خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تصمیم شورای مشورتی خاتمی برای انتخابات 96

انصاف نیوز، علی اصغر شفیعیان: چند ماه پیش از انتخابات مجلس، شورای مشورتی خاتمی تصمیم مهمی گرفت و برای آن انتخابات شورایی را با ماموریت مشخص تشکیل داد که با موفقیت نسبی بالایی در ائتلاف اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایان میانه‌رو به کار خود پایان داد.

«شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس»، چند ویژگی داشت از جمله:

یکم: در انتخابات مجلس اخیر بر خلاف انتخابات های گذشته، ائتلافی شکل گرفت که فراتر از احزاب اصلاح طلب بود، لذا شورای هماهنگی جبهه ی اصلاحات ظرفیت جذب فوری آنها را نداشت. برای همین در شورای عالی انتخاباتی، هم تعدادی از احزاب خارج از این شورا اضافه شدند و هم برخی شخصیت‌ها که فعالیت حزبی نداشتند دعوت شدند. حالا انتخابات تمام شده و انتخابات آتی مختصات خود متفاوتی دارد.

دوم: گزینه‌ی ممکن برای سرلیستی یعنی دکتر عارف به ریاست شورای عالی انتخاباتی مجلس دهم انتخاب شد تا هم در خود آن انتخابات محور این شورا باشد و هم پس از پیروزی در انتخابات در مجلس محوریت پیدا کند. با همین سیاست، آقای عارف در زمان انتخابات تریبون‌های این ائتلاف را در اختیار داشت و به چهره‌ای تبدیل شد و پس از آن هم فراکسیون امید با محوریت او شکل گرفته است.

انتخابات 96، ترکیب جدید

به نظر می‌رسد برای انتخابات‌های مهم ریاست جمهوری 96 و مهمتر از آن انتخابات شوراها که همزمان با آن در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، چند تغییر در سازمان‌دهی اصلاح‌طلبان ضروری است:

شورای هماهنگی جبهه‌ی اصلاحات به اصلاحی در ترکیب خود نیاز دارد. الان این شورا بیشتر از این که به نسبت پتانسیل‌های جریانات مختلف اصلاح‌طلب شکل گرفته باشد، بر اساس تعداد عدد احزاب عضو شکل گرفته است. ضمن این که تعدادی از احزاب مهم اصلاح‌طلب و اعتدالگرا می‌بایست به آن اضافه شوند، همچنان که در شورای عالی انتخاباتی اخیر این مشکل برطرف شده بود.

شخصیت‌های مهم و موثری در میان اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان هستند که در قالب حزبی فعالیت ندارند و تا حدی در شورای عالی انتخاباتی مجلس نظراتشان در نظر گرفته شد اما باید به سمتی رفت که فعالیت آنها متشکل شده و از پتانسیل بیشتری برای تاثیرگذاری نیز برخوردار شوند.

برخی انتظارها از دکتر عارف فراتر از ظرفیت و غیرمنطقی است؛ آقای عارف خود نیز ادعای رهبری جریان اصلاحات را ندارد. تاثیرگذاری در داخل مجلس، از طریق انسجام فراکسیون امید و نیز مجمع نمایندگان تهران، انتظاری واقعی همه‌ی کسانی است که به لیست امید رای داده‌اند. تلاش برخی برای سوءاستفاده از عارف و رقیب تراشی برای خاتمی، بازی از پیش باخته و البته انرژی‌بر است.

نقطه‌ی قوت اصلاح‌طلبان، اجماع بر سر لیدر این جریان است که در انتخابات مجلس علی رغم سنگ اندازی‌های شدید و نیز علی رغم ردصلاحیت‌های فراوان، نتیجه را در کام مردم شیرین کرد؛ هر چند نقاط ضعفی داشت که بیشتر آن به همین عوامل بیرونی مربوط می‌شد.

حالا با پایان ماموریت شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس، به نظر می‌رسد بهترین راه تصمیم‌گیری شورای مشورتی خاتمی برای تشکیل یک شورای عالی دیگر احتمالا با ترکیبی جدید ویژه‌ی انتخابات 96 باشد؛ تصمیمی با ویژگی حفظ «ائتلاف لیست امید».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا