خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل جواد کاشی از واکنش‌ها در ایران به تحولات فلسطین: وجدان جمعی ما بیمار است

جواد غلامرضاکاشی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «جنگل مرده» در کانال تلگرامی خود نوشت:

وجدان فردی، طبیعی و بی‌هیچ میانجی عمل می‌کند: صورت خون‌آلود کودکی وحشت‌زده آن را به غلیان می‌آورد. اما وجدان جمعی این همه طبیعی نیست. عقاید، منافع و علائق جمعی، کلیشه‌های ذهنی و سوگیری‌های سیاسی و اجتماعی وساطت می‌کنند. گاهی یک حادثه کوچک وجدان جمعی را به آتش می‌کشد گاه تلنبار اجساد خونین مردمان بی‌گناه و خانه‌های ویران شده هم در دم سرد آن اثر نمی‌گذارد.

وجدان فردی هم گاه ساییده می‌شود. تحت فشار سوگیری وجدان جمعی به سرعت از تصویر یک دختر بچه بی‌گناه چشم می‌پوشیم مبادا چنگی به دلمان بیاندازد.

حال و روز مردم ما در این روزها، از همین ضایعه خبر می‌دهد. فیلم و تصویرهای جنگ اسرائیل و غزه حیرت‌انگیزند. اما وجدان جمعی مردم ما کمتر از بسیاری نقاط دیگر جهان، متاثر می‌شود. انگار مسابقه فوتبال است. کسانی طرفدار این تیم کسانی طرفدار تیم مقابلند. گل بازی تلفات و ویرانی‌های میدان جنگ است. این وضعیت خطرناک است. چه کسی می‌داند شاید در آینده نزدیک نظیر این بازی‌ها در درون هم ظهور کند. آنگاه وجدان جمعی در کار نخواهد بود تا مانع از آشوب جنگ و خشونت و ویرانی شود.

وجدان جمعی ما بیمار است. عامل اصلی به حاشیه رانده شدن مردم در عرصه عمل سیاسی است. هنگامی که مردم اثرگذار عرصه سیاست‌اند، با تن و روح خود دست به گریبان امور عمومی می‌شوند. بازیگرند و در عرصه گرم بازی، می‌توانند از هستی فردی خود حراست کنند و تماماً تسلیم فشار وجدان بیمار جمعی نباشند. اما وقتی بازیگر نیستند، تماشاگرند. تماشاگرانی تحقیر شده با سینه‌هایی پر از حرف‌های نگفته و کینه ورز. به مصرف کنندگان صرف تبلیغات تبدیل می‌شوند. در مصرف تبلیغات هم منفعل نیستند. سخن و تصویر و تفسیری را می‌پذیرند که با مقاصد و اغراض‌شان انطباق داشته باشد. به تدریج وجدان‌های فردی‌شان را در آتش وجدان بیمار جمعی پرتاب می‌کنند. هیچ کس برای یک کودک تکه تکه شده اشگ نمی‌ریزد. شاید برای قساوت قاتل هورای پیروزی هم بکشد.

بیش از ماجرای غزه نیازمند تماشای خود هستیم. سرمایه گرانی میان ما آب شده و از دست رفته است. ما بی وجود یک وجدان جمعی سالم و انسانی، مثل درختان خشک یک جنگل مرده‌ایم. یک جرقه نابهنگام می‌تواند بنیادمان را بر باد دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چرند نباف مثلاً استاد!!!!!!!!!!
    مردم دیندار جامعه برای به غلیان آمدن در برابر مظالم نیاز به سوگیری سیاسی ندارند و همانطور که دیدیم و دیدید در تجمعات این چند روزه برای اعتراض به جنایات اسرائیل و امریکای جنایتکار اکثر قریب به اتفاق مردم از متدینین و مذهبیون بودند
    این افارد بری از دین و غرق در دنیا هستند که برای حتی دیدن مظالم خوب و بد می کنند. اگر کشته شدگان از اوکراین بلوند چشم آبی باشند مقابل سفاتشان شمع روشن می کنند و سلبریتی هایشان در فضای مجازی غوغا می کنند اما وقتی مظلومین از مسلمانان باشند لال می شوند و گرد مرده رویشان می پاشند مبادا موقع مراجعه به اروپا و امریکا سین جیم شوند یا گرین کارتشان باطل شود!

    46
    148
    1. اولا مردم واقعا ناراحت هستند وگرنه حداقل 2ملیون دراعتراض به اسرائیل غاصب شرکت می‌کردند نه ده هزار

      69
      20
    2. حرفای ایشان را چند بار بخوان جناب ایرانی،بدون غرض، آنگاه متوجه خواهی شد که اون آقای استاد یا بقول شما مثلا استاد،درست گفتند.در بخش اول گفتی مردم در ایران به خیابانها ریختند،چه سود؟ تقریبا هیچی.زیرا در آمریکا و انگلیس و فرانسه و اسپانیا و….هم مردم به طرفداری از مردم مظلوم غزه به خیابان آمدندکه اتفاقا به خیابان آمدن آنها، ارزشمندتر است.تو متاسفانه فرق بین وجدان فردی و جمعی را متوجه نبودی و قضاوت تو خالی کردی.بخش دوم فرمایشات شما دقیقا منطبق بر مطالب مثلا استاده و خنده داره که خودت متوجه این نکته نیستی.دوباره مرور کن هر دو را.خواهی فهمید جوک انگور و عِنَب را زنده کردی.گفتی مردم دیندار برای به غلیان آمدن…..نیاز به سوگیری سیاسی ندارند.
      این همان وجدان فردیست که کمتر متاثر از مسائل سیاسی و…. اما بحث سلبربتیها و … که گفتی، این همان وجدان اجتماعیست که شدیدا متاثر از مسائل سیاسی و اجتماعی و گروهی و دستجات و…است و….
      پس توصیه میکنم قبل از هر قضاوتی، اظهارات طرف مقابل را خوب بخوان و بی غرض و مرض پردازش کن بعد صدای دُهُل بده.
      به خیابان ریختن مردم ایران دردی از مظلومان غزه را درمان نمیکند زیرا که آنها به نیابت از بقیه مسلمانان میجنگند و بقیه مسلمانان فقط شعار میدهند و میروند پی روزمره گیهاشان.

      68
      9
    1. احسنت استاد گرامی چه زیبا فرمودید ایران تبدیل شده است به جنگلی با با درختان خشکیده که این دور نمای ماست فعلا ایران چنارستانی است که درختان بی حاصل قد علم کرده و جلوی رشد درختان مفید را گرفته و خود نیز محکوم به فنا هستند یا همسایگان چوبشان را به یغما می برند یا خشکیده و بر سر جا ماندگان ویران خواهند شد.

      84
      11
  2. این بندگان مظلوم، مسلمانان غزه به نیروی موشکی وپهپادی ما و حضور گروهای مقاومت ،، پشتگرم بودند ما آنهارا امیدوار نگه داشته بودیم، گریه وبیانیه نمی خواهند، وقتی آمریکا، ناوهای خود را عازم مدیترانه کرد ناوهای ایرانی نیز باید لااقل عازم دریای سرخ می شد، کسانی باید در کنار آنها بجنگند نه اینکه وعده انتقام بدهیم. اگر خود را جزو امت واحده اسلامی می خوانیم در برابر این غده سرطانی اسراییل که همه را تهدید می کند همه اجزای پیکره اسلامی باید بپا خیز ند نه اینکه ما غزه را تشویق کنیم و بعد به نظاره بنشینیم ومحاسبه گر این باشیم که چه می شود؟
    غزه مرید شفیقی درست پیمان می خواهد

    29
    53
  3. یکی به تخته زدی ، یکی به میخ ! وقتی آدم نتونه حرفشو رک و راست بزنه ، دچار خودسانسوری میشه و با کلمات بازی می‌کنه . وجدان جمعی من نوعی بیمار نیست . هم از کشته شدن بیگناهان فلسطینی ناراحتم و هم از سوختن و تکه‌تکه شدن زن‌و بچه‌های اسراییلی . سیاست پدر و مادر نداره . وسط این بازی قدرت ، بیگناهان آسیب می‌بینند .

    61
    14
  4. اصلا این طور نیست در مورد چه افرادی صحبت می‌کنید دل ما که هر روز هرشب به خاطر کشته های غزه خصوصا بچه ها خونه

    19
    54
  5. دقیقا کشور به درجه ای رسوندن که نه فوتبال ملی نه والیبال ملی نه برد و باخت ملی واسشون مهم نه از مردن فلسطین ی ها ناراحت میشن باکس شاید خوشحال هم بشن از عقده ای که تو دلمون جا دادن از پولهایی که باید خرج سرمایه ملی میشد تا فرار نکنن برن درخدمت غرب و شرق که بجاش خرج جاه‌طلبی های یه عده تندرو که چراغ خانه رو نمیبینن که مدتها سوخته ولی چراغ همسایه ها رو روشن تر و روشن تر میکنن آری شاید دیگه هم درست نشه وقتی مظلومیت و کشته شدن جوان ایرانی واسه مون عادی بشه دیگه مهم نیست تو اون دیگ سر چه حیوانی بجوشه

    94
    20
  6. کشته های روسیه و اوکراین .اسرائیل و فلسطین فرقی نمیکنه همه انسان هستند .مردم عادی قربانی سیاستمدارانی میشن که خودشون یه گوشه نشستن و مردم رو قربانی هدفشون میکنن .

    80
    11
  7. مردم بی تفاوت شده اند چون درگیر زندگی سخت خودشون هستند
    مردم بی وجدان شده اند چون از کسانی حمایت از فلسطین دیدن که در رفاه و آسایش اند و اقامت کشورهای دیگر دارند
    . اما چرا ۴۰ سال بیشتر است که ما دایه دل سوز تر از مادر شدیم .
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام استاد ….
    مردم هیچ جای دنیا جنگ را دوست ندارند .

    91
    19
    1. کاملآ عالی بود باید حمایت میشد بصورت گسترده در روز اول جنگ نه اینکه نظاره کرد.بخدا قسم من خودم آماده بودم گرچه توانی نداشتم اما ازجانم بگذرم ویاریشان کنم متاسفم.سلام ودرود خدا بر حاج قاسم سلیمانی

  8. کاملآ عالی بود باید حمایت میشد بصورت گسترده در روز اول جنگ نه اینکه نظاره کرد.بخدا قسم من خودم آماده بودم گرچه توانی نداشتم اما ازجانم بگذرم ویاریشان کنم متاسفم.سلام ودرود خدا بر حاج قاسم سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا