خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا رییس جمهور آلمان با علی کریمی دیدار کرد؟

عظیم محمودآبادی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، به بهانه‌ی دیدار اخیر رئیس‌جمهور آلمان با علی کریمی نوشت:

روز پنجشنبه خبری مبنی بر دیدار علی کریمی فوتبالیست سابق تیم ملی کشورمان با فرانک والتر اشتاینمایر رییس جمهوری آلمان منتشر شد. شاید برای خوانندگان سئوال باشد چرا رییس جمهوری کشوری همچون آلمان از وقتی که علی‌القاعده باید به رتق و فتق امور ملت آلمان اختصاص یابد، صرف دیدار با یک فوتبالیست ایرانی می‌شود؟ این سئوال البته سوال به‌جایی است که خود واجد دو نوع پرسش است.

1- پرسش اول این است که اساسا چرا باید دیداری از سوی عالی‌رتبه‌ترین مقام یک کشور اروپایی با یک فوتبالیست سابق تیم ملی ایران که چندی است در نزاع‌های سیاسی داخلی، عَلَمِ مخالفت با نظام سیاسی مستقر را برافراشته شکل بگیرد؟ جواب این پرسش این است که برخی کشورهای غربی علاقه زیادی دارند در امور سایر کشورها دخالت‌ کنند. این مساله در مورد کشور ما نیز ظاهرا از دیرباز جذابیت بیشتری داشته است؛ چنانکه در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از موارد رقابت‌های جدی میان دولت‌های مختلف غربی، دخالت در امور ایرانِ ما بوده است. اما پس از انقلاب که این فرصت توسط مردم ایران از آنها سلب شد، هواره آنها سعی داشته‌اند با نفوذ بر افکار عمومی، نظر بخشی از جامعه ایران را به سود خود تغییر دهند. طبیعی است که با هزینه‌های گزافی که در طول چهاردهه گذشته در این باره کرده‌اند و به ویژه سالیان اخیر که این هزینه‌ها و اقدامات به شکل فزانیده‌ای بیشتر هم شده، موفقیت‌هایی به دست آورند. در این میان البته ناکارآمدی برخی مسئولان اجرایی کشور در سال‌های گذشته و بروز برخی نارضایتی‌ها نیز مزید بر علت و به نفع دولت‌های خارجی مداخله طلب منجر شده است.

2- اما سئوال دیگر و مهمتر این است که در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، ما شاهد شکل‌گیری طیف متنوعی از نیروهای اپوزسیون هستیم که بسیاری از آنها در خارج از کشور زندگی می‌کردند. هم‌اکنون نیز شمار زیادی از نیروهای اپوزسیون و مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از مرزها مشغول فعالیت‌ علیه نظام هستند که بسیاری از آنها دارای تحصیلات عالی دانشگاهی‌اند یا حتی در رشته‌ای از علوم دارای جایگاه جهانی هستند و از اقبال نسبتا قابل توجهی در داخل کشور هم برخوردارند. حال سئوال این است که با وجود این همه افراد دانشگاهی مخالف نظام – که برخی از آنها سابقه مخالفت‌شان هم بسیار طولانی است – چرا مقامات کشورهای غربی، حتی برای دخالت در امور داخلی ایران و تلاش برای براندازی نظام، ترجیح می‌دهند با کسانی نشست و برخاست کنند که از کم‌ترین فهم دانش سیاسی، تاریخی، فرهنگی، علمی و … نیز برخوردار نیستند. چرا رییس‌جمهور آلمان به جای آن همه نیروی اپوزسیون تحصیلکرده و دانشگاهی خارج از ایران، علی کریمی را به حضور می‌طلبد که فاقد حداقل تحصیلات دانشگاهی و کم‌ترین فهمی از تاریخ و فرهنگ کشور خود است.

شاید بهترین راه برای درک پرسش فوق و یافتن پاسخی به آن مراجعه به تاریخ است. آری وضعیت امروز و برو بیای امثال کریمی به محضر دولتمردان اروپایی، سیاست جدیدی نیست که توسط کشور آلمان در دوره کنونی خلق شده باشد. یکصد و دو سال پیش هم که انگلیسی‌ها به کمک نیروهای داخلی‌شان کودتای اسفند 1299 را رقم زنند، نهایتا گزینه‌ای را روی کار آوردند که از حداقل‌های تحصیلی و حتی سواد خواندن و نوشتن برخوردار نبود! آنها که سال‌ها سیدضیاء طباطبایی را به عنوان نیروی سرسپرده و کاملا قابل اطمینان خود در اختیار داشتند، اما پس از کودتای سال 1299 رضاخان میرپنج را که فاقد سواد حداقلی بود و از خواندن یک متن ساده هم عاجز بود بر او ترجیح دادند. چراکه در نظر دولت بریتانیا، سیدضیاء هرچند سرسپرده‌ای کاملا مطمئن بود اما به هر حال روزنامه‌نویسی بود که سواد خواندن و نوشتن داشت و در حدّ خودش اهل فکر بود. اما برای انگلیسی‌ها، سرسپردگیِ صرف، کافی نبود. بلکه آنها کسی را می‌پسندیدند که از کم‌ترین فهم و شعور برای تشخیص منافع خود و دولتش نیز برخوردار نباشد. چنانکه محمدعلی موحد در تحلیل چرایی ترجیح رضا خان بر سیدضیاء توسط بریتانیا می‌نویسد: «سرنخِ کودتا، تا آنجا که از اسناد افشاشده بر می‌آید، دست وزارت جنگ و مقامات اطلاعاتی بریتانیا بود و آنها نوعا با قزاقی یالقوز که در دایره محدودتری سیر می‌کند، بهتر کنار می‌آیند و به سیاست‌پیشگان حرفه‌ای و روزنامه‌نویسان کمتر اعتماد می‌کنند». (خواب آشفته نفت از قرارداد دارسی تا سقوط رضاشاه، محمدعلی موحد، نشر کارنامه، چاپ دوم؛ 1394، ص200)

حال شاید بهتر بتوان درک کرد دلیل دیدار رییس‌جمهور آلمان با فوتبالیستی که از کم‌ترین سطح شعور و درک سیاسی – تاریخی برخوردار نیست. آری کریمی شاید اگر اندکی و فقط اندکی با تاریخ معاصر کشورش آشنا بود و اندک اطلاعاتی در مورد خرابکاری آلمان‌ها در سال 1915 بر روی خطوط لوله‌‌هایی که نفت را از مسجدسلیمان به پالایشگاه آبادان می‌برد – تا بر اساس قرارداد دارسی در اختیار انگلیسی‌ها بگذارد – داشت، شاید برای رفتن به خدمت رییس‌جمهور آلمان تامل بیشتری می‌کرد. او اگر کم‌ترین اطلاعی داشت از غرامتی که انگلیسی‌ها از ایران به واسطه خرابکاری آلمانی‌ها بر تاسیسات صنایع نفت کشورمان گرفتند، احتمالا در برابر رییس جمهور این کشور تعظیم نمی‌کرد. اما علی کریمی نه به این دلیل که زمانی فوتبالیست قابلی در تیم ملی کشورمان بوده بلکه دقیقا به دلیل جهل و نادانی مطلقش از وضعیت و تاریخ کشور و ساده‌لوحی‌های کودکانه‌اش توسط دولت آلمان انتخاب شده است که  حضورا به خدمت فرانک والتر اشتاینمایر فرستاده شود. چنانکه از استاد موحد در مورد برخی دولت‌های غربی نسبت به تحولات ایران نقل شد: «آنها نوعا با قزاقی یالقوز که در دایره محدودتری سیر می‌کند، بهتر کنار می‌آیند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اما واقعیت آن است همان کسی که به قول شما « فاقد سواد حداقلی بود و از خواندن یک متن ساده هم عاجز بود» در طی شانزده سال حکمرانی خویش آثاری از عمران و آبادی و زیرساخت ها برجای گذاشت که اگر نبود، من و تو شاید امروز بگونه ای دیگر باید می زیستیم.
    ای کاش حاکمان فعلی هم « سواد حداقلی» می داشتند اما در مقابل اندکی به آبادی و آبادانی و رفاه این مرزو بوم می اندیشیدند.

    با سپاس

    41
    13
    1. اگر منظور از آباد کردن ایران ساختن ساختن چهارتا پل و کشیدن چند کیلومتر جاده هست که در زمان آخوندها هزار برابرش ساخته شده دادن این به اصطلاح خدمات به یک چماقدار مستبد و خدمات قلمداد کردنش مغالطه است این چیزارو خود مردم می سازند نیازی به یک چماقدار نیست در عوض چماقدار آزادی مردم رو میگیره احزاب و آزادی بیان رو نابود میکنه از بوجود امدن رجال بزرگ جلوگیری میکنه و البته در نهایت هم با سر سقوط میکنه و بعدش هم کشور بخاطر قحط الرجال و نبودن احزاب دچار هرج و مرج میشه چنان که همینطور هم شد و محمد رضا شاه هم پسر پدرش بود و راه اون رو ادامه داد مثل پدرش سرنگون شد حالا بیا و این مفاهیم رو به یک جهان سومی بفهمان مگر میفهمه باز میگه برای ما جاده کشید و پل ساخت و … دیکتاتوری محکوم به نابودیست مثل صدام و هیتلر و قذافی و سایر دیکتاتور ها

      8
      20
      1. الان یعنی شما انتظار دارید شما رو با این ادبیات و لحن کلامتون ، جهان اولی بشناشیم دهه هشتادی محترم!!!؟؟؟

  2. اقای عظیم محمود ابادی خواندم وماندم چه بگویم که برازنده جنابالی باشه فقط میشه گفت حیف نون

    32
    6
  3. از انصاف نیوز درج چنین تحلیل آبکی بعید بود !!!!!
    رضا خان بیسواد بود درست ولی تاسیس بانک ها ؛ دانشگاه ؛ خط ریل راه ‌آهن ؛ تاسیس ارتش ؛ واردات تجهیزات نظامی منجمله F14؛ ووووووو……….در چه مقطعی بود؟
    تورم در اون مقطع و اکنون را یک مقایسه بفرمایید.

    34
    4
    1. حالا یک تحلیل منطقی و دقیق بر اساس شواهد تاریخی رو هم آبکی میدونید؟!!! لابد اگه انصاف نیوز از این حرکت کریمی تمجید میکرد آبکی نبود …. وقتی مینویسیی ر ضا خان اف 14 وارد کرد…. نشون میدین چقد با علی کریمی وجه مشترک دارین…. دوست عزیز در اون زمان اف صفر رو هم خود امریکاییا نساخته بودن که بخوان بدن به ر ضاخان ….!!!! ضمنا خط آهن سراسری هیچ ربطی به رضاخان نداشت …. انگلیسی ها خودشون برای استفاده در جنگ بین الملل ساختن و منافع نظامی و سیاسی و اقتصادیش رو هم کاملا میبردند…..

      4
      15
      1. آقای مطلبی پورعزیز ، بخش هایی از تاریخ رو براتون دیکته کردن ؛ هروقت از چند منبع مختلف در مورد یک مطلب مطالعه فرمودید اونوقت بهتر میتونید اظهار نظر بفرمایید. در مورد تاسیس مدارس ، دانشگاهها،تدوین و تکمیل قانون اساسی و محاکم و مراجع ذیصلاح قانونی و ارتقا سطح بهداشت و یا حذف سیستم فئودالی و …توسط رضاخان از چند رفرنس متفاوت اطلاعات کسب نمایید. فقط در مورد F14 تامکت فرمایشتون صحیح بود.که همین F14 تامکت و F4 فانتوم 2 و F5تایگر و هلی کوپترهای کبرا و شینوک و اچ سی و.. بودند که در زمان پهلوی دوم وارد ایران شدند و با هدایت خلبانان وطن پرستی که در خارج از ایران آموزش دیده بودن در مقابل حملات اعراب عراقی با انجام عملیات تهاجمی یا لجستیکی حماسه ها آفریدن!!!!!

  4. خوشم میاد بدجور دارید میسوزید، شمایی که ادعای باسوادی و فهم و تحلیلیت میشه ، اولا اگر میگید که آلمان به ایران 110سال پیش ضربه زده و علی کریم نباید با رئیس جمهور آلمان دیدار میکرد ، روسیه که در طول تاریخ هزاران برابر بیشتر به ایران ضربه زده و قسمت اعظمی از ایران رو جدا کرده پس چرا با روسیه روابط بسیارم که هیچ داغی دارید و چرا با آلمان هم رابطه دارید، آقای نویسنده ای که ادعای دانشمند بودنت میشه اگر بر مبنای نظر شما میخواست جهان اداره بشه که هیچ کشوری نباید باهم رابطه داشته باشند بعدش هم در خصوص بیسوادی رضاشاه که 43 ساله بر علیه این خاندان سیاه نمایی میکنید و برخلاف هدفتون فقط مردم دوصدچندان به این خاندان بخاطر خدمات غیرقابل توصیفشون به ایران و ایرانی علاقه مند شدند، اگر هم رضاشاه به قدرت رسید بخاطر بیسوادیش انتخاب نشد بلکه بخاطر اقتدارش بود که ایرانی که داشت تیکه پاره میشد یکپارچه نگه داشت و کارهای عمرانی و فرهنگی بی نظیر در تاریخ ایران رو انجام داد

    20
    2
  5. خدا شفا بده فقط تو ایران هست که برای مقامات سیاست ساحت الوهی قرار می دهند رییس جمهور آلمان یک انسان عاقل و بالغ با یک فوتبالیست که تصادفا در بهترین باشگاه المان توپ می زده و اتفاقا ادعای مواضعی مردمی دارد دیدار کرده کجای این مساله دخالت در امور ایران است حتی روزنامه کیهان هم حاضر نیست چنین تحلیلی را چاپ کند

    16
    2
  6. شلیک توپ روس ها به امام رضا یا مسئله تبریز و شمال و آذربایجان چی…پس چرا رفیق شفیق نه شرقی سابق و کشور دوست الان هستید..
    خطوط لوله سال ۱۹۱۵ ان هم با حاکمیتی دیگر مثال خوبی نبود

    9
    2
  7. جناب آقای محمود زاده محترم، سوای از مبحث این دیدار آقای علی کریمی ، کاش مسئولین محترم ما هم با این تحصیلات عالیه شان ( البته با مدارک نامعتبر) میتونستن به اندازه رضاخان و یا همین آقای علی کریمی بزعم جنابعالی بیسواد!!!!! در سرنوشت مردم ایران تاثیر مثبتی داشته باشند. وجهه ورزشی و مردمی آقای کریمی در نظر عامه مردم چه در داخل و چه در خارج از ایران خیلی مقبول تر از خیلی از شخصیت های سیاسی حال حاضر هست . در مورد رضاخان هم نیازی به شرح نیست. کاش باسوادهای امروز ما به اندازه رضاخان بیسواد یا میرزا تقی خان امیر کبیر بجای جیب محترمشان کمی هم به فکر این ملت ناامید و مایوس از آینده باشند.

    18
    1
  8. مشکل امثال آقای محمودآبادی اینه که خودشان را باسواد و آگاه و با بصیرت وبقیه که نظری مخالف نظرات سیاسی ایشان دارند رو بی سواد و بی بصیرت میدانند .از نظرامثال ایشان مردم عادی مملکت و امثال آقای کریمی فقط حق دارند موقع انتخابات وپای صندوقهای رای برای گرم نگه داشتن تنور انتخابات و مشروعیت بخشیدن به کاندیداهای انتصابی؛ اظهارنظر سیاسی بکنند.ودربقیه ی ایام سال باید دعا گوی مسوولین نخبه و کاردان و باسوادی مثل جناب خودشان باشند که با نظرات مشعشع وعملکرد خود هر روز شاهد دسته گلی تازه وشاهکاری جدید از جانب ایشان هستیم.

    15
    1
    1. با سلام و ادب
      ضمن تایید نظرآقای امین، بایدخدمت آقای محمود آبادی و همفکران شان بگم که مشکل شما با امثال علی کریمی با سواد یا بیسوادی نیست ( که ازقضا علی کریمی علاوه بر اینکه در عرصه فوتبال و همچنین نوعدوستی جایگاه ممتازی داره در خصوص مسایل سیاسی هم همون چیزی رو میگه که توده مردم و روشنفکران میگن. ) مشکل شما اینه که ایشون منتقد و مخالفه.
      مخالفین از نگاه شما،
      اگر ورزشکار باشن بیسوادن؛
      اگر دانشگاهی و اهل فرهنگ باشن شیفتگان غرب و خودباخته یا خودفروخته محسوب میشن؛
      اگر روزنامه نگار باشن مزدورند و از خارجی ها پول گرفتن؛
      اگر روحانی باشن اسلام شون آمریکاییه؛
      اگر از توده مردم ، کارگر و کشاورز و امثالهم باشن عوام و فریب خورده هستن؛
      اگر از زنان باشن( با هر جایگاه اجتماعی) فاسد و لاابالی هستن؛
      و……و….
      در عین حال مشکل اصلی شما و عموما بزرگان‌نظام و طرفداران نظام از این هم مایوس کننده تر هست و اون هم اینه که هنوز در مورد مردم این کشور و جامعه، دیدگاه شون نسبت حاکمیت درک درستی ندارید. از نگاه شما مجموع همه مخالفین و منتقدین کمتر از ده پانزده میلیون نفره در حالیکه مجموع طرفداران حکومت این مقداره. کافیست با ظاهر غیر مذهبی برین در سطح جامعه، ادارات ، دانشگاهها و…..سر صحبت باز کنین…..
      من آرزو میکنم مسوولان چشم شون رو باز کنن با نگاه واقع بینانه و با وسعت نظر ، به نقد خودشون بنشین
      و یک اصلاح زیر بنایی و انقلابی در نظام صورت بگیره که بجایی نرسیم که این سرزمین بیش از این دچار تخریب ، ویرانی و فروپاشی بشه.

  9. اینکه میگویید علی کریمی فاقد سواد تاریخی و سیاسی است مثل اینکه بگوییم شما فاقد سواد لوله کشی یا هرتخصص دیگری هستید.خب که چه؟حاکمیت ایران باعث شد علی کریمی به این مسیر کشیده شود.اگر سیاسیون تاریخان متخصص کار درست انجام داده بودند که کریمی ها هم الان فوتبالشان را ادامه میدادند.مگر کریمی فوتبال دان را اجازه ورود به فدراسیون فوتبال دادید؟مگر رجایی،هاشمی،روحانی و رییسی تاریخدانند؟

    15
    1
  10. اما با خواندن برخی دیدگاه ها یقینم به این قضیه بیشتر شد که « در زمانه ما ، ایدئولوژی ، حاکم بر فهم و تحلیل تمام حوادث و جریانات است » .. هر کسی مسیر خودش را بین غرب و شرق / خدا و شیطان / حقیقت جویی و غربزدگی / عوام زدگی و حق گرایی / تفکر محوری و رسانه محوری و.. انتخاب کرده است و بر اساس این انتخاب از پیش تعیین شده ، همه چیز را با همان عینک میبیند لذا دغل بازی رییس جمهور آلمان میشود یک حرکت کاملا موجه!!… قضیه شیراز میشود کار خودشان!!.. اغتشاش و قمه کشی هرزه ها و سیرها هم میشود اعتراض مدنی گشنگان !!

  11. دولت های غربی جز تخریب و تضعیف ایران هرگز دلشان برای مردم ایران نمیسوزه وگرنه تحریم نمیکردن ک مردم در سختی زندگی کنند

  12. در ماجرای خط لوله نفت ، انهم در بیش از 100 سال قبل ، نویسنده ، حرفی میزند که ربطی به ملاقات فعلی ندارد . برخلاف ادعای دروغین نویسنده ، علی کریمی بیسواد نیست ایشان فرد زمانشناس ، نیکدل و مردم دوستی است که کارهای مفید زیادی برای مردم ایران داده است . بله رییس جمهور المان با انتخاب دیدار با علی کریمی که بین مردم ایران محبوبیت دارد به جلب اعتبار نزد مردم ایران میپردازد ، به حمایت از اعتبار و امنیت این ورزشکار مطرح و فعال سیاسی اقدام میکند و به بهبود روابط خود با ایران آینده می اندیشد . ضمنا به حاکمیت ایران پیام میدهد که با مخافان سیاسی خود ، نباید با خشونت برخورد کند .

  13. در ماجرای خط لوله نفت ، انهم در بیش از ۱۰۰ سال قبل ، نویسنده ، حرفی میزند که ربطی به ملاقات فعلی ندارد . برخلاف ادعای دروغین نویسنده ، علی کریمی بیسواد نیست ایشان فرد زمانشناس ، نیکدل و مردم دوستی است که کارهای مفید زیادی برای مردم ایران انجام داده است . بله رییس جمهور المان با انتخاب دیدار با علی کریمی که بین مردم ایران محبوبیت دارد به جلب اعتبار نزد مردم ایران میپردازد ، به حمایت از اعتبار و امنیت این ورزشکار مطرح و فعال سیاسی اقدام میکند و به بهبود روابط خود با ایران آینده می اندیشد . ضمنا به حاکمیت ایران پیام میدهد که با مخافان سیاسی خود ، نباید با خشونت برخورد کند .

  14. نخست اینکه ، این فردی که بنام محمود آبادی ، مطلب ارسال کرده است ادعاهایی درباره اهداف این دیدار مطرح کرده است که هیچ دلیل و مدرکی درباره انها ندارد . دوم اقای کریمی را بیسواد و ناآگاه خوانده است که بازهم دروغ و بی دلیل است و برخلاف شناختی است که از مجموعه ی رفتارها و گفتارهایی اقای کریمی دیده و شنیده شده است . سوم : موضوع یک خرابکاری توسط آلمان در گذشته ، انهم گذشته ای دور را مطرح میکند و میخواهد که اقای کریمی به این علت ! با مقام آلمانی دیدار نکند! از این مضحک تر دلیلی برای رد یک دیدار نشنیده بودم ( تصور کنید علی کریمی به رییس جمهور آلمان میگفت بعلت فلان خرابکاری
    با شما دیدار نمیکنم ، چقدر خنده دار بود ؟ ) . آقای نویسنده (محمود آبادی) ، چرا باید اینقدر دنبال عیبی در گذشته میگردی ؟ پیشنهاد میکنم به وضع امروز ایران و اینده بهترش ، و روابط بهتر مردم دنیا با همدیگر فکر کن .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا