حاکمیت عقل و اعتدال در کشور باید تقویت شود
پروانه مافی در مراسم عزاداری رحلت پیامبر اسلام (ص) در دفتر جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران که با حضور دکتر زهرا مصطفوی و دکتر فاطمه طباطبائی و بانوان بیت شریف امام و اقشار مختلف مردم برگزار شد، طی سخنانی به تشریح هدف نهایی از رسالت پیامبر (ص) و تطبیق و ترویج آن در شرایط کنونی جامعه پرداخت.
به گزارش جماران، عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با اشاره به رسالت پیامبر (ص) یادآور شد: پیامبر(ص) هدف از انجام رسالت را اینگونه بیان نمودند:” إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. “یعنی پیغمبر (ص) هدف نهایی رسالتشان را گسترش و تعمیق ارزشها در عرصه زندگی فردی و اجتماعی انسانها معرفی کردند.
وی افزود: ارزشهایی که پیامبر(ص) به خاطر آنها مبعوث شدند پنج دسته هستند: ارزشهای اجتماعی- اخلاقی، ارزشهای اجتماعی-عبادی، ارزشهای اجتماعی-سیاسی، ارزشهای اجتماعی انسانی و عاطفی و در نهایت ارزشهای اجتماعی-اقتصادی. ارزشهای اجتماعی-اخلاقی در مکتب پیامبر؛ پنج دسته مهم و شاخص دارد که می توان مومن را از غیر مومن شناخت. این پنج ارزش عبارتد از: امانتداری، تواضع، وفای به عهد، راز داری و احسان .
عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی با تاکید بر حفظ امانت و امانت داری پیامبر(ص)، امانت داری را گوهر گرانبهایی خواند که در حفظ اعتماد آحاد جامعه بسیار با اهمیت بوده و از خزانه الهی خارج و به امانت دار تحویل می شود، اظهار داشت: امانتداری معنایش روشن است، اما امانت ها چه چیزهایی هستند؟ قرآن امانت است، امانت الهی به ما. پیامبران، اولیای خدا، امامان، ولایت علی ابن ابی طالب و … امانت الهی بر ما هستند؛ عبادات ما نیز امانت هستند.
مافی یادآور شد: در حوزه اجتماعی رهبر معظم انقلاب بارها بر این مسئله اشاره و تاکید داشتند و در ایام انتخابات همواره می فرمایند:” رای مردم امانت است” پس معلوم میشود که امانت مسئله بسیار مهمی است؛ امانت یک گوهر گرانبها و با ارزشی است که از خزانه الهی خارج و تحویل امانت دار می گردد. خداوند می فرماید :”اگر انسانها امانت را خوب نگهداری نمایند و از شر حسودان حفظ کنند من با لشگر خودم از آن مراقبت میکنم”. امام صادق (ع) همچنین می فرمایند، اگر میخواهی مومن را بشناسی به نماز، روزه، حج رفتن های زیاد و کارهای نیک او نگاه نکن. ببین امانتدار و راستگو هست یا خیر؟ اینها شاخصه هایی است که مومن را از غیر مومن جدا می کند.
وی گفت: یکی از اوصاف مومن این است که امانتدار باشد. رسولان در همه تاریخ امین بودند، وقتی میخواستنتد خودشان را معرفی کنند میگفتند: “إِنِّی لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ”، فرشتگان الهی امانتدار وحی اند. حفظ امانت از ارزشهای دینی و اخلاقی و اجتماعی بسیار مهمی است که، با نهادینه شدن آن موجب تقویت اعتماد مردم به یکدیگر در صحنه اجتماع میشود. برخیز تا بعهد امانت وفا کنیم/تقصیر های رفته به خدمت قضا کنیم
وفای به عهد برای مردم ارامش به ارمغان می آورد
رئیس کمیته بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، وفای به عهد را شیرازه اتصال گسستگی جامعه خواند و از کم رنگ شدن این موضوع به شدت انتقاد کرد و افزود: دومین موضوعی که در میان ارزشهای اجتماعی-اخلاقی میشود ذکر کرد وفای بعهد است. وفاداری یعنی پایدار ماندان در عهد بین دو نفر یا گاهی بین چند نفر و بین یک گروه؛ وفای بعهد چه میکند؟، روابط اجتماعی را محکم می کند، دیوار اعتماد را بلند می کند.برای مردم آرامش میاورد؛ ولی متاسفانه این اصل خیلی کم رنگ شده است؛ براحتی برخی از مردم عهد می شکنند. عهد و پیمانها به مانند اتصالاتی هستندکه ارکان یک جامعه را بخوبی بهم مرتبط میکنند. در قرآن و روایات به وفای به عهد بسیار تاکید شده است. پیامبر (ص) میفرمایند:” روز قیامت نزدیک ترین شما به من راستگو ترین شما و ادا کنندگان امانت و وفاداران به عهد و پیمان هستند”، اینها نکات قابل تاملی اند. چه کسانی به پیامبر نزدیک ترند؟ آنهایی که ارزشهای اجتماعی و اخلاقی را رعایت میکنند.
وی افزود: آحاد مردم همواره به دلیل رعایت نشدن ارزشهای اجتماعی و اخلاقی نگران ضعیف و کم رنگ شدن این مهم در جامعه هستند . به عنوان مثال چقدر ما سعی میکنیم عیوب یکدیگر را بپوشانیم؟ متاسفانه برخی افراد از برملا کردن عیوب دیگران ذوق زده می شوند در حالی که رازداری اجتماعی و پوشاندن عیب دیگران و داشتن تواضع از واجبات اخلاقی بوده و بدان تاکید شده است.
عضو شورای مرکزی زنان جمهوری اسلامی نداشتن تواضع در رفتار و کردار و تمایل به خود نمایی و شهرت طلبی را از آفاتی عنوان کرد که در دراز مدت به سقوط ارزشهای ساختاری جامعه سالم و متدین منجر خواهد شد و گفت: گاهی بخاطر خود نمایی، شهرت طلبی و نداشتن تواضع حرف میزنیم. سخنی را به زبان می آوریم تا بگوییم، این مساله را می دانیم و این دانستن برای ما یک امتیاز محسوب می شود. کم ظرفیت بودن و لج بازی. اینها باعث میشوند که ما رازدار نباشیم.
مافی افزود: راز داری یکی از ارکان و شاخصه هایی است که پیامبر (ص) و انبیاء بارها بدان اشاره فرموده اند. امام صادق (ع) می فرمایند: کسی که اسرار ما را فاش کند خداوند ایمان را از او سلب میکند. خیلی قابل تامل است، رابطه محکمی بین ایمان، زبان و سخن وجود دارد بطوری که حتی گاهی این عدم رازداری و کنترل زبان موجب میشود انسان از ایمان خارج شود، در عین حال انسان اگر رازدار باشد عظمت و شکوه و هیبت پیدا میکند. در حقیقت تاثیرات زبان خیلی زیاد است ولی ما می اندیشیم در مجلسی، صحبت میکنیم و تمام میشود، خیر اینطور نیست اثرات باقی میماند. گفته شده تاثیرات زبان یکی از ماندگارترین پدیده ها است. حفظ کلام عقل را به کمال میرساند، راحتی جسم و روح می آورد، شخصیت انسان را متعالی کرده و دوری از گناه را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به خصیصه تواضع و فروتنی گفت: تواضع یعنی دیگران را اکرام کردن، اینها ویژگی است که خداوند در پیامبران، امامان و مومنین قرار داده است، لذا معلوم میشود کار ساده ای نیست که انسان در ظاهر و باطن همواره متواضع باشد. البته فراموش نکنیم اکرام و تعظیم در برابر مستکبران و کافران امری نکوهیده است. شناخت انسان متواضع بسیار ساده است. گفته اند متواضع کسی است که در سلام کردن بر دیگران پیشی بگیرد ، وقتی وارد مجلسی میشود پایین مجلس بنشیند و از مجادله و بحث بیخود حتی زمانی که حق با اوست پرهیز کند. اینها صفات انسان متواضع است. هدف نهایی پیامبر (ص) تربیت انسانها با این ویژگی ها بوده است.
وی همچنین عدل و احسان را نیز دو رکن اساسی بسیار مهم در تعالی جامعه انسانی عنوان کرد و گفت: پنجمین مورد از موارد ارزشهای اجتماعی و اخلاقی احسان است. احسان یعنی انجام کارها آنطور که شایسته است یعنی هر کسی در هر جایی، هر کاری انجام میدهد شایسته ونیکو انجام دهد ما گاهی احسان را محدود و کوچک میشماریم و فکر میکنیم احسان نیکوکاری سنتی است و بیشتر ابعاد مالی را برای احسان در نظر میگیریم. در حالی که دامنه احسان را نباید محدود کرد.
مافی یادآور شد: خداوند در قرآن می فرماید: “ان الله یامر بالعدل و الاحسان” که این آیه ای فراگیر و اجتماعی است یعنی همه خوبی ها در عدل و احسان است، خداوند از انسانها همین دو چیز را خواسته است اگر شما عدل و احسان را بتوانید رعایت کنید کفایت میکند و نظام اجتماعی و اخلاقی ما با توجه به عدل و احسان کاملا غنی میشود عبادات شریعت اند و خداوند از ما شریعت را در حد توانمان خواسته است. ولی عدل و احسان را پایه های اساسی نظام اجتماعی و اخلاقی می داند. لذا از ما اکثرالعمل نمی خواهد اما احسن العمل می خواهد.
عضو شورای مرکزی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران در خاتمه توجه به ارزشهایی اخلاقی را از ضروریاتی عنوان کرد که با نهادینه شدن آنها می توان به تقویت حاکمیت اعتدال و عقلانیت کمک شایانی نمود و خاطر نشان کرد: حاکمیت اعتدال و عقلانیت مسئله ای است که کشور در این برهه بدان نیاز اساسی دارد، ارزشهای اخلاقی و اجتماعی که پیامبر (ص) بارها بدان تاکید داشته اند برای شناخت افراد اصلح و شایسته ای است که با بهره بردن از صفات عالیه و شناخت از نقاط قوت و ضعف و تجربه و بینش سیاسی و اجتماعی در حفظ و اشاعه حاکمیت اعتدال و عقل کوشا باشند.
انتهای پیام