خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهرداری تهران اتوبوس مستعمل خارجی را به تولید داخلی ترجیح می دهد

درددل مدیرعامل ایران خودرو دیزل نزد مصطفی میرسلیم

گروه اقتصادی، انصاف‌نیوز: مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس یازدهم، پس از بازدید  کارخانه ایران خودرو دیزل، در نشستی با مدیرعامل و معاونان این شرکت، موانع تولید را بررسی کرد.

به گزارش انصاف نیوز، در ابتدای این نشست جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با اشاره به قدمت این خودروساز گفت: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ایران‌خودرو دیزل، زنجیره ارزش کاملش است به‌طورری که از تحقیق و توسعه تا خدمات پس از فروش، حلقه‌های مختلف صنعت در کنار هم جمع شده‌اند.

توسلی‌مهر با بیان آماری از ادوار فعالیت ایران‌خودرو دیزل، به افت تولید خودروهای تجاری و جمعی پس از تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: شرکت پس از شروع تحریم‌ها در یک روند نزولی قرار گرفت به‌طوری که سالانه بر بدهی‌هایش افزوده می‌شد. فروش املاک و سایر دارایی‌ها هم نتوانست دردی از شرکت دوا کند و در نتیجه زیان‌انباشته بزرگی در صورت‌های مالی پدیدار شد.  

او گفت: حجم زیان انباشته ایران خودرو دیزل به 5هزار و 800 میلیارد تومان رسید و عملا به ورشکسته‌ترین خودروساز کشور بدل شد تا جایی که سهام‌دارانش، درخواست انحلال شرکت را مطرح کردند.

این مدیر صنعتی ادامه داد: وقتی شرکت را تحویل گرفتم، اعتراضات کارگری به اوج خودش رسیده بود، عملا تولید نداشتیم و به نظر می‌رسید چاره‌ای جز تعطیلی نیست اما با تغییر برخی الگوها و استفاده از پتانسل‌های موجود، در 18 ماه اخیر همه شاخص‌های فعالیت شرکت رشد داشته است به‌طوری که شرکت «ایدم» از تولید هفته‌ای 16 موتور، به تولید روزانه 28 موتور رسیده، خطوط تولید انواع کامیون، اتوبوس، وانت‌بار و ون فعال شده، و تمام زیرمجموعه‌ها در حال جذب کارگر جدید هستند.

توسلی‌مهر به رشد 11 برابری تولید نسبت به سال 98 اشاره کرد و گفت: از وقتی تولید رونق گرفته، کارگران با نشاط بیشتری در محل کار حاضر می‌شوند، بخش بزرگی از مشکلات شرکت کاسته شده و زیان انباشته کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل با برشمردن تحولات تولید در این خودروساز، برخی مشکلات شرکت را چنین بیان کرد: اداره استاندارد، مجوز تولید پرتیراژترین محصول ما، یعنی کشنده‌های دماغ‌دار بنز را یک‌ماه یک‌ماه تمدید می‌کند و تا نامه تایید به دست ما برسد، عملا 15 روز را از دست داده‌ایم.

او ادامه داد: همین اقدام، ما را در حوزه شماره‌گذاری دچار مشکل می‌کند چون پلیس به استناد نامه استاندارد عمل می‌کند. به این ترتیب محصول در کف کارخانه رسوب می‌کند و سرمایه در گردش ما دچار اختلال می‌شود. الان بیش از هزار دستگاه خودرو در پارکینگ داریم اما متاسفانه نتوانسته‌ایم با رییس پلیس راهور ملاقات و مشکلات خود را با ایشان مطرح کنیم.

توسلی‌مهر تمایل به واردات را یکی از معضلات تولید خواند و گفت: شهرداری تهران حاضر نیست از ما اتوبوس بخرد اما گفته می‌شود به دنبال واردکردن اتوبوس دست‌دوم از خارج است.

او ادامه داد: همین الان تعداد زیادی اتوبوس نو در پارکینگ شرکت وجود دارد اما شهرداری تهران می گوید پول نداریم.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل گفت: الان مانند سوپرمارکت میتوانیم اتوبوس بفروشیم اما به نظر می رسد تمایل به واردات خیلی بیشتر از میل به خرید و حمایت از تولید داخلی است.

توسلی مهر با اشاره به کفایت قوانین در کلانشهرها افزود: حتی بدانیم چند کلانشهر، در عرض چند سال اتوبوس نیاز دارند، حاضریم دانش فنی پیشرفته را وارد کنیم ولی متاسفانه واردات نسبت به تولید برای شهرداری رحجان دارد.

رقابت ناسالم و کپی‌برداری محصول از مشکلاتی بود که مورد اشاره مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل قرار گرفت. او گفت: در این زمینه شکایتی تنظیم و تسلیم مراجع قضایی کرده‌ایم.

این مدیرصنعتی طراحی اتوبوس برقی را از دستاوردهای علمی این شرکت دانست و افزود: اگر وزارت کشور و سایر دستگاه‌ها همت کنند و شهرداری‌های شهرهای بزرگ را به اتوبوس برقی مجهز کنند، بخش بزرگی از معضلات آلودگی هوا حل می‌شود و مصرف سوخت به شدت کاهش پیدا می‌کند. طبق محاسبات ما، سرمایه‌گذاری در این حوزه به صرفه است اما هنوز نتوانسته‌ایم دستگاه‌ها را قانع کنیم از این کار حمایت و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

توسلی‌مهر ارتقای کیفیت محصول را به عنوان یکی از اهداف مهم شرکت معرفی کرد و گفت: ما بهره‌وری نیروی انسانی را چند برابر کرده و نمره منفی محصولات را هم کاهش داده‌ایم تا ثابت شود با رنق تولید می‌توان به رشد کیفیت هم کمک کرد.

او ادامه داد: به تجربه دریافته‌ایم رونق تولید بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل می‌کند و حتی تورم را هم کنترل می‌کند اما رونق تولید مستلزم حمایت همه‌جانبه ارکان نظام است.  

حمایت می‌کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز خوشحالی از حضور در جمع صنعتگران گفت: کشور در حمل و نقل جاده‌ای بار و مسافر نیازمند محصولات جدید و با کیفیت است و شما باید ثابت کنید توان پاسخ به بخشی از این مشکل را دارید.

میرسلیم ادامه داد: شهرداری‌ها اتوبوس نو لازم دارند اما چون جزیره‌ای عمل می‌شود، نمی‌توانیم نیاز را به محصول داخلی متصل کنیم. به همین دلیل بحث تحقیرآمیز واردات اتوبوس دست دوم مطرح می‌شود.

این نماینده مجلس خطاب به مدیران صنعتی ایران‌خودرو دیزل گفت: باید با کمک هم تلاش کنیم در یک بازه مشخص مشکل تولید و کیفیت تولید را حل کنیم. الان استاندارد به شدت تحت فشار نمایندگان مجلس است و من به آن‌ها حق می‌دهم که سخت‌گیری کنند اما این سخت‌گیری باید معطوف به حصول نتیجه باشد و نه تعطیل‌کردن تولید.

او ادامه داد: در جلسات مشترک باید دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم و بنابراین خواهشم این است که برگزاری چنین جلساتی را در دستور کار قرار دهید.

میرسلیم حمایت از تولید برنامهریزی شده را یکی از برنامه‌های مجلس عنوان کرد و گفت: واردات باید توسط خودروساز و با شرط انتقال فناوری انجام شود و این کاری است که به هیچ‌وجه از آن کوتاه نمی‌آییم. شما هم در این‌باره، محکم و با صدای بلند، فریاد بزنید.

 میرسلیم به مشکلات تحریم اشاره کرد و ادامه داد: اگر خودتحریمی را مدیریت کنیم، غلبه بر تحریم‌ها خیلی پیچیده نیست. منظورم از خود تحریمی هم این است که برای ارتقای کیفیت، برنامه قابل اجرا ریخته شود نه این که بدون توجه به زیرساخت‌ها، فشار متوجه تولید شود.

عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به لزوم توجه به خدمات پس از فروش، به مدیران این خودروساز توصیه کرد جلب رضایت مصرف‌کننده را مهم‌ترین اولویت خود بدانند.

او در پایان گفت: حمایت ازتولید را یکی از مهم‌ترین وظایف مجلس می‌دانم و در این مسیر از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درد ایشان نه صنعت است و نه رونق اقتصادی !!هدف تنها وارد کردن صنعت اتومبیل های الکتریکی از طرف چینی هاست ،دیر یا زود شاهد بلعیده شدن این صنعت توسط تکنولوژی عقب مانده چین خواهیم بود وگرنه اگر یک کمپانی ریشه دار و مورد اعتماد دنیا این صنعت را راهبری می‌کرد هرگز شاهد این همه زیان جانی و مالی نبودیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا