خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امروز، عرضه اولیه بمولد

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: اهالی بازار سرمایه می‌توانند امروز در عرضه اولیه بمولد شرکت و یک سهام نیروگاهی را به سبد دارایی خود اضافه کنند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، هیات پذیرش اوراق بهادار در نامه 18 مرداد خود با عرضه سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس با نماد بمولد موافقت و تاریخ عرضه را امروز چهارشنبه، 24 مرداد 402 تعیین کرد.

عرضه اولیه بمولد نیز به روش ترکیبی دو مرحله‌ای انجام می‌شود و در مجموع بالغ بر 847 میلیون و 100 هزار سهم معادل 10 درصد کل سهام شرکت از این طریق واگذار می‌شود. متعهد عرضه بانک تجارت است، مشاور عرضه شرکت کارگزاری بانک تجارت و متعهد خرید شرکت تامین سرمایه امید است.

در مرحله اول از عرضه اولیه بمولد ابتدا 338 میلیون و 840 هزار سهم، معادل 4 درصد از کل سهام شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به صندوق‌های سرمایه‌گذاری واجد شرایط عرضه خواهد شد تا قیمت سهام کشف شود. در مرحله دوم نیز، 6 درصد دیگر از کل سهام این شرکت یعنی 508 میلیون و 260 هزار برگ سهام به قیمت ثابت کشف‌شده در مرحله اول، به عموم فعالان بازار عرضه می‌شود.

بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، در مرحله اول، هر شرکت سرمایه‌گذاری اجازه خرید حداکثر 11 میلیون و 300 هزار سهم را دارد و برای اشخاص حقیقی و حقوقی خریدار سهم بمولد در مرحله دوم حداکثر 1300 سهم در نظر گرفته شده است.

قیمت پایه سهم بمولد 645 تومان و 4 زار (6454 ریال) تعیین شده است.

شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس هنگامی تاسیس شد که دولت نیروگاه سیکل ترکیبی فارس به ظرفیت تولید ۱۰۳۵ مگاوات برق را از طریق سازمان خصوصی‌سازی و بابت رد دیون دولت به بانک تجارت واگذار کرد.

یکی از عجیب‌ترین موارد در مورد این شرکت آن است که بخش اخبار پورتال آن از شهریور سال 1394 تا کنون به‌روزرسانی نشده که می‌تواند نشانه‌ای از اهمیت‌نداشتن اطلاع‌رسانی نزد مدیران شرکت تلقی شود. گرچه این بی‌اعتنایی به اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار را می‌توان با ساختار سهام‌داری نیروگاه توجیه کرد. به عبارت دیگر چون بانک تجارت تک‌سهام‌دار عمده نیروگاه بوده و گزارش‌های دوره‌ای را دیافت می‌کرده است، مدیران شرکت لزومی ندیده‌اند که اخبار خود را به شکل عمومی منتشر کنند.

شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس برای سال مالی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم 110 تومان سود تقسیم کرد و طبق پیش‌بینی‌ها، امسال هر سهم 43 تومان سود خواهد گرفت. آمار و ارقام از رشد 40 درصدی فروش برق بمولد در سال 401 خبر می‌دهند.

صنعت نیروگاهی و تولید برق در بازار بورس تهران چندان خوش‌اقبال نبوده است که دلیل آن نحوه قیمت‌گذاری برق تولیدی، الزام فروش به دولت و ممنوعیت مذاکره با مصرف‌کننده نهایی، تسویه دیرهنگام مطالبات و فشار تحریم‌ها که نوسازی تجهیزات را بسیار فرسایشی و گران کرده، عنوان شده است. با این حال انتظار می‌رود عرضه اولیه بمولد با استقبال سهما‌داران خرد مواجه شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا