و مسلم است که علیرغم این سوالات، هر اقدامی که منجر به رفع این حصر غیر قانونی و احقاق حق ثلاثه محصوره شود، از جانب هرکس و هر دولتی قابل ستایش است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام خدمت نویسنده محترم-در مورد آقای نخست وزیر ،بهتراست روند انتخابات۸۸را از زمان ثبت نام ایشان بررسی کنیم.مساله نخست ادعای تقلب قبل از روز رای گیری است.تا به حال ایشان وطرفدارانشان هیچ ادله حقوقی وفیزیکی ارائه نکرده اند وادعاهاتماما حرفهای خاله زنکی افراداست.من فکر می کنم تا به این موضوع بدون ملاحظه پرداخته نشود،بررسی مراحل بعداز روز رای گیری،معلول همان رفتار اولیه است.

    8
    5
    1. دستگیری ها هم از قبل انتخابات اتفاق افتاد ! با شروع دستگیری ها این شک بوجود آمد که قصد تقلب دارند و کسانی که فکر میکردند امکان پرده دری دارند دستگیر شدند.

      7
      6
    2. طبق قانون اساسی هر مجازات بدون برگزاری دادگاه صالحه و بدون حکم قضایی دادگاه، خلاف قانونه. و فصل الخطاب قانون عنوان میشد از سوی نظام در قضایای اعتراضات به تقلب 88

      3
      5
    3. شما فقط یک کلمه رو با ادله حقوقی به قول خودت پاسخ بده : با توجه به اینکه طبق قانون هر نوع مجازات و محدودیت تنها با برگزاری و حکم دادگاه قوه قضاییه، قانونی است و لا غیر، چرا حصر کنندگان در زتدان خانگی بخاطر عمل خلاف قانونشان دادگاهی و مجازات نشدند ؟؟؟؟؟

      2
      2
  2. شما فکر می کنی این حصر قانونی است؟ لابد قانون را نمی شناسی یا شاید هم مست و از خود بیخود هستی؟ بهر حال یک عیب و علتی داری ؟ خدا تو را با همین دردها رفع حیات کند!

    1
    7
      1. اندیشه جان
        اگر قرار به افشاگری باشد از ارتباط موسوی با فراماسونری و قتل حسن آیت پرده برداشته می شود
        و اتفاقا تا او زنده است باید از این تردیدها پرده برداری شود
        اگر قرار به افشاگری شود کسی که در کنار آقای خمینی آرمیده است به دلیل ملاقات به شدت بحرانی اش در 1985 در ژاپن با مقام ارشد آمریکایی نبش قبر خواهد شد. تماس 1986 را بخوان، ببین چه کسانی با آمریکا و اسراییل و امثال عمیرام نیر از حدود چهل سال قبل در ارتباط بوده اند، و بعد دیگران را به افشا گری هایت تهدید بنما

        6
        2
        1. شما میرفتی این دروغهاتو به امام راحل که به خیالت بصیرت تو رو نداشت میگفتی که اصرار به نخست وزیری میرحسین حتی با وجود مخالفت آیت الله خامنه ای نکنند و به خیال خودت ایشون (امام) رو هدایت میکردی!

          2
          4
          1. عزیزم تنها ائمه ای که اجازه استفاده از علم لدنی ودانستن آینده را دارد امام زمان است.امام خمینی پیش بینی نکرد بلکه براساس خواست اکثریت مسولان که طرفدار اقتصاد دولتی بودند به ابقای نخست وزیری که الگوی اقتصادی اش شوروی بود حکم داد،اما خود امام در اواخر عمر ،نابودی شوروی واقتصاد آنرا را دیدند وبا نامه به گورباچف به او اتمام اقتصاد دولتی وسوسیالیست را هشدار دادند.

        1. دلایل در حضور رهبری توسط نمایندگان هر سه کاندیدای معترض اعلام شد و توجهی نشد.میتونی بره فیلمشو ببینی اگه خودتو به اون راه نزدی

          3
          6
          1. نمونه ای از حرفهای خاله زنکی :
            1- امکان حضور ناظرانی که نماینده کاندیداها بودند و نتیجه هر صندوق تنها با تایید آنها معتبر است را فراهم نکردند یعنی وزارت کشور کاندیدای رقیب که رئیس جمهور بود، کارت برای آنها صادر نکرد و در نتیجه ناظر رقبا در این صندوقها حضور نداشتند
            2- تعدادی از اعضای ستاد رقیبان رئیس جمهور برگزار کننده انتخابات، یک روز قبل از برگزاری دستگیر شدند در حالی که هنوز نتیجه نباید معلوم می بود تا اعتراض کننده فرضا معلوم باشد (که ظاهرا نتیجه و معترض برای دستگیرکنندگان قبل از حتی اخذ یک رای معلوم بود!)
            3- کسانی که بعنوان مثلا داور تحت عنوان شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایت رقبا( که هر 3 نفر بجز رئیس جمهور برگزار کننده را شامل میشد)، معرفی شدند ،خود حامی شخص برنده اعلام شده بودند و این را اعلام هم کردند و در همایشهای او هم حضور داشتند و در نتیجه بی طرف نیستند
            4- ورود نظامیان که طبق وصیتنامه امام راحل شدیدا در سیاست و انتخابات نهی شده بود، از جمله دستگیری اعضای ستاد رقبای رئیس جمهور وقت ، دخالت نظامیان در انتخابات را میرساند
            5- به رئیس جمهور مسلط برگزار کننده انتخابات ، وقت اضافه برای پاسخ به موارد اضافه دیگران داده شد اما به دیگران وقتی برای پاسخ به موارد اضافه او داده نشد که جانبداری صدا و سیما از او را میرساند در حالیکه طبق قانون صدا و سیما باید بیطرف باشد
            6- بنا به متن قانون اساسی، وقتی رئیس جمهور مسلط برگزار کننده انتخابات به افرادی غیر از کاندیداها اتهامات روا یا ناروایی زد، باید وقت مساوی به آن افراد خارج از کاندیداها برای دفاع در همان رسانه داده میشد که بر خلاف قانون داده نشد . و اگذر اتهامات ناروا بوده باید صلاحیتش در همان وقت رد میشد
            7- خواسته شد که همانند تصمیم امام راحل، مرجع بیطرفی غیر از شورای نگهبان علنا طرفدار شخص برنده فرضی، برای رسیدگی به شکایات هر 3 نفر دیگر که نتیجه اعلام شده را نادرست و تقلب می دانند، در نظر گرفته شود
            8- سرانجام در حالی فصل الخطاب قانون اعلام شد و بخاطر آن تعیین نتیجه فقط به شورای نگهبان طرفدار برنده فرضی سپرده شد ، دو تن از رقبا که پیگیر اعتراض به نتیجه اعلام شده باقی ماندند بر خلاف قانون اساسی (ریشه همه قوانین فصل الخطاب اعلام شده ) بدون برگزاری دادگاه و بدون رای دادگاه، به حصر و زندان خانگی کشیده شدند !

            3
            4
        2. پاسخ به رضا :حق، کدوم حق؟! : مگه مجازات بدون برگزاری دادگاه، خلاف قانون اساسی نیست، جناب حق ؟! گفت:

          شما تقلبی رو سراغ داری که طرفی که باید اثباتش کنه 10 ساله اجازه نداره از خونه بیاد بیرون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لابد باید مدارک تقلبو از خونه اش پیدا کنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          3
          3
          1. خود ایشان از ۸۸تا ۸۹ آزاد بود وفرصت داشت،ضمنا از ۸۸تاالآن برای همه دوستان وطرفداران ایشان، فرصت ارائه ادله حقوقی وفیزیکی برای اثبات تقلب فراهم بود.درضمن آقای صداقت استدلالهای شما ،جزو قانون انتخابات ریاست جمهوری نیست و سند اثبات تقلب نیست.ضمنا نخست وزیر به علت فراخوان همدردی با معترضین سوریه در حصر است نه بخاطر انتخابات.

  3. بسمه تعالی
    این … عجول ❗️ که توسط خاتمی اغوا شد و اومد تو عرصه انتخابات اصلا کجا بود فقط نقاشی می کشید، حتی اخبار رادیو را گوش نمیداد، بی خبر و مانده در دهه اول بود. ولش کنید … تا بمیره
    ازاین دیگه آبی براتون داغ نمیشه

    5
    5
    1. خواب آلو، اتفاقا خاتمی اگه سنت یا چرتت قد بده، مخالف حضور مهندس موسوی عضو وقت مجمع تشخیص مصلحت در انتخابات بود

  4. دلیلش کاملا واضحه، و عجیبه کسی که ادعای تحیل گر یک رسانه کوچک را دارد، نداند که رفع حصر در زمان روحانی و گرایش شدید آن دولت به ایجاد حاشیه و بلوا و مواضع ضد امنیت ملی دولتش، قطعا باعث بروز تنش برای کشور و مردم میشد و دوباره انحصارطلبان سبز، کشور و مردم و منافع ملی را قربانی هوس‌های بی پایانشان قرار می‌داند. کمی سواد رسانه برای ایجاد سایت خبری هم بد نیست!!

    3
    3
  5. از این‌که ظرفیت شنیدن یک حرف مخالف رو هم ندارید، به شما و فعال سیاسی و تحلیل گر بزرگ‌تان!! تبریک می‌گم. حتما با این رویکرد، در جذب مخاطبان مختلف موفق خواهید شد!!

    2
    3
    1. شما اگر در کل مجموع بخش نظرات سایتهای رجا، تسنیم، فارس، روی هم یه نظر مخالف پیدا کردی، انصاف با اینهمه نظر مخالفو بجای اونا اصلا کفن کن !!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا