خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نجفی‌منش: استیضاح وزیر صمت مانع تحقق شعار سال می‌شود

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: در کشاکش استیضاح وزیر صمت ،هواداران ابقای وزیر، فهرستی از صنعتگران مخالف استیضاح منتشر کردند که نام محمدرضا نجفی‌منش، چهره خودرویی اتاق بازرگانی و رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی در آن جلب توجه می‌کرد؛ خودرو یکی از دلایل اصلی استیضاح است و سیاست‌های خودرویی، مورد نقد بخش خصوصی و بنابراین عجیب به نظر می‌رسید که چهره‌ای چون نجفی‌منش از مخالفان استیضاح باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی در تشریح دلایل مخالفت خود با استیضاح وزیر صمت گفت: امسال را مقام معظم رهبری سال رشد تولید نام‌گذاری کرده‌اند. اگر وزیر برکنار شود، حداقل حداقل، 6 ماه این موضوع به تعویق می‌افتد و با توجه به این‌که دو ماه هم از سال گذشته است، 8 ماه را از دست می‌دهیم و شعار سال تحقق پیدا نمی‌کند.

او در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز که پرسید آیا فقط از همین منظر مخالف استیضاح وزیر صمت هستید، پاسخ داد: عمده مخالفتم از همین جهت است. ما از یک طرف شعار رشد تولید می‌دهیم و می‌خواهیم کشور را از این وضعیت دربیاوریم، از طرف دیگر کارهایی انجام می‌دهیم که تولید کند یا متوقف می‌شود. این سیاست‌ها ناهم‌خوان است.

نجفی‌منش با رد نقدهایی که سیاست‌های خودرویی وزارت صمت در دوره فاطمی‌امین را مسبب بروز بحران بدهی قطعه‌سازان، سردرگمی واردکنندگان و به هم ریختگی بازار می‌داند، مشکل اصلی صنعت خودرو را قیمت‌گذاری دستوری خواند و گفت: می‌گویند خودرویی را که قیمت تمام‌شده‌اش 600 میلیون تومان است، 400 میلیون تومان بفروش و خودرویی را که قیمت تمام‌شده‌اش 300 میلیون تومان است، 200 میلیون تومان بفروش. این قیمت‌گذاری دستوری خودروساز ما را دچار زیان می‌کند و تنها به سود دلالی تمام می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: هزاران بار گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که اگر دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و اجازه دهد قیمت خودرو، حداقل در حاشیه بازار تعیین شود، این صف کاذب خریدار از بین می‌رود.

نجفی منش مشکل صنعت خودرو را نه وزیر صمت که قیمت گذاری دستوری دولت می داند

او با بیان این‌که قیمت‌های واقعی، باعث افزایش تولید می‌شود، ادامه داد: با افزایش فروش در قیمت‌های واقعی، خودروسازها حتی در فروش همین تولیدات هم دچار مشکل می‌شوند چون دیگر کسی به دلیل سود کاذب وارد این بازار نشده است. صف‌ها برچیده می‌شود و خودروساز می‌تواند تعهدات خود نسبت به قطعه‌سازان را عملی و طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرا کند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی تاکید کرد پرهیز دولت از قیمت‌گذاری دستوری، کلید حل مشکلات صنعت خودرو است.

نجفی‌منش با استناد به آمار پلیس، تعداد کل معاملات خودرو در سال گذشته را 7 میلیون عدد اعلام کرد و ادامه داد: تمام ارکان کشور از قوه قضائیه و دولت و مجلس گرفته تا همه نهادهای نظارتی درگیر بحث خودرو شده‌اند که قیمت خودرو دوزار بالا رفته یا پایین آمده، در حالی‌که این 7 میلیون معامله به راحتی و بدون دخالت هیچ نهاد و ارگانی، بین مردم انجام شده است. برای من جای سوال است که چه لزومی دارد مجلس و دولت و شورای رقابت و… در این بازار دخالت بکنند؟

او با رد استدلال خبرنگار انصاف نیوز درباره ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری برای جلوگیری از انحصاری‌کردن بازار خودرو توسط دو خودروساز عمده گفت: الان از نظر تعدادی 15 درصد خودروها توسط بخش خصوصی تولید می‌شود اما 38 درصد ارزش بازار متعلق به این شرکت‌هاست. بازاری که فقط 62 درصد ارزشش در اختیار دو خودروساز است، دیگر بازار انحصاری نیست که دخالت شورای رقابت را نیاز داشته باشد.

نجفی‌منش درباره نقد خود به سیاست‌های خودرویی وزیر فعلی صمت نیز گفت: من بارها به خودشان هم گفته‌ام که باید زمینه را برای خروج دولت از صنعت خودرو فراهم کنند. شما سابقه استیضاح وزیر صمت را مرور کنید، اکثرا به دلیل بحث خودرو بوده است در حالی‌که دولت هیچ نفعی هم در این صنعت ندارد و باید یک زیان 120 هزار میلیارد تومانی را هم جبران کند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی ادامه داد: من به وزیر محترم و همکاران‌شان توصیه کردم که از این صنعت خود را بیرون بکشند و به‌جای این‌که در مقام پاسخ دادن قرار بگیرند، خودشان مطالبه‌گری کنند و بهبود کیفیت یا کاهش آلایندگی یا افزایش تولید را مطالبه کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اره راست میگی ششصت میلیون رو میدید چهارصد حرف مفت همیشه کیلویه زمانی که شما پرایدو میدادید صدو هشتاد طرف یه پراید ساخته بود با قطعه بازار در اومده بود نود میلیون بیست میلیون میگفت بدنه خریده و بیست تومانم بیمه و بقیه چیزهارو بده میشه صدوسی میلیون بعد شما میدادید صدوهشتاد تا دویست ناراضی ام بودید بدهی داشتید ولی انباشت و ابر بدهی زمانی رخ داد که شما پول فروش خودرو رو دادید سهامتونو خریدید تا قیمت هرچی دوست دارید بزارید و انحصار بازارم که دستتون بود بعدم اگه قیمت کارخونه و بازار بشه ده میلیون دیگه مردم دیگه توان خرید ندارن و خودروها رو دستتون باد میکنه اگه تواین دوسال یکم دم درآوردید بخاطر فروش خودرو به روسیه و ونزوئلا و سنگاله وگرنه مثل سال نودوپنج باز التماس مردم رو میکردید با وام و برا خرید خودرو

    4
    1
  2. آقا اگه زیانه تعطیل کنید و خودروهای قیمت خوب وارد کنید قول میدم آلودگی کم میشه کمتر ماشین خراب میشه و ارز خارج میشه و با صرفه جویی بنزین و صادرات بنزین میشه حقوق کارگرهای بیکار شده خودروسازهارو داد یا اصلا مونتاژکار بشید و محصولات فیات نیسان و اینجور برنده هارو با بیست درصد داخل سازی شروع کنید بخدا مشکل آلودگی ام خیلی کمتر میشه بعدم از الان شروع کنید تا ده سال دیگه حداقل سی درصد ناوگان و خودروهارو برقی کنید برید همون آقای جمشید آرین رو بیارید میگن جلو ضرر رو بگیری منفعته . میخوام اینم بگم بخدا یه تندر نود مدل نود دارم تازه سال نودوشش خریدم زن طرف ماشینو داغون کرده بود ولی از شهرم قوچان میرم تا مشهد نزدیک صدوپنجاه کیلومتره با برگشت میشه سیصد کیلومتر تازه تو شهرم هست پانزده تا بنزین میزنم میرم میام عالی میسوزونه عالی واقعا راضی ام چون موتور فرانسه است ولی با دویستوشش مدل هزاروچهارصد که از صفر دستمونه و کارم نکرده میرم مشهد بیستوپنج تا میزنم میرسم قوچان چراغ بنزین پنج شش دقیقه است که روشن شده تندر راحت صدی پنج شش میسوزونه ولی دویستوشش ایرانیزه اینا راحت صدی نه ده میسوزونه درسته به دنده کشی و سرد و گرم بودن هوا بستگی داره ولی دوتارو صدبار تست کردم موتور ماشین خارجی خیلی کم مصرفتره میدونی چقد بنزین میسه پس انداز کرد

  3. یه مرد کوری بود که زنش همیشه از زیبایی هاش حرف می زد. یه روز که مرد عصبانی شد گفت اگر تو اینقدر زیبا بودی چرا تو را به من دادند. حالا ما شدیم مرد کور و مدیران از زیبایی و وجاهتشان تعریف می کنند. اگر خودرو سازان ضرر می کنند خوب تعطیلش کنند و اجازه بدهند ماشین خارجی وارد شود. صد البته این کار را نمی کنند چون دارند با قیمت ماشی کیمیاگری می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا