خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدالرضا داوری: توییت درباره‌ی محمودیان و میرحسین از روی خیرخواهی بود

محمد توکلی، انصاف نیوز: عبدالرضا داوری، تحلیلگر و فعال سیاسی با اشاره به توییت اخیر خود که در آن اتهاماتی علیه مهدی محمودیان و میرحسین موسوی طرح شده بود می‌گوید: «مواردی که در توییتر مطرح کرده‌ام بیشتر هشدار است. من از سر خیرخواهی و دلسوزی این موارد را می گویم».

مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد چندی قبل درباره‌ی مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتر نوشته بود:

«متاسفانه مهدی محمودیان فرصت مرخصی درمانی از زندان را به گعده گذار از ج ا فروکاست تا با میزبانی مشاوران و دختران میرحسین در منزلش، مقدمات برگزاری کنفرانس عبور از ج ا را با هدایت امیرارجمند و سرویس فرانسه و‌ محوریت بیانیه‌های موسوی در پاریس کلید بزنند.

خطر چپ، همواره پیش گوش ماست!»

توییت عبدالرضا داوری

انصاف نیوز پیرامون ادعاهای مطرح‌شده در این توییت با آقای داوری گفت‌وگویی داشته که متن کامل آن در پی می‌آید:

انصاف نیوز – به عنوان سوال نخست درباره‌ی ادعاهایی که اخیراً در توییتی علیه آقایان محمودیان و میرحسین موسوی مطرح کرده‌ بودید، توضیح بفرمایید.

متاسفانه در اطراف آقای مهندس موسوی جریانی رشد کرده که شاید نقطه‌ی اتصال اصلی آنها با آقای مهندس هم از طریق نرگس خانم، دخترشان، است. این جریان نوعی چپ‌گرایی و رادیکالیسم را در مواضع مهندس موسوی دارند تزریق می‌کنند که چند بار به آن پرداخته‌ام و این توییت در این باره دفعه‌ی اول نبوده است.

این محتوا از سمت آقای امیرارجمند دارد تولید می‌شود و این خط از آنجا می‌آید. آقای امیرارجمند هم به لحاظ امنیتی آدم آلوده‌ای است و متصل به سرویس فرانسه و خانه‌ای که در حومه‌ی پاریس در اختیار ایشان گذاشتند منزل سابق بنی صدر است. من قبلا به این موارد پرداخته‌ام و توییت‌هایم در اینباره موجود است.

انصاف نیوز – ارتباط این موارد به آقای محمودیان چیست؟

یکی از افرادی که در این مسیر متصل به آقای امیرارجمند است آقای محمودیان است. من امیدوارم ناآگاهانه در این مسیر قرار گرفته باشند. حتی مواضع آقای خاتمی را هم ببینید، مشاهده می‌کنید که با رادیکالیسمی که متاسفانه در یکی دو سال اخیر در نظرات مهندس موسوی خیلی تشدید شده خیلی متفاوت است. عملا آقای مهندس موسوی از جمهوری اسلامی و قانون اساسی عبور کرده‌اند و این موضوع به خاطر همین نوع القائات و خط مشی است که متاسفانه چپ‌گرایی را دارند در دیدگاه‌های ایشان تزریق می کنند.

این خط خیلی برای من مهم است و آن را دنبال می کردم؛ آقای محمودیان در مرخصی که بودند، در منزلشان جلسات متعددی با آقای امیرارجمند درباره‌ی برگزاری کنفرانسی که قرار است ظاهرا در یکی دو ماه آینده در پاریس با محوریت بیانیه‌های آقای مهندس موسوی برگزار شود داشتند. یکی از افرادی که متاسفانه در این حوزه فعالیت می‌کند آقای محمودیان است.

من امیدوارم ایشان این روند را تغییر دهد و دختران آقای موسوی و خواهر مهندس موسوی، خانم مرضیه موسوی، و خانم ریحانه طباطبایی که در این جلسات در منزل آقای محمودیان حضور داشته‌اند تغییر مسیر دهند. من به نظرم می رسد که این روند به نفع روند اصلاحات جامعه‌ی ایران نیست.

رادیکال کردن فضا حتما می تواند خیلی آسیب‌های بیشتری را به همراه داشته باشد و‌ نیروهای بیشتری را به حاشیه ببرد. به نظرم می‌رسد که در جریان اصلاحات هم چهره‌هایی مثل آقای خاتمی خیلی همسو و هم‌جهت و هم‌دل با این مسیر نیستند.

من به عنوان یکی فردی که در این حوزه پژوهش می‌کنم همیشه نگران چپ‌گرایی و چپ‌روی بوده و هستم از این منظر از تحرکاتی که در اطراف آقای مهندس موسوی دارد انجام می‌شود نگرانم.

انصاف نیوز – اما منتقدان دیدگاه شما معتقدند که این ادعاها و مطالب مطرح‌شده علیه میرحسین موسوی و چهره‌هایی که نام بردید بیشتر از آنکه از جنس کار پژوهشی و تحقیقی باشد نوعی پرونده‌سازی برای این افراد محسوب می‌شود.

تا حالا ندیده‌ام که کسی از بابت این مطالبی که من گفته‌ام پرونده‌ای برایش تشکیل شود. راجع به آقای محمودیان قبل از عید که در زندان بودند در بازرسی که در اتاقشان در اوین انجام شده موبایل پیدا کرده‌اند. من این را از طریق دوستانی که در گذشته در زندان داشتم مطلع شدم. از زندان با موبایل با بیرون در ارتباط بودند. موبایل هوشمندی که هزینه‌ی اجاره‌ی آن ماهی 150 میلیون تومان بود. با این موبایل با آقای امیرارجمند در تماس بودند. اما شما دیدید که فردا یا پس فردای توییتی که من زدم به مرخصی آمدند.

این مواردی که در توییتر مطرح کرده‌ام بیشتر هشدار است. این ارتباط، ارتباط ناسالمی است. من از سر خیرخواهی و دلسوزی می گویم. یا مگر با خانم ریحانه طباطبایی برخوردی شده که من مطلبی را بیشتر از یک ماه قبل نوشتم که آقای محمودیان در مرخصی قبل از عید در بیمارستان با ایشان ملاقات داشتند؟!

من واقعا نگران هستم ولی قاعدتا خیلی این نکته که درباره‌ی پرونده‌سازی گفتید اتفاق نیفتاده اگر قرار بود بر اساس تحلیلی که من دارم نسبت به این دوستان برخوردی انجام شود باید شواهدش هم می‌بود چون بار اول نیست که من این مطالب را می‌گویم.

این مطالب من بیشتر جنبه‌ی هشدار دارد که این روند مهندس موسوی روند خوبی نیست. رادیکالیسمی که به مواضعش تزریق می‌شود و بعضی دوستان هم اینجا سرپل ارتباطی با آقای امیرارجمند هستند که باید روی این موضوع هوشیار باشند.

اطراف آقای مهندس موسوی افرادی مثل آقای محمدرضا بهشتی، فرشاد مومنی و ابوالفضل فاتح و… هم بوده‌اند که از این نوع موضع‌گیری‌های رادیکال که بعضی اطرافیان مهندس موسوی از نظام عبور می‌کنند می‌دانم که راضی نیستند.

انصاف نیوز – شما در بخشی از صحبت‌های خود از «چپ‌گرایی» و تزریق آن به مواضع میرحسین موسوی ابراز نگرانی کردید. اینجا یک تناقضی وجود دارد؛ مگر آقای موسوی چند دهه به‌عنوان یکی از چهره‌های برجسته‌ی جریان چپ در ایران شناخته نمی‌شوند، چرا این دیدگاه‌ها را به القائات دیگران مرتبط می‌دانید؟!

البته من به آن چپ‌گرایی که می‌گویید هم انتقاد دارم ولی به هر حال آن چپ‌گرایی در چارچوب جمهوری اسلامی داشت دنبال می‌شد و ساختارشکن نبود. من به آن دولت گرایی که ایشان در نظر دارد هم انتقاد دارد ولی آن دیدگاه‌ها در گفتمان‌های داخل نظام تعریف می‌شود.

اما یک وقت شما دارید چپ‌گرایی و چپ‌روی و ساختارشکنی مطرح می‌کنید که از مشی اصلاحات به مشی رادیکالیسم و خط مشی براندازی برسید. این با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، آقای فرشاد مومنی هم از نظر نگاه اقتصادی کاملا چپ‌گرا است ولی سعی می‌کند در گفتمان داخل نظام تعریف شود.

دو طیف در اطراف مهندس موسوی هستند؛ یک طیف که می‌خواهد به عنوان منتقد در ساختار جمهوری اسلامی تعریف شود و یک جریان دیگر که می‌خواهد در مسیری دیگر حرکت کند. این دو باید از هم تفکیک شوند.

انصاف نیوز – آیا می‌توان گفت که دیدگاه‌های میرحسین موسوی که از نگاه شما رادیکال محسوب می‌شود صرفاً نتیجه‌ی «القائات» بخشی از اطرافیان اوست؟ آیا عملکرد مسئولان نظام و کارنامه‌ی به‌جای‌مانده از این عملکرد در اینکه مهندس موسوی چنین دیدگاه‌هایی را مطرح کند تاثیری نداشته است؟

من این موضوع را که نوع برخوردهای نادرستی که بعضاً شده است احتمالا اثر داشته را نمی‌خواهم نفی کنم ولی آن سمت ماجرا را هم شما باید ببینید که یک عده دارند به این آتش می‌دمند.

کدورت‌هایی بین آقای موسوی و نظام در بحث انتخابات 88 رخ داد ولی آقای مهندس موسوی تا سال‌ها بعد از آن انتخابات هم در چارچوب نظام تعریف می‌شد اما به تدریج آن جریان رادیکال غلبه کرد. من می‌خواهم بگویم که آنها از این نقار و کدورت که بین آقای موسوی و نظام پیش آمده بود بهره‌برداری کردند. این وضعیت هم به خود آقای مهندس موسوی آسیب می‌زند هم به نظام.

افرادی مثل آقای محمودیان هم در این صحنه نباید نقش پیاده‌نظام آقای امیرارجمند را بازی کنند. ماهیت امیرارجمند مشخص است؛ در اینکه او یک چهره‌ی وابسته به سرویس فرانسه است شکی وجود ندارد. همین واگذاری منزل بنی صدر به آقای امیرارجمند مهمترین نشانه است. الان سطح امنیتی که راجع به آقای امیرارجمند حفظ می‌شود سطح خیلی بالایی است. شکل ملاقات‌های ایشان و سطح حفاظتی که درباره‌اش انجام می‌شود خیلی بالاست. وضعیت آقای اکبرین را هم بررسی کنید می‌بینید که ایشان از سال 2018 و یا 2019 به این طرف دیگر در هیچ جمع عمومی حضور پیدا نکرده است. او در همان شبکه‌ی امیرارجمند است. آقای اکبرین هیچ ملاقاتی را بدون هماهنگی سرویس فرانسه انجام نمی دهد و کاملا مدیریت شده است.

انصاف نیوز – در مواردی که مطرح می‌کنید یک تناقض جدی وجود دارد و آن اینکه از یک‌سو معتقدید که طیفی از افراد نزدیک به مهندس موسوی مثل آقای مومنی و آقایان بهشتی و … همچنان در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند اما مواضع مهندس موسوی رادیکال و خارج از این چارچوب است اما این در حالی‌ست که همین افراد هم همچنان معتقدند که آقای موسوی خارج از نظام و انقلاب تعریف نمی‌شود.

اینطور نیست؛ آنها سکوت کردند. این دوستان دارند تلاش می کنند که ایشان را حفظ کنند. ولی شما به صراحت کلام آقای مهندس موسوی وقتی ایشان به مجلس موسسان اشاره می‌کند دقت کنید. مجلس موسسان چه زمانی تاسیس می‌شود موقعی که قرار است «تحویل» در یک نظام صورت بگیرد. مثلا شما می‌خواهید از نظام سلطنت و پادشاهی وارد نظام جمهوری شوید یا مجلس موسسانی که می‌خواستند قانون اساسی مشروطه را تغییر دهند و وارد مدل جدید حکمرانی شوند.

انصاف نیوز – اما آقای بهشتی که از نزدیک‌ترین افراد به مهندس موسوی هستند در گفت‌وگویی که چندی قبل با ما داشتند این تفسیر از دیدگاه‌های اخیر میرحسین موسوی را قویاً رد کرده‌اند.

در اینکه آقای موسوی از چارچوب موجود عبور کرده تردیدی نیست. آن دوستان هم بخشی سکوت کردند و بخش دیگری می‌خواهند با یک تفسیر آقای مهندس را حفظ کنند. من برای تلاششان ارزش قائل هستم ولی از آن طرف هم یک نیرویی دارد با اینها مقابله می‌کند. آقای بهشتی و فرشاد مومنی هم این را می‌دانند که جریان آقای امیرارجمند می‌خواهند مهندس را بیرون از ساختار ببرند و در مقابل جمهوری اسلامی قرار دهند. این موضوع هم به زیان خود آقای موسوی و هم به زیان جمهوری اسلامی است. بالاخره آقای موسوی هشت سال در این کشور رئیس دولت بوده، در این وضعیت خود نظام آسیب می‌بینید که فردی در این جایگاه مقابلش قرار بگیرد.

همه باید تلاش کنیم و به دوستانی مثل آقای محمودیان و خانم ریحانه طباطبایی و نرگس موسوی به عنوان فردی که در این حوزه  پژوهش می‌کنم  خیرخواهانه می‌گویم که با این رادیکالیسمی که به مواضع آقای مهندس موسوی تزریق می‌کنند و تصویری که از فضای ایران به ایشان القا می‌کنند به مهندس موسوی آسیب می‌زنند.

اینکه به ایشان القا می‌کنند که در ایران وضعیت انقلابی حاکم شده و نظام در حال سقوط است و شما می توانید آلترناتیو باشید یک تصویر واقعی نیست.

اگر قرار بود با توییتهای من با کسی برخورد کنند که من شش هفت ماه است همین‌ها را می‌نویسم و آقای محمودیان هم مرخصی‌اش را آمده، هم بیمارستان رفته؛ من از یک مبنای خیرخواهانه و پژوهشی با این دوستان صحبت می کنم و به نظرم این مسیر را باید عوض کنند و واقعیت‌ها را به آقای موسوی بگویند. ما که دسترسی نداریم آنهایی که دسترسی دارند واقعیت‌ها را بگویند؛ جمهوری اسلامی در موقعیت سقوط و براندازی نیست. القا کردن این موضوع به مهندس موسوی خطرناک است چون با این نگاه در یک فضای کاملا رادیکال می‌روند.


[انصاف نیوز آمادگی خود را برای انتشار پاسخ‌های احتمالی افرادی که در این مصاحبه نامی از آنها برده شد، اعلام می‌کند]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام – چنانچه تاریخ ایران را از تمدن مادها تا امروز ورق بزنیم، هیچ فرد – گروه و طایفه ای را آلوده تر و ناراست تر از قبیله شما رایحه خوشی ها و پایداری ها پیدا نخواهیم کرد – ناراستی ها و تاراج و دغلبازیهای کل تاریخ یکطرف، و از سال ۸۴ به اینطرف هم، یکطرف ،

    10
    3
    1. چند نکته لازم است خدمت حضرت استاد داوری عرض کنم:
      ۱. آیا از خود پرسیده جرم آقای موسوی چیست که چندین سال است در حصر بسر می برد؟
      ۲. چرا آقای موسوی از حقوق مدنی و سیاسی اش منع شده است؟
      ۳. آیا اگر شما در وضعیت ضد انسانی مانند وضعیت آقای موسوی بودید، عملکردتان چگونه بود؟ از حاکمیت دفاع می کردید؟
      ۴. چرا از فرانسه بد می گویید. شما به ملت فرانسه مدیون هستید. نیستید؟
      ۵. در جامعه آزاد و دموکراتیک، همه می توانند آزادانه ابراز عقیده کنند و ما هم نمونه دموکرات ترین کشور هستیم!
      ۶. شما دارید برای خانواده آقای موسوی پرونده سازی می کنید و اسمش را می گذارید عمل خیرخواهانه. شر نرسان به خیر شما حاجتی نیست.

      6
      1
    2. عجب پاسخی .برخلاف فامیلش اصلا داوری بلد نیست با مصاحبه هایش با بی بی سی مشخص هست که ایشان و امیرارجمند به توصیه گوش نمی‌کنند و با انگلیس و رادیوی بریتانیا مصاحبه های فراوانی میکند که چندیست شاید بر اثر اخطارها قطع ارتباط کرده و چنان حرافی را یاد گرفته که احمدی نژاد بیخود او را معاون رسانه ای خود قرار نمیده.بهر حال مشخص و تکراریست این عمل که در چارچوب نصیحت و دلسوزی ، پرونده سازی میکند . خوب خبرنگار از بازجو بازجویی میکند .اجاره صدور پنجاه میلیونی هم نعمتی به زندانها و قوه قضاییه هست.ثابت کردنش هم براحتی با یک سند دستی بنمایش میگذارد. فعلا که همه از قصدت میدانند دنبال چی هستی و نخود این آش شدن اش خوبی برایت نمیشه

  2. قانون سوم نیوتن
    هر عملی راعکس العملی است مساوی با ان و در خلاف جهت ان. به قانون کنش و واکنش هم معروف است.
    اگر ………….اشتی ملی اعلام می شد ………وحدت ملی محقق و بازدارندگی ایران در برابر دشمنان و رقبای منطقه ای در سطح عالی بود.
    ………

  3. جناب داوری!! با هجمه به بزرگان، بزرگ نخواهی شد باور کن. اگر فکر می‌کنی با بافتن خزعبلات و توهین به بزرگان، میتوانی از این ریزی خود را به رهانی، سخت در اشتباهی! باور کن هرچه بیشتر کوچک و کوچک تر و باز هم کوچکتر خواهی شد.

  4. میر حسین موسوی، 20 و چند سال است که مرده است و مدتهای مدیدی است که علیه جمهوری اسلامی ایران، آتش بیار معرکه شده است. او نه فهمی برای درک حقیقت دارد و نه عقلی برای سبک سنگین کردن مسائل کشور. خیانت به مملکت شاخ و دم ندارد و موسوی یکی از خائنین به کشور است که در راستای اهداف دشمنان جمهوری اسلامی قدم برداشته و قدم برمی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا